En sak du kan göra om du har mycket rotogräs (exempelvis kvickrot, kirskål, tistlar, etc): täck halva trädgårdslandet med svart plast och odla bara på andra halvan. Låt plasten ligga kvar i två växttäsonger. Då ska ogräsrötterna ha dött av kvävning. Sedan odlar du där och täcker den andra halvan med plast. osv.. Tycker du plasten är ful så kan du alltid lägga gräsklipp över. Plasten är billigare än markduk, men blir skör och går sönder efter ett par år. Jag köper min på rulle hos lantmännen. Jordgubbsplantor mår ändå bara bra av att sättas om med ett par års mellanrum. Det blir nya småplantor på revor som man kan plantera, och så gräver man ned dom gamla plantorna. Jag brukar vänta med att lägga på plasten så att ogräset hunnit växa upp ordentligt men utan att gå i frö. Och sedan brutalt på med plasten. Inbillar mig att jag minskar antalet fröogräs då.
På sommaren mår ditt trädgårdsland bra av att du täcker marken mellan växterna med gräsklipp (utan för mycket maskrosfrö i). Håller fukt och du behöver inte gödsla. Och så ner med mycket löv vid höstgrävningen. Ju mer mullämnen desto bättre. Jorden blir mera lättarbetad och det är bättre för växterna.
Upphöjda bäddar.....
Jag ångrar mina, för när trädgårdslandet havererade och togs över av gräsmattan, då var det inte så lätt att bli av med dom. Dom syns som upphöjda åsar och till är förtret vid gräsklippning. Vet faktiskt inte varför jag gjorde dom. Nån sa att det skulle vara så....