|
Era favoritrosor, Ny i trädgårdvärlden! |
|
|
|
26-10-2004, 10:07
|
Medlem
Antal inlägg: 220
Medlem nr: 3 743

|
För knappt en månad sedan flyttade jag och min man till hus och ÄNTLIGEN har jag en trädgård. Nu återstår bara att göra den anständig. Halva trädgården är en djungel - någon gång har någon nog älskat den här trädgården, men sedan gett upp och låtit den förvildas. Andra halvan ser ut som en åker, eftersom vi precis lagt ner jordvärme.
Jag försöker tänka på trädgården i bitar för att inte bli helt helt överväldigad, och nu tänker jag på en rosenrabatt framför huset - det är väl en bra tid att plantera rosor nu? Jag har förälskat mig i Gloire de Dijon, så en sådan blir det definitivt, och troligtvis en Graham Thomas och kanske en Rosa Mundi, men sedan behöver jag hjälp. Vilka är era favoritrosor? De får gärna vara gammaldags och gärna remonterande. Jag bor i zon II.
Om ni har några tips om typiska misstag nybörjare brukar göra så tar jag gärna emot dem också - kanske kan jag undvika något!
--------------------
En trädgård! Lycka!
|
|
|
|
2 sidor
1 2 >
|
 |
Svar
(1 - 19)
|
26-10-2004, 10:39
|

Medlem
Antal inlägg: 1 123
Medlem nr: 250

|
Vill bara tipsa om Allt om trädgårds roslista. Där finns bilder och kommentarer på över 600 rosor. Du kan söka på färg, sort etc. Ett bra hjälpmedel när man letar. Roslistan? Mina egna favoriter är Sommerwind som är en oerhört frisk ros, Souvernir de Malmaisson bourbonros mkt fyllda blommor som doftar underbart men som inte gillar regn, Louise Odier en bourbonros som kan användas som busk eller klätterros, Freisinger morgenröte buskros och sist men INTE minst en jätte Rosa helenae, honungsrosen som drar iväg metervis.
--------------------
Lena
|
|
|
|
|
26-10-2004, 11:01
|

Medlem
Antal inlägg: 3 590
Medlem nr: 4 227

|
Jag köpte en Ingrid Bergman i år och den är helt underbar!!! Gillar gult av alla sorters nyanser så en Amber Queen fick det också bli (mer bärnstensfärgad än gul men otroligt vacker). 
--------------------
Hälsningar, fru Berglund"Just remember in the winter, far beneath the bitter snows lies the seed that with the sun's love, in the spring becomes the rose!"Min trädgårdshemsida (hemsidan är nere för tilllfället men kommer snart tillbaka med ny och förbättrad design!)
|
|
|
|
|
26-10-2004, 12:01
|
Medlem

|
Vilken bra roslista! Den lär jag besöka många gånger...
--------------------
En trädgård! Lycka!
|
|
|
|
|
26-10-2004, 19:48
|

Medlem
Antal inlägg: 21 879
Medlem nr: 559

|
Här har bla Kajsa och jag album - du kan kolla in dem om du vill , roslistan är underbar (Aot har även ett rosforum )de rosor du nämner är underbara GT ska du def ha om du kan pga din zon -kronprincessan M kan du se i mitt album -den är också en pärla , den enda Austin jag har ute .. Rosa mundi -utan henne kan du inte leva! Vi ska nog dra ner dej i rosträsket snabbt Hälsar K
--------------------
Kerstin
Ut sementem feceris, ita metes (Cicero)
|
|
|
|
|
26-10-2004, 21:05
|

Medlem
Antal inlägg: 7 705
Medlem nr: 276

|
 Leander Jo, visst ska man ha en blandning av rosor i sin trädgård, alla fina gammaldags sorter kan man inte gå förbi och Austinrosor skulle det nog bli i zon 2, Leander är inte dum och i höst har jag satt Crown Princess Margaretha. Om man gillar gult i alla toner är Austinrosorna härliga. Men en annan favorit ros är Westerland den hittar du i mitt album. Så är jag svag för strimmiga rosor, Rosa Mundi är kanon som ni sagt den måste man ha, köpte en till av den i höst. Apotekarrosen ser väl härlig ut Christina.
--------------------
Den som planterar en trädgård planterar lycka Bor i zon 3 - 4
|
|
|
|
|
26-10-2004, 21:21
|

Medlem
Antal inlägg: 3 894
Medlem nr: 3 702

|
Jag har så många favoritrosor att jag måste "hålla igen" för att inte bombardera den här tråden Ovanstående Apotekarros är nog en av de bästa! Man blir så glaaaad när man ser den! Och precis som Kajsa skriver, så har jag även Westerland som en favorit! Mmmmmm.......längtar till nästa sommar!
--------------------
|
|
|
|
|
26-10-2004, 23:36
|

Medlem
Antal inlägg: 514
Medlem nr: 2 315

|
Jag har i sommar blivit förälskad i Clair Renaissance rosen.. Den doftar otroligt..
--------------------
Bor i zon: Stockholms inre kustområde "Ännu har det inte kommit en vår då knoppar glömt att brista"
|
|
|
|
|
27-10-2004, 10:03
|
Medlem

|
Åh vad snälla ni är som delar med er av alla era favoriter - jag antecknar flitigt.
Vad rekommenderar ni att jag planterar i - rosjord eller vanlig plantjord?
Och Kerstin; menar du att GT kanske inte är härdig hos mig?
--------------------
En trädgård! Lycka!
|
|
|
|
|
27-10-2004, 10:25
|

Medlem

|
Nej , GT är härdig hos dig .. det är hos mej Austin utomhus är knepiga -jag får krukodla dem Rosor mår väldigt bra av fet jord med rejäla tillsatser av kodynga , visst kan du köpa rosjord i påse men det blir dyrt i längden har du tillgång till ngn form av naturgödsel till våren är det det bästa
--------------------
Kerstin
|
|
|
|
|
27-10-2004, 12:26
|

Medlem
Antal inlägg: 7 705
Medlem nr: 276

|
 Clair Renaissance Som står som en zon 3 ros, men den är tuffare än så, den har klarat flera svåra vintrar på min kalla framsida, nu är den 1.5 m. Kerstin, ta och prova den i zon 5 och läs om den på roslistan. Har beställt rosor av Rosenposten i höst och det blev en till av denna.
--------------------
Den som planterar en trädgård planterar lycka Bor i zon 3 - 4
|
|
|
|
|
27-10-2004, 14:03
|

Medlem

|
Ja svårövertalad har jag ju aldrig varit -Hittar jag den så köper jag -så fort jag skrapat ihop kulorna till mina 25 nya rosor från Kanada tex denna Folksinger
--------------------
Kerstin
|
|
|
|
|
28-10-2004, 01:01
|

Medlem
Antal inlägg: 9 115
Medlem nr: 126

|
 Rosa Pimpinellifolia Plena. Min är 3 meter hög och 6 meter bred. Blommar vid midsommar i zon 3 och doftar ljuvligt. Böadverket lyser i rött och eldigt orange på hösten. Klarar att växa på magra, sandiga jordar men vill ha sol för att blomma ymnigt.  Single Sherry, tidigblommande purpurröd med silvrig undersida, stor buskros. Doftar och får svarta nypon, rödoranga höstfärger och vackert mörkröda grenar.  Louis Bugnet, kanadensisk härdig ros med fascinerande blomutslagning, illröda knoppar som flammar länge i blombladen innan rosen blir vit. Mörkt bladverk, mkt frisk buskros.  Stenros, en av våra vildväxande rosor som bildar många illröda nypon på hösten. Titta också på Äppelros, nu finns den att köpa i välsorterade butiker. Översållande blom på försommaren, härdiga, friska och inte så krävande rosor som ger mängder av höströda nypon.  Ghislaine de Feligonde, en av de här charmiga rosorna som har olika färger i samma färgtoner. Klarar dessutom rådjuren hos mig, knopparna är små.  Gillar man gula rosor som doftar gott av tobak och som blommar i omgångar hela sommaren så är Austinrosen Graham Thomas en bra ros. Men man ska ha djup, god jord och sol för den här herren.  Mozart, en mycket glad ros som blommar länge. Rådjuren skippar knopparna som är små och lössen kan sitta hur länge som helst utan att göra skada. I solen lyser blommorna i olika rosavita nyanser. Buskarna dansar.
--------------------
|
|
|
|
|
28-10-2004, 10:02
|
Medlem
Antal inlägg: 445
Medlem nr: 2 288

|
CITAT (Magnolia @ 26-10-2004, 11:07) Jag har förälskat mig i Gloire de Dijon, så en sådan blir det definitivt, och troligtvis en Graham Thomas och kanske en Rosa Mundi, men sedan behöver jag hjälp. Vilka är era favoritrosor? De får gärna vara gammaldags och gärna remonterande. Jag bor i zon II.
Om ni har några tips om typiska misstag nybörjare brukar göra så tar jag gärna emot dem också - kanske kan jag undvika något! Grattis till trädgården Magnolia! Och vilken kul tråd...den visar ju verkligen på vilken spännvidd av olika slags rosor det finns ...nästan alla hittar någon som faller just dem i smaken! Något jag önskar att jag kanske hade tänkt lite mer på innan jag helt maniskt började samla på mig rosor, är att bilda mig en uppfattning om hur olika rosor beter sig "Live". Ofta visas ju bara en närbild på själva blomman i böcker och på nätet, och pladask och vips så har den flyttat hem till trädgården. Det har resulterat i att jag har ett ständigt pågående gräv- och flyttprojekt bland mina telningar, eftersom det är så mycket annat än själva blomman som spelar in för att man ska bli nöjd med en rosplantering. Bladfärg vid olika tidpunkter på säsongen, växtsätt, höjd bredd, nypon...för att nämna några faktorer. Plus att färgerna inte alltid blir exakt de samma IRL. Så numera försöker jag trava runt i så många rosträdgårdar och planteringar jag kan, för att se de rosor jag har "på vill ha listan" in action innan jag skaffar dem. (Det har inneburit en del strykningar, men mest nytillägg  ) Gloire de dijon hör även till en av mina favoriter, men trots att jag bor i zon 1 har jag haft ihjäl två ex, så den får du pyssla lite med!
|
|
|
|
|
28-10-2004, 10:21
|

Medlem
Antal inlägg: 1 123
Medlem nr: 250

|
 Freisinger morgenröte. Även denna ros har olika färg i olika stadier vilket skymtar till höger på bilden. Min favoritros. Tyvärr mkt svärtfläck i år.
--------------------
Lena
|
|
|
|
|
28-10-2004, 10:21
|

Medlem
Antal inlägg: 2 045
Medlem nr: 3 927

|
CITAT (Unn @ 28-10-2004, 11:02) eftersom det är så mycket annat än själva blomman som spelar in för att man ska bli nöjd med en rosplantering. Bladfärg vid olika tidpunkter på säsongen, växtsätt, höjd bredd, nypon...för att nämna några faktorer. Plus att färgerna inte alltid blir exakt de samma IRL. Så numera försöker jag trava runt i så många rosträdgårdar och planteringar jag kan, för att se de rosor jag har "på vill ha listan" in action innan jag skaffar dem. Håller absolut med om detta. De vackra närbilderna får en ofta att tro att blomman är större än den är i verkligheten. Dessutom, den röda färgen verkar vara särskilt svår att fotografera på naturtroget sätt. En och samma ros kan ha alla möjliga röda färger på bild. Vissa rosor har en överdådig men kort blomning men står där resten av året som en ganska ful buske. etc. Min strategi är också att besöka trädgårdar för att se rosorna i verkligheten innan jag bestämmer mig för köp. Och, som jag blev varse i somras, vissa rosor hade redan blommat över, andra hade inte slagit ut. Detta är alltså något man kan roa sig med återkommande under hela sommaren. Först då får man en uppfattning om hur rosen ser ut på olika tidpunkter och hur samstämd den är med andra favoritrosor. Och så doften förstås!
--------------------
Hellre planering än plantering
|
|
|
|
|
28-10-2004, 14:18
|
Medlem

|
Tack för det bra tipset Unn! Just nu vill jag helst bara lägga in en beställning på ALLA fina rosor jag hittat, men du har ju helt rätt i att det är mer än själva blomman man ska ta hänsyn till. Så det kanske måste få ta lite tid... SUCK! Hur ska jag behandla min Glorie de Dijon för att få den att överleva? En sådan har jag åtminstone beställt och nu gå jag bara och väntar på att den ska komma. Måste jag täcka den?
--------------------
En trädgård! Lycka!
|
|
|
|
|
28-10-2004, 15:24
|

Medlem
Antal inlägg: 9 115
Medlem nr: 126

|
Ja visst är rosor så mycket mer än blommorna! Men även om man spontanköper rosor så kan man ofta hitta flera egenskaper som är en glädjande överraskning.
Taggarna till exempel. Kan vara hur spännande som helst. Knopparna, som man ju ser längre tid än den utlagna blomman oftast. Kan vara långt vackrare än blomman, ha en helt annat färg dessutom. Och inte minst så kan vissa visa sig vara helt rådjurssäkra! Grenarna kan lysa rött, koppar, illgrönt på vintern. Spreta eller skjuta iväg vackra bågar, glänsa i motljus. Bladen kan ha härliga höstfärger, frodiga sommarfärger, vara mer eller mindre känsliga för angrepp.
Mest tycker jag om de rosor som trivs hos mig, faktiskt lite oberoende av hur de ser ut. Jag har flera arter vildrosor som jag stammar upp och leker med och andra som är helt friväxande. De är friska och trivs och blir därför vackra.
Många moderna rabattrosor tycker jag får ett plastigt utseende, men jag har en sådan som överlevt det mesta och som inte alls fått det den ska ha. Ändå spirar den viljestarkt varje vår och därför blir den vacker i mina ögon.
En av mina austinrosor står i mer eller mindre ren sand och orkade bara ge två nickande blommor i år. Den tycker jag synd om och därför blir den också vacker på något sätt...
--------------------
|
|
|
|
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|