|
3 sidor
1 2 3 >
|
 |
Svar
(1 - 19)
|
10-11-2004, 22:40
|
Medlem
Antal inlägg: 8 016
Medlem nr: 3 244

|
Jadå!
--------------------
|
|
|
|
|
10-11-2004, 22:42
|

Medlem
Antal inlägg: 5 649
Medlem nr: 208

|
jag gillar också såna som klarar sej själva
--------------------
lev idag imorrn kan de vara försent min hemsidayla oldwolfie
|
|
|
|
|
10-11-2004, 22:42
|

Medlem
Antal inlägg: 1 440
Medlem nr: 3 110

|
--------------------
”Saliga äro de som inte väntar sig något alls av livet, ty de skola icke bli besvikna.” citat från "farmor Levengood"
|
|
|
|
|
10-11-2004, 22:54
|

Medlem
Antal inlägg: 483
Medlem nr: 4 549

|
Ja, varför skulle du inte få det? Vi hade knölklockor i förra trädgården. Den är ju vacker så jag gjorde inget med den de första åren. Men när bondpionen blommade i blått....  fick det vara nog. En dag bestämde jag mig. Knölklockan som stod mitt i paradrabatten mot vägen skulle bort. Jag grävde och grävde och grävde. De har ju tämligen långa pålrötter..... Den här roten växte in under vägen och jag var nyfiken på att se hur lång den kunde vara. När jag efter ett antal timmar kom ner till vattenledningen under gatan kom gubben ut och stoppade mig..  Då hade jag fått fram en rot som var 1,35 cm lång och den fortsatte.... Den knölklockan kom inte upp igen medan vi bodde kvar
--------------------
Strömstad zon 3
|
|
|
|
|
10-11-2004, 23:13
|
Medlem
Antal inlägg: 530
Medlem nr: 1 330

|
"knölklockehörnan" ... jo, det kan man ju drömma om. Hade en sån förra sommaren, som var min första i kolonin. I år hade det hux flux blivit 3-4 såna hörnor ... och fler på gång som det verkar. Dom är ju så försmädliga i början, bara små ynka blad som i smyg brer ut sej under större perenner - t.ex pioner ( jag tror dom vet vilka växter man inte gärna gräver upp och passar på att slänga sina frön där  ) Så lätta att missa, så lätta att tänka "så sött" om, - och sen... med full kraft exploderar dom och tar över och sen är det grävning och rensning som gäller och sen är det bara att resignera och tänka att : tja, dom äär ju faktiskt ganska fina Gunilla
|
|
|
|
|
10-11-2004, 23:28
|

Medlem
Antal inlägg: 807
Medlem nr: 361

|
CITAT (lenasch @ 10-11-2004, 22:37) en liten perenn som förvildat sig och tittar upp lite här och var..för här och var är den minsann. Ett år sparade jag den så fint och försökte samla den på ett ställe :( :( :unsure: :unsure: Finns det bot för sådana som mig, finns det tom fler kanske? Får jag vara kvar här trots detta?  -_- -_- -_-  Gjorde ungefär samma grej i min första trädgård. Aningslöst konstaterade jag att blommorna var vackra. Tar mig trots detta friheten att fortsätta här. Jag har ju lärt en del sedan dess.
--------------------
Lena Norra Skåne, zon 2-3
"Jordens frukter tillhör alla, men jorden tillhör ingen" Rousseau.
|
|
|
|
|
10-11-2004, 23:37
|

Medlem
Antal inlägg: 14 536
Medlem nr: 14

|
Jag hade den stora lyckan att ha läst inlägg från såna som er innan jag upptäckte några små näpna knölklockor i ett hörn av min trädgård. Så jag visade inget förbarmande alls med dem! Allihop är borta nu! Vill jag titta på knölklockor så gör jag bara en bildsökning på Google!
--------------------
Norrbottenskusten zon 5-6
|
|
|
|
|
10-11-2004, 23:41
|

Medlem
Antal inlägg: 978
Medlem nr: 40

|
Du får vara kvar! Jag sådde lupiner (garva inte ihjäl er nu!) för att de hade en så fin röd färgskala. Hur dum får man bli? Har någon försökt gräva upp lupiner och fått med hela rotsystemen? Vi försökte. Men jag är rädd för att jag har en utbredd lupinträdgård nästa år. Och dessvärre höll de inte ens färgen, utan det vita och blå kom tillbaka...
--------------------
Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd
|
|
|
|
|
10-11-2004, 23:47
|

Medlem

|
Det fanns massor av lupiner i rabatterna när vi flyttade hit för fem år sedan. Jag har lyckats medels rotryckning och utmattning bli av med dem ...nästan... Det gäller att ta dem tidigt på våren, så fort de visar sig...
--------------------
|
|
|
|
|
11-11-2004, 01:13
|

Medlem
Antal inlägg: 11 272
Medlem nr: 2 892

|
Bränn varje vår där det växer lupiner så försvinner de ganska snabbt! Mvh Fenja
--------------------
"För länge sen dyrkade Egyptierna katten som en gud. Det har katten aldrig glömt."
|
|
|
|
|
11-11-2004, 01:18
|

Medlem
Antal inlägg: 5 511
Medlem nr: 1 130

|
Bränna Lupiner???? hujena mej.... knölklockor ???? har inte den ansate bleking om vad det är men så länge du inte odlar KIRSKÅL så får du vara kvar här för mig.....
--------------------
Gammelnalle  "Den som ställer många frågor, ökar mångas visdom." Kongolesiskt ordspråk
|
|
|
|
|
11-11-2004, 08:25
|

Medlem
Antal inlägg: 6 105
Medlem nr: 3 398

|
Här dyker matvraket upp i debatten: Så mycket framgrävda rötter? Ät upp dem! Rötterna har stora knölar (därav namnet) som dessutom lär vara mycket välsmakande. Den odlades som köksväxt på 1700-talet. Hela växten går att äta, så tugga på mina vänner  ... (obs SKOJAR, stryp mig inte  ) /amaira.
--------------------
Zon 3, Mälaröarna utanför Stockholm. Fotoblog
|
|
|
|
|
11-11-2004, 08:27
|

Medlem

|
Alltså, jag skriver givetvis om knölklockan, inte lupinerna, de är nog inte ätliga...
--------------------
|
|
|
|
Copycat
|
11-11-2004, 08:34
|
Gäster

|
Hejsan ! Vad skönt att höra att man inte är ensam. Jag var i vårat bostadsområde och strosade för flera år sedan, och fick då se en otroligt vacker slingerväxt som täckte hela väggen. Damen som bodde där hade inte en aning om vad den hette, hon kallade den bara för "kasblomma". Hur som haver jag lyckades få tag i lite småttingar som drivit in till hennes granne året därpå, Jag satte efter ett stängsel som vi har utanför köksfönstret. Hela den uteplatsen är idag i det närmaste marktäckande av SNÅRVINDA, den är fortfarande lika vacker, men helvild. Bladen blir stora som dasslock på dom lianer som slingrar närmast väggen. Jag har försökt att mota den från rabatten, men det är nästan en heltidssyssla. Inte nog med denna vackra "miss", i September fick jag äntligen tag på Såpnejlika, också en blomma jag sökt med ljus och lykta efter, fast jag har sökt hos trädgårdshandlare. Det var en Odlamedlem som bytte mot lite snårvinda. Så visst är vi flera som odlar "ogräs", jag säger som gammelnalle, bara det inte är Kirskål, DET har jag haft min beskärda del av, jag fick marktäcka nästan hela tomten och odlar allt i pallkragar nu.
|
|
|
|
|
11-11-2004, 08:39
|

Medlem
Antal inlägg: 2 643
Medlem nr: 579

|
Jag fick min första Knölklocka i år. Men vad vacker den var!! Inte kunde jag väl... Det får jag nog lida för i framtiden. Mina Lupiner skulle jag bara flytta för några år sedan när jag gjorde en ny rabatt. Trots att jag flyttade så omsorgsfullt och försiktigt är och förblir de borta. Sens moral: Det du vill ha bort, återkommer. Och v.v.
--------------------
Bättre sänt än aldrig!Min "nya" kärlek och sambo: Lucas. Och nu har Lucas fått lillebror: Elton! Lucas Och här är mattes älskling knappt 6 månader. Elton, 10 veckor
|
|
|
|
|
11-11-2004, 08:45
|

Medlem

|
Jaa, jag får väl erkänna... jag "odlar" ... snårvinda (fast den har tagit över odlingen själv nu) knölklocka (som jag ännu inte grävt upp några rötter på, ska bli en spännande måltid, bara jag är säker på att den har tagit sig så bra att den inte tar stryk av att få rötterna uppgrävda ) såpnejlika, lupin, ja, en massa annat också som "sköter sig själv". Dock inte kirskål, även jag har en gräns verkar det som Kanske byter jag i framtiden intresse från trädgård till korsord? Man vet aldrig vad framtiden har i beredskap. Såpnejlikan tänkte jag prova som tvättmedel, men även dessa ska man använda rötterna av, och jag vill ju inte bli av med dem. Har haft dem i sex år, och har gräsmatta som jag klipper runtomkring. De har inte spridit sig än. /amaira.
--------------------
|
|
|
|
|
11-11-2004, 08:48
|

Medlem
Antal inlägg: 2 836
Medlem nr: 4 113

|
Tror bestämt att jag har en, än så länge, knölklocka i min trädgård. Har dock inte märkt av dessa ogrästendenser ännu. Fast det kanske inte är en knölklocka? Min ser ut som blåklockor som växer på en stam.
Ciczi
--------------------
Egenföretagande Trädgårdsingenjör. Besök www.tradgardsservice.com
"Mest klorofyll vinner!!!"
|
|
|
|
|
11-11-2004, 09:13
|

Medlem

|
CITAT (Copycat @ 11-11-2004, 08:34) Så visst är vi flera som odlar "ogräs", jag säger som gammelnalle, bara det inte är Kirskål, DET har jag haft min beskärda del av Jag har med vett och vilja köpt! en kirskålsplanta... Inte en alldeles vanlig grön, utan en varigerad - jättesnygg.  Den ska inte vara lika invasiv som den vanliga gröna sägs det. Men jag håller ett vakande öga på den. Jag har aldrig sett vanlig kirskål, bara på bild.
--------------------
|
|
|
|
|
11-11-2004, 09:19
|

Medlem

|
CITAT (Betty @ 11-11-2004, 09:13) Jag har med vett och vilja köpt! en kirskålsplanta... Åh, det var skönt att höra ... *andas lättad ut* Jag är inte värst...
--------------------
|
|
|
|
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|