|
Dyslexi.... inte ensam precis, några kända dyslektiker |
|
|
|
05-12-2004, 17:37
|

Medlem
Antal inlägg: 5 511
Medlem nr: 1 130

|
En länk till kändisar med dyslexi så här inleds det: Det är lätt att hitta drivor av dyslektiska berömdheter på nätet. Nedanstående förteckning är resultatet av cirka tio minuters googlande, och då har jag bara tagit med de som jag själv känner till. läs resten och förvånas...... inte visste jag att Steven Spielberg, bröderna Wright, Stonewall Jackson, Fred Astaire, Harry Belafonte m.fl har brottats med språket...
--------------------
Gammelnalle  "Den som ställer många frågor, ökar mångas visdom." Kongolesiskt ordspråk
|
|
|
|
2 sidor
1 2 >
|
 |
Svar
(1 - 19)
|
05-12-2004, 17:43
|

Medlem
Antal inlägg: 4 131
Medlem nr: 51

|
CITAT (gammelnalle @ 05-12-2004, 17:37) En länk till kändisar med dyslexi så här inleds det: Det är lätt att hitta drivor av dyslektiska berömdheter på nätet. Nedanstående förteckning är resultatet av cirka tio minuters googlande, och då har jag bara tagit med de som jag själv känner till. läs resten och förvånas...... inte visste jag att Steven Spielberg, bröderna Wright, Stonewall Jackson, Fred Astaire, Harry Belafonte m.fl har brottats med språket... Glom inte mej,jag ar det oxa.utan att fordendelen vara en kandis.
--------------------
Problemet är inte de onda människorna utan de goda människornas tystnad. Martin Luther King. Oerhörda summor har lämnat välfärdssystemen genom de skattelättnader som nu genomförs och inte många opponerar sig. Gunilla T. Att inte cykla är att gå för långt.
Redigerat av andersen: Idag, 45929 gånger.
|
|
|
|
|
05-12-2004, 17:47
|

Medlem

|
--------------------
Gammelnalle  "Den som ställer många frågor, ökar mångas visdom." Kongolesiskt ordspråk
|
|
|
|
|
05-12-2004, 18:00
|

Medlem
Antal inlägg: 3 234
Medlem nr: 4 038

|
Och Albert Einstein.!!! Det säger väl mycket om att dyslexi inte har något med intelligens att göra, om nu någon i denna upplysta, fördomsfria (ironi) värld, mot förmodan skulle tro det fortfarande.
--------------------
Allt är relativt. För en mask är det en större avkoppling att gräva i den hårda jorden än att vara med och fiska.
|
|
|
|
|
05-12-2004, 19:13
|

Medlem
Antal inlägg: 15 282
Medlem nr: 18

|
CITAT (Boxer @ 05-12-2004, 18:00) Det säger väl mycket om att dyslexi inte har något med intelligens att göra Trodde jag inte för ett ögonblick och jag hoppas att ingen har uppfattat mina inlägg så heller. Tack nallen!
--------------------
----<--<-@ Att dölja ett fel med en lögn är som att dölja en fläck med ett hål. @->-->----
|
|
|
|
|
05-12-2004, 20:57
|

Medlem
Antal inlägg: 3 539
Medlem nr: 36

|
CITAT (Boxer @ 05-12-2004, 18:00) Och Albert Einstein.!!! Det säger väl mycket om att dyslexi inte har något med intelligens att göra, om nu någon i denna upplysta, fördomsfria (ironi) värld, mot förmodan skulle tro det fortfarande.  Har precis läst ut två biografier om Albert E. Ingenstans nämns det om att han skulle ha läs o skrivsvårigheter...... Dessutom, Einsteins var en teoretisk fysiker. Hans forskning bedrevs vid skrivbordet där han satt och skrev. Han publicerade sina forskningsrön i uppsatser och var även flitig brevskrivare. Men har precis läst hexmasters hemsida, där han räknar upp dyslektikerna så vad finner man, läs tredje stycket som börjar med "problemet med denna lista.."
--------------------
Enbart pengar gör ingen lycklig. Man måste också ha aktier, guld och fastigheter. Danny Kaye (1913-1987) Mitt andra liv.
|
|
|
|
|
05-12-2004, 23:02
|

Medlem
Antal inlägg: 3 234
Medlem nr: 4 038

|
CITAT (Berith @ 05-12-2004, 19:13) CITAT (Boxer @ 05-12-2004, 18:00) Det säger väl mycket om att dyslexi inte har något med intelligens att göra Trodde jag inte för ett ögonblick och jag hoppas att ingen har uppfattat mina inlägg så heller. Tack nallen!  Nej, nej, nej. Förlåt Det var absolut inte riktat till någon speciell, och allra minst här inne. Jag uttrycker mig ibland ganska slarvigt. Det var bara mina långsökta tankar som flummade iväg. Jag är bara lite trött på att både ungar och ibland även vuxna använder sig av ord som t.ex. "har du damp eller", "bög", "döv" o.s.v. Det hade ingenting med någon annans inlägg att göra alls. kram Eva
--------------------
Allt är relativt. För en mask är det en större avkoppling att gräva i den hårda jorden än att vara med och fiska.
|
|
|
|
|
05-12-2004, 23:49
|
Medlem
Antal inlägg: 247
Medlem nr: 3 673

|
Jag har dyslexi själv, men man kan träna bort det, genom att läsa mycket. Även om jag fortfarande kastar om bokstäver ibland när jag skriver, ser jag det genast på det nedskrivna ordet, så jag kan rätta det.
Men två saker är ett särskilt problem med dyslexi - siffror och väderstreck. Skriver man 35 istället för 53 ser man det inte direkt på samma sätt som 'skirver' istället för 'skriver'. Så jag tycker Albert borde haft problem, eftersom han var matematiker.
Precis som väderstreck var ett stort problem för mig under min yrkesverksamma tid som arkitekt och samhällsplanerare. Jag var tvungen att kolla alla mina texter en extra gång, för jag förväxlade väster och öster i mer än 50 procent av fallen. Och om det t.ex. står 'väster om Lindome' istället för 'öster om Lindome' i en planbeskrivning kan det bli riktigt förvirrande för läsaren.
--------------------
Viveka i Alingsås
|
|
|
|
|
05-12-2004, 23:56
|
Medlem
Antal inlägg: 14 005
Medlem nr: 429

|
CITAT (gammelnalle @ 05-12-2004, 17:37) En länk till kändisar med dyslexi så här inleds det: Det är lätt att hitta drivor av dyslektiska berömdheter på nätet. Nedanstående förteckning är resultatet av cirka tio minuters googlande, och då har jag bara tagit med de som jag själv känner till. läs resten och förvånas...... inte visste jag att Steven Spielberg, bröderna Wright, Stonewall Jackson, Fred Astaire, Harry Belafonte m.fl har brottats med språket... Egentligen... Varför måste man ta till sk. "kändisar" för att få en diagnos "rumsren" och accepterad? Är vi inte alla lika?
|
|
|
|
|
06-12-2004, 07:58
|
Medlem
Antal inlägg: 2
Medlem nr: 4 775

|
CITAT (Ralf @ 05-12-2004, 20:57) Men har precis läst hexmasters hemsida, där han räknar upp dyslektikerna så vad finner man, läs tredje stycket som börjar med "problemet med denna lista.."Roligt att någon läser innantill... Den som tröttnar efter andra stycket missar ju hela poängen, extra olyckligt med tanke på ämnet.
|
|
|
|
|
06-12-2004, 08:54
|

Medlem
Antal inlägg: 14 536
Medlem nr: 14

|
På tal om kändisar... Vår kung, Carl XVI Gustav, är väl också dyslektiker har jag för mig...
--------------------
Norrbottenskusten zon 5-6
|
|
|
|
|
06-12-2004, 16:58
|

Medlem
Antal inlägg: 3 022
Medlem nr: 2 566

|
CITAT (Felix matte @ 05-12-2004, 23:56) Egentligen... Varför måste man ta till sk. "kändisar" för att få en diagnos "rumsren" och accepterad? Är vi inte alla lika? En väldigt bra fråga... egentligen!!
--------------------
”Gå inte på Den Smala Vägen den är alldeles för bred. Balansera isället på de öppnaste fälten..” - Sun Axelsson 
|
|
|
|
|
06-12-2004, 17:16
|

Medlem

|
CITAT (Hexmaster @ 06-12-2004, 07:58) CITAT (Ralf @ 05-12-2004, 20:57) Men har precis läst hexmasters hemsida, där han räknar upp dyslektikerna så vad finner man, läs tredje stycket som börjar med "problemet med denna lista.."Roligt att någon läser innantill... Den som tröttnar efter andra stycket missar ju hela poängen, extra olyckligt med tanke på ämnet. Hej och Välkommen!!! Kul att du hörde av dig... alltid roligt med "feedback". CITAT Roligt att någon läser innantill... måste väl erkänna att jag i stundens hetta slarvade till det lite... MEN OM man är dyslektiker så är det ju jobbigt att läsa för mycket... (jag är inte D... så jag är inte förlåten... men det finns ju andra...) Och som svar till Agneta och Sulawesii.... Jo jag tror faktiskt att det är LÄTTARE för andra att acceptera OM "diagnosen" har ett ansikte.... (OBS att jag inte tycker att det är bra... bara att det tyvärr är så) Jag hoppas länkarna har spridit LITE ljus över problematiken med dyslexi och att ALLA här nu VET att CITAT dyslexi inte har något med intelligens att göra, och att det är VAD vi skriver som räknas.... inte HUR !!!! PS MIG får ni gärna rätta språkfel på.... DS
--------------------
|
|
|
|
|
06-12-2004, 19:49
|

Medlem
Antal inlägg: 3 022
Medlem nr: 2 566

|
CITAT (gammelnalle @ 06-12-2004, 17:16) Och som svar till Agneta och Sulawesii....
Jo jag tror faktiskt att det är LÄTTARE för andra att acceptera OM "diagnosen" har ett ansikte.... (OBS att jag inte tycker att det är bra... bara att det tyvärr är så) Jo, det är nog så. Jag kan ju förstå det på så vis att det ger hopp åt andra med dyslexi, att de känner "kan han/ hon bli framgångsrik, kan jag också lyckas!". Där fick du mig att tänka om lite, gammelnalle! Synd bara att vi inte kan inpränta i oss själva att vi duger som vi är, hur vi nu än är. Och det gäller ju alla människor, med eller utan dyslexi.
--------------------
”Gå inte på Den Smala Vägen den är alldeles för bred. Balansera isället på de öppnaste fälten..” - Sun Axelsson 
|
|
|
|
|
06-12-2004, 19:51
|

Medlem
Antal inlägg: 1 295
Medlem nr: 4 048

|
Jag har på nära håll följt en familj som har kämpat för att få hjälp i skolan för sitt barn som är dyslektier, utan framgång. De här barnen har det jättejobbigt i vanlig skola...
--------------------
lotta_zon 5
Den som har planterat trädet får sällan smaka frukten.
|
|
|
|
|
06-12-2004, 20:05
|

Medlem

|
CITAT (Sulawesii @ 06-12-2004, 19:49) CITAT (gammelnalle @ 06-12-2004, 17:16) Och som svar till Agneta och Sulawesii....
Jo jag tror faktiskt att det är LÄTTARE för andra att acceptera OM "diagnosen" har ett ansikte.... (OBS att jag inte tycker att det är bra... bara att det tyvärr är så) Jo, det är nog så. Jag kan ju förstå det på så vis att det ger hopp åt andra med dyslexi, att de känner "kan han/ hon bli framgångsrik, kan jag också lyckas!". Där fick du mig att tänka om lite, gammelnalle! Synd bara att vi inte kan inpränta i oss själva att vi duger som vi är, hur vi nu än är. Och det gäller ju alla människor, med eller utan dyslexi.  Appselut!!!!! och lite glad blev jag för att jag lyckades förklara ..... lotta: Det är LAG på att barn med dyslexi skall få hjälp i skolan..... säg till föräldrarna att begära ett "åtgärdsprogram" åt eleven. OM inget händer: begär igen SKRIFTLIGT och skicka en kopia till högsta hönset i kommunens skolnämnd. Jag lovar.... DÅ händer det saker... För att få hjälp måste man ha en diagnos, det hjälper inte med att man som förälder tror eller VET att barnet har detta funktionshinder... återigen PAPPER... tyvärr... Se till att föräldrarna står på sig. Det blir mycket enklare för skolan , (och hiskeligt mycket billigare) familjen , men fram för allt för ELEVEN!!! VÄNTA INTE!!! AGERA!!! Innan JUL !!!
--------------------
|
|
|
|
|
06-12-2004, 20:47
|

Medlem
Antal inlägg: 2 487
Medlem nr: 2 776

|
jag har nog inte dyslexi, men jag fick IG på en debatterande uppsats i svenska B. jag har inte fått nån hjälp med det men nu har jag själv fixat så jag fått lite hjälp med svenskan på annan tid av en annan lärare. det borde min svenska-lärare ordnat, eller?
--------------------
Mvh Claes Björn Rosenström-fantast __________________________________________________________ Philips Super 80 MASTER TL-D 840 - Bästa lysröret för växter - uträknat och med egna erfarenheter Photosyntes Photon Flux Density: 72 µmol m^-2 x s^-1 / 58W
|
|
|
|
|
06-12-2004, 21:02
|

Medlem

|
CITAT (TeliaNet @ 06-12-2004, 20:47) jag har nog inte dyslexi, men jag fick IG på en debatterande uppsats i svenska B. jag har inte fått nån hjälp med det men nu har jag själv fixat så jag fått lite hjälp med svenskan på annan tid av en annan lärare. det borde min svenska-lärare ordnat, eller? nja.... kanske... det går inte att säga utan att ha hört lärarens åsikt. Man måste ju inte ha dyslexi för att skriva skit.... (Vilket jag ju absolut inte påstår att du har gjort)... Betygskriterierna brukar vara rätt så klara. Och långt alla elever följer dessa. OBS att jag inte kan svara hur det var/är i ditt fall .. men jag har sett ett antal uppsatser som inte alls ens är värda IG..... Om du är det minsta osäker har du alltid rätt att få din sak prövad. Men kolla först om du verkligen följt kriterierna som bör ha varit klart givna. Men jag tycker du har gjort rätt i att få hjälp av en annan lärare. Personkemin KAN i bland vara för divergent!! björn
--------------------
|
|
|
|
|
06-12-2004, 21:08
|

Medlem
Antal inlägg: 1 295
Medlem nr: 4 048

|
CITAT (gammelnalle @ 06-12-2004, 20:05) lotta: Det är LAG på att barn med dyslexi skall få hjälp i skolan..... säg till föräldrarna att begära ett "åtgärdsprogram" åt eleven. OM inget händer: begär igen SKRIFTLIGT och skicka en kopia till högsta hönset i kommunens skolnämnd. Jag lovar.... DÅ händer det saker... För att få hjälp måste man ha en diagnos, det hjälper inte med att man som förälder tror eller VET att barnet har detta funktionshinder... återigen PAPPER... tyvärr... Se till att föräldrarna står på sig. Det blir mycket enklare för skolan , (och hiskeligt mycket billigare) familjen , men fram för allt för ELEVEN!!! VÄNTA INTE!!! AGERA!!! Innan JUL !!!  :( :unsure: -_- :) Tyvärr gammelnalle, familjen fick nog och flyttade i höstas till en annan del av Sverige där deras barn nu fått hjälp och mår bra. Du ska veta att de kämpat i flera år men av skolan fått veta att det inte kan tillsättas resurser bara för deras barn, till sist ansåg de sig inte ha någon annat val än att flytta. Så kan det vara i Sverige idag!
--------------------
lotta_zon 5
Den som har planterat trädet får sällan smaka frukten.
|
|
|
|
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|