Hejsan!
Du kan ta ympkvistarna så fort årsskotten avmognat och trädet gått in i vintervilan. När trädet fällt alla blad på hösten/vintern med andra ord. Du förvarar dem mörkt och svalt med en ganska hög lyftfuktighet, så att de inte torkar. Du kan vira in dem i fuktigt tidningspapper, men akta dig för att det blir för blött, då kan det mögla.
På våren när saven stiger i träden är det dags att ympa, det brukar vara i början på mars och håller på ett par veckor, så det är bra att snabba på då. Det går att ympa på sommaren också, men nu är bästa tiden för det att lyckas.
På bilderna ser du två sätt du kan använda. Det ena gör du som du gjorde sist, två grenar av samma tjocklek som du passar ihop med långa snitt, det bör vara 3-4 cm långt. Det visar den första bilden. Vira eltejp runt snittet så att det blir tätt ock inte kommer in någon luft.
På den andra bilden använde jag en grövre gren (4-5cm tjock) Här kan du använda fler ympgrenar, ifall någon av dem inte skulle ta sig. När de börjar växa sparar du den som ser starkast ut. Du sågar av grenen och gör 2-3 snitt, ca 2cm långa, där du passar in ympkvistarna med likadana snitt.
Det viktigaste är att du använder rena verktyg och att du inte fingrar på snitten. Så lite bakterier som möjligt i såret. Det området som är precis innanför barken är det ställe som grenarna kommer att växa ihop på. Veden växer alltså inte ihop, därför är det mycket viktigt att det gröna innanför barken kommer i kontakt på motstående sida. Där finns växthormonet, och där växer det ihop som sagt.
Ni får skrika till om ni tycker att jag har fel, men såhär har jag lärt mig på skolan att man kan göra.

[