Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Klätterhortensia, Beskärning
          Rie
          Inlägg 13-03-2003, 22:18
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 1
          Medlem nr: 912

Hej
          Vi har en stor klätterhortensia, ca 30 år gammal. Väggen den sitter FAST på måste målas om i sommar. Hortensian är vildvuxen och väldigt grov i veden. Tål den att bändas lös från väggen, vikas ut (om det går) och dessutom en hård beskärning? Eller hur skall vi göra för att komma åt väggen bakom? Kommer den att ta fast sig igen efteråt mot en ny spalje?

Funderingar från Storvreta

Citera

Nytt inlägg
          Svar (1 - 5)
          Fialotta
          Inlägg 13-03-2003, 22:52
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 3 731
          Medlem nr: 49

Hej Rie!
          Jag har hortensia den är som en stor buske och den klipper jag runt om
          och sticklingar därifrån satte jag efter ett berg, det blev jättfint...den klättrar så snällt uppåt...så min erfarenhet säger mig
          att du kan både klippa och plocka ner och måla under...ingen fara alls!
          Efter jag hade klippt första gången så började den blomma efter 5 år
          utan blommor och blev dubbelt så stor rolleyes.gif

--------------------
          *maudan*

Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 14-03-2003, 13:36
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 18 595
          Medlem nr: 31

Jag tror man ska vara lite försiktig med hård beskärning på ett gammalt exemplar. När det gäller klätterhortensia verkar det finnas gott om olika beskärningsuppgifter.

Enligt Gustaf Alm så ska man kunna underhållsbeskära klätterhortensia både vår och höst. Men i nya beskärningsboken så står det att klätterhortensia är blödare och ska beskäras i oktober. Vollbrecht som är den som bearbetat nya beskärningsboken brukar vara mycket kunnig i beskärning så jag skulle nog tveka att klippa hårt på våren där när saven stiger pga eventuell blödningsrisk, måste man ta ner växten tidigare än oktober så skulle jag satsa på juli-augusti, under sommarmånaderna brukar växterna läka ganska bra.

--------------------
          Mvh Åsa

Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)

Citera
          e_sedell
          Inlägg 14-03-2003, 14:48
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 2 001
          Medlem nr: 662

min faster brukar beskära när det behövs, mitt i sommaren, mitt i på dagen och de har alldrig tagit skada va det. Man skulle ju annars kunna föryngra ett gammalt exemplar genom sticklingar. Men jag tror de skulle överleva även om man tog ner dem ända till marken.

--------------------
          Erik, zon II

Citera
          Ronny
          Inlägg 15-03-2003, 10:37
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 121
          Medlem nr: 69

Först vill jag säga att jag hoppas du är envis Rie. Efter så lång tid sitter hortensian sannolikt rejält fast i väggen. Dessutom är det också risk för att väggen skadas när du försöker ta loss hortensian.
          Hos min bror som har träpanel på sin kåk så åkte bräderna med ner när han drog ner sin, också gammla, hortensia.
          Som Åsa säger så råder delade meningar om beskärningstid å modell för hortensia. Min erfarenhet säger dock att hortensia är tålig och klarar hård beskärning hyfsat bra.
          Ett gott råd är ändå att inte ta ner den alltför hårt, runt metern högt. Då finns tillräckligt med knoppanlag kvar för att den ska kunna bryta nytt å ev. finns också små sidoskott även på den höjden.

Citera
          e_sedell
          Inlägg 15-03-2003, 11:14
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 2 001
          Medlem nr: 662

jag fick en idé, kan man inte klippa av den och låta den sitta kvar ett tag. Då borde sugrötterna dö och inte sitta fast lika hårt. Tror ni det fungerar?

--------------------
          Erik, zon II

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 14-08-2025, 07:00

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon