Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Hjälp mig lugna ner mig!, Förslag för att bli lite cool.
          Bettson
          Inlägg 23-01-2005, 16:08
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 2 745
          Medlem nr: 882

Vår hörntomt med anslutande gång och cykelbana har väl ingen undgått att höra talas om. Vi önskar inget hellre än lite privatliv samt att få ha vår trädgård i fred.

Tre och ett halvt år tog det att få lokaltidningens tidningbud att sluta köra med bilen över tomten.

Så startade vi projekt återuppbyggnad av häck. Började med trettio meter längs cykelbanan för att kunna sitta ute i trädgården ifred. VI har jordförbättrat planterat vattnat och nogsamt ruskat av all snö för att de nya veka grenarna inte skall brytas.

Så kommer snöröjarna och börjar ploga upp snö på hörnet av tomten. Kör in med schaktbladet en och en halv meter in på tomten. Dessutom så tar de med sig våra nyinköpta slipers som var förankrade med armeringsjärn i i snöhögen. Det såg ut som plockepinn ungefär.

Först när det händer för tredje gången lyckas vi få kommunen att ta itu med det hela. Detta enbart för frågan vem som skall ersätte ett eventuellt sönderkört traktordäck för minst femtusenkronor eftersom armeringsjärnen som skulle förankra slipersen nu står fastfrusna och skadeglada rätt upp ur marken. Ersättning för skada har vi inte hört talas om ännu. En av snöröjarna var rejät hotfull också när jag påpekade att han lagt in snö en och en halv meter på vår tomt och dessutom förstört vår tomtavgränsning.

Till våren skall vi plantera även detta hörn med thuja. Hörnet planteras för fjärde gången sedan vi kom hit och vi hoppas det skall bli den sista.

Idag på morgonen tittar jag ut genom fönstret. I vanlig ordning står det hundägare utanför och låter hunden kissa på häckplantorna. Det är så vanligt så jag orkar knapp bry mig. Vi spolar häcken så snart det är lenväder för att bli av med urinen och framtida döda bruna grenar.

Men mattarna....... den ena går fram till häcken och drar av ett toppskott.
          Sedan går den andra fram och tar ett sidoskott ända in vid stammen.
          Följden blir två förstörda plantor. Den ena som blev av med toppskottet kommer att stanna i höjden nittio cm när de andra plantorna växer vidare.

Den andra plantan kommer att ha ett hål eftersom grenar som är klippta ända in vid stammen inte växer ut.

Två hål i väggen är det inte men det kommer att bli två hål i häcken.

Jag springer ut i bara morgontofflorna och kortärmad t-shirt och kräver en förklaring varför de gör så med mína plantor samt en ersättning på 2 x 75 kr som är vad plantor i enmetersklassen kostar. Sedan skall vi i vår ha besväret att köpa in, ta upp de gamla plantorna samt plantera på nytt.

Varken ursäkt eller förklaring fick jag men ett löfte om att de skulle komma och betala plantorna om en halvtimma. Det är sex timmar sedan nu. Mattarna var i övre tonåren så de borde veta bättre tycker jag.

Nu finns det säkert större problem än det här och vad gör en förstörd häck för skillnad om hundra år,försöker jag intala mig i alla fall.

Men det är bara det att jag har totalt tappat lusten att var ute i trädgården pga av alla påflugna pensionärer som skall lägga näsa i blöt över vårt liv och leverne. Vi kan inte ens sitta ute och äta mat med vänner utan att de kommenterar vad vi äter eller dricker. Sista året har min man fått sköta trädgården själv och trädgård är ju ett intresse för mig. Tråkigt.

Sedan alla ansträngningar och pengar vi lägger ner på att få upp denna förbenade häck och till sist tjejernas löften om att göra rätt för sig som man struntar i.

Idag är jag bannad....... mad.gif

Citera
          3 sidor V   1 2 3 >  
          Nytt inlägg
          Svar (1 - 19)
          niklaswik
          Inlägg 23-01-2005, 16:42
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 809
          Medlem nr: 4 547

Vore jag du skulle jag antingen dra upp ett 3 meters plank eller flytta.. Skulle aldrig orka ha det så... wacko.gif mad.gif

--------------------
          //Niklas

Citera
          kristerh
          Inlägg 23-01-2005, 16:45
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 6 646
          Medlem nr: 3 128

Det låter INGET kul unsure.gif har ni testat med att sätta upp skyltar om att det är privat mark wink.gif
          Stå på dig wub.gif tillslut måste folk lära sig att det är tomtmark, tror inte att de förstör med flit.
          krister

--------------------
          kristerh zon 2-3

Citera
          yla
          Inlägg 23-01-2005, 17:19
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 5 649
          Medlem nr: 208

jösses
          jag skulle bygga en gärdesgård runt hela o så sätta häcken på insidan för att verkligen markera reviret
          jag skulle bli ARG som fn
          på ALLA som inte verkar bry sej
          men de e klart att de måste va avgränsat så att dom verkligen fattar vad som är ert o vad som inte är allmänning eftersom dom verkar ha använt den där biten ALLTID
          så klara gränser som syns
          tre,metersplanket skulle jag också ta till o börja med
          skulle nog köpa de direkt
          o förresten inte ska väl ni ersätta dom som kört fram järnen om dom sen råkar köra pådom va
          mad.gif mad.gif

--------------------
          lev idag imorrn kan de vara försent
          min hemsida
          yla oldwolfie

Citera
          pisanggoreng
          Inlägg 23-01-2005, 17:22
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 1 900
          Medlem nr: 3 535

elstängsel..?

--------------------
          Zon 1, Skånes västkust

Besök gärna Buxus.se

Citera
          yla
          Inlägg 23-01-2005, 17:23
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 5 649
          Medlem nr: 208

CITAT (pisanggoreng @ 23-01-2005, 17:22)
          elstängsel..?

me högspänning tongue.gif

--------------------
          lev idag imorrn kan de vara försent
          min hemsida
          yla oldwolfie

Citera
          cala98
          Inlägg 23-01-2005, 17:26
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 335
          Medlem nr: 2 784

Vi har också en hörntomt...häggmispel växer fort..Plank eller staket är mitt tips till våren.
          Efter några års tillväxt av häck går det äntligen att sitta ute i lugn och ro, och vara hemlig.
          Ps...du kan få min ölandstokhäck gratis tongue.gif

Citera
          Annlo
          Inlägg 23-01-2005, 17:38
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 1 244
          Medlem nr: 2 003

Milda makter, jag skulle bli GALEN!!! ohmy.gif
          Jag tycker absolut att du ska kräva ersättning av kommunen för det de förstört! Sätt sedan upp staket (högt) och en häck innanför!!!

Det var ju då självaste F-n om det inte skulle vara tydligt nog för alla marodörer mad.gif

Annlouice

Citera
          Bettson
          Inlägg 23-01-2005, 17:42
          Länk hit: #9

Medlem

Elstängsel skulle sitta fint. De är bara det att man inte får använda det i tätbebyggda om råden förmodligen.

Ute på landet måste jag har varningsskyltar var 25 m angående den självklara saken att det är ström i tråden. ALlt för att personer med pacemaker inte skall utsättas för livsfara.

Det är bara de att jag blir så f...d för att folk inte visar en respekt eller har respekt för ens egendom.

Vadå..... det gjorde väl ingenting. Är du inte klok i huvet som blir arg eller...

Själv så tycker jag inte ens man skall behöva ta ställning till om det gjorde något eller inte. Man rör inte andras egendom, punkt. Därmed som hamnar man heller inte i problem.

Till och med min egen son tycker jag är knäpp som blir upprörd över en sådan "småsak". Fast det är klart han går inte ut ur sitt rum annat än för att äta eller duscha och sedan går han ur huset ut på byn så det är väl skämmigt att ha en morsa som blir förbannad.

Fast det gör mig ännu mera förbannad att dessa gränsöverträdare inte ens tycker att jag har rätt att bli förbannad. Fast snäröjaren som blev så hotfull för att jag påpekade att han gjort åverkan på vår tomt att sonen låste in sig i bilen och tog upp mobilen för att ringa polisen han hade tydligen rätt att bli förbannad.

Jag tycker nog att jag har rätt att bli arg.

Det känns faktiskt värst när folk kliver över ens gränser vilka gränser det än är och sedan ifrågasätter att man inte tycker om det.

Citera
          Berith
          Inlägg 23-01-2005, 17:51
          Länk hit: #10

Medlem
          Antal inlägg: 15 282
          Medlem nr: 18

Jösses! Och jag som tycker att jag har "rätt" att bli förbannad när folk plockar kantareller i dikeskanten/vår tomgräns vid vägen. Står till och med och blänger några meter ifrån dom utan att dom så mycket som tittar åt mitt håll. Tycker att dom borde höra när jag frustar som en ilsken tjur, men neejdå.

Och din situation är ju femtielva gånger värre! *svärord* *svärord* Ut med kameran och ta kort på marodörerna och det dom ställer till med, om det händer igen. mad.gif mad.gif mad.gif

--------------------
          ----<--<-@ Att dölja ett fel med en lögn är som att dölja en fläck med ett hål. @->-->----

Citera
          Annlo
          Inlägg 23-01-2005, 18:49
          Länk hit: #11

Medlem
          Antal inlägg: 1 244
          Medlem nr: 2 003

Brrr... Berith jag hör ända hit hur du frustar biggrin.gif tongue.gif
          Jag skulle då aldrig våga plocka kantareller hos dig!!

Annlouice

Citera
          Hajjen
          Inlägg 23-01-2005, 18:54
          Länk hit: #12

Medlem
          Antal inlägg: 95
          Medlem nr: 4 520

Jag skulle sätta upp taggtråd! tongue.gif

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 23-01-2005, 19:02
          Länk hit: #13

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

Staket är en självklar sak, precis på tomtgränsen. Gör ett glest så får det vara högre, tror jag. Sen en häck innanför. När den vuxit till sig ordentligt så kan du ta ner staketet för att slippa underhålla det.

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          Bettson
          Inlägg 23-01-2005, 19:04
          Länk hit: #14

Medlem

Får inte tjuja bruna kvistar av nätning mot ett staket??

Vem vet?

Citera
          renate
          Inlägg 23-01-2005, 19:44
          Länk hit: #15

Medlem
          Antal inlägg: 5 656
          Medlem nr: 834

Som jag ser det är staket det ända som hjälper mot så hänsynslösa människor som inte kan acceptera andras privategendom.Jag hade blivit sprittgalen över så mycket oförskämthet.
          mad.gif mad.gif Står på dig Bettson.

--------------------
          MVH Renate zon 4

Citera
          ninnisky
          Inlägg 23-01-2005, 20:01
          Länk hit: #16

Medlem
          Antal inlägg: 5 047
          Medlem nr: 3 958

Har bara haft tankarna på betongsuggor i flera lager, på höjden och bredden, sedan jag läste ditt inlägg. Måste erkänna att det inte är särskilt vackert och att du förmodligen kommer att välja något annat.

Vår grannes son körde vid flera tillfällen ner hörnet på vårt staket vi hade kring tomten. Sonen flyttade hemifrån biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif

--------------------
          Det är dumt att slänga bort en hel cykel för att det kommit in ett gruskorn i kedjan...

Citera
          Malvia
          Inlägg 23-01-2005, 20:48
          Länk hit: #17

Medlem
          Antal inlägg: 1 494
          Medlem nr: 4 410

CITAT (Bettson @ 23-01-2005, 16:08)
          Så kommer snöröjarna och börjar ploga upp snö på hörnet av tomten. Kör in med schaktbladet en och en halv meter in på tomten. Dessutom så tar de med sig våra nyinköpta slipers som var förankrade med armeringsjärn i i snöhögen. Det såg ut som plockepinn ungefär.

'
          I....... mad.gif

Jo, detta känner vi igen, har tomt längst ner mot Vägverksgata, kommunens snöröjare gör allt för at bli av med snön, kör ned den i vår garege infart!!!!
          Om vi inte är där då, så har vi massor av vatten i garegekällaren när det töar.

--------------------
          MVH / Malvia - södra Uppland - zon 4 (3)
          ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥
          Be om råd men bestäm själv

Citera
          netaave
          Inlägg 23-01-2005, 21:26
          Länk hit: #18

Medlem
          Antal inlägg: 8 016
          Medlem nr: 3 244

Herregud vad förbannad jag blir när jag läser sånt här, kan bara råda till staket jag också som så många andra, men det är väl då själva den att det ska bli nödvändigt.

--------------------

Citera
          Tesa
          Inlägg 23-01-2005, 23:11
          Länk hit: #19

Medlem
          Antal inlägg: 3 397
          Medlem nr: 2 483

Jag förstår att du är för---d...jag hade nog gjort mig olycklig vid det här laget...
          Du får väl stå på huvve i en av di däringa snödrivorna om du ska coola ner dig lite.... tongue.gif
          Jag är så gla att jag bor på vischan......

--------------------
          Tesa
          zon 3-4
          Här finns min blogg: Uti vår hage...

Citera
          Bjäbban
          Inlägg 23-01-2005, 23:15
          Länk hit: #20

Medlem
          Antal inlägg: 334
          Medlem nr: 4 586

Fyy sjuton, jag hade blivit arg så det rök om mig!
          Tänker på att jag blir så sur på att granens katter har toalett i mina rabbater, och vad är det mot detta....!

Citera

3 sidor V   1 2 3 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 25-07-2025, 18:53

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon