Skugga brukar beskrivas som mindre än tre timmars sol / dag
-Rosor överlever .. men att påstå att de trivs tror jag inte man kan göra med någon sort .. o varför -när det finns så många vackra perenner -höga låga mellan o klättrande som vill ha skugga ?
Halvskugga -sol 3-6 timmar -här går de att sätta de sk "Skuggtåliga" rosorna .. om man bor i högre zoner avråder jag ändå -de blir inte som du tänkt dig mot norr ..
Sol - 6 timmar o mer - de flesta rosor utvecklas optimalt
Inga rosor gillas att tryckas mot heta väggar i vindstilla miljö, men kan stå ut om vattentillgången är god .
Klätterrosor med klen zon -i viss mån undantagna om de skyddas från vårsol.
Alla rosor oavsett ålder går att flytta /vår / höst -bäst på hösten när de avmognat i söder .... i norr vår -Gräv djupare än du tror ...
Inväxt gräs .. ingen bra ide annat än med mycket tåliga buskrosor av gammaldags slag som Albarosor tex .. jag skulle aldrig tillåta gräsmatta att invadera mina rosor dock .. möjligtvis Hansarosorna ..
men de är styvmoderligt beh här.

Stora träd -särskilt björk suger enorma mängder vatten .. gillas inte , medan äppelträd , kan gå bra o bli väldigt fina med klätterrosor .
varför vi beställer ?
pris , galenskap ? , datorer som beställer själva , åtkomst eller trist sortiment i närheten -samt frestande förslag från andra rostok är några skäl