Precis, plank behövs bygglov för om det är högre än 90 cm (kan vara olika beroende på kommun) ÄVEN om grannen tycker det är ok. Spalje är det om det är mer luft än trä, ex 5 cm emellan 45mm trä. Och det får man bygga i alla fall 180cm högt, jag tror hur högt som helst, men det ska ju vara en rimlig "mur".
Jag tycker personligen att en tujahäck är väldigt kompakt, nästan väl utestängande. Vilket du kanske gärna vill ha. Många grannar här har det och det är väl därför jag tycker det är trist. Kan möjligtvis vara kul med någon klematis eller eldkrasse klängandes i. Men avenbok gillar jag som häck, köps ganska hög och har bladen kvar över vintern, fast den är väl inte härdig hos dig?
Vi har också en granne i söder med två-våningshus och även en i norr, som inte stör oss . Vi har byggt spalje och satt klätterhortensia, pipranka och vildvin på. I siktlinjen där vi vill ha mindre insyn har vi planterat ett tulpanträd som tar insynen från deras andra våning till vår "myshörna". På vintern gör det inte så mycket med insynen.
De har även byggt ett poolhus precis i tomtgränsen. Kul med 3,5 metersvägg 15 meter lång. Men vi ska bygga en spalje även här och ha murgröna på. Roligare att se på än deras grå vägg.
Poppel är nog väl kraftigväxande för en villatomt.
--------------------
Xelma zon 1, Helsingborg
|