Medlem
Antal inlägg: 247
Medlem nr: 2 406
Hej där! Om man måste vet jag inte, men vi har lyckats övervintra vårt, i ganska svalt temp. Det står i ett ouppvärmt men frostfritt utrymme och tycks trivas med det. Lycka till för det är ett härligt "träd". Tror det finns en bild på vår första oliv....
Medlem
Antal inlägg: 6 646
Medlem nr: 3 128
Du kan ha dem i rumstemp på vintern, men du måste ge tillskottsbelysning och snåla med vattnet och lyft ut dem på sommaren. Så gör jag och de trivs alldeles utmärkt. krister
Medlem
Antal inlägg: 1 491
Medlem nr: 3 603
Mitt stod inomhus första 2 vintrarna, visserligen i fönster utan element under, men inte medvetet svalare än vanlig inomhustemperatur. Det kan rasa mycket blad, och det är bra om man kan ge dem en dusch i badkaret då & då.
Medlem
Antal inlägg: 2 487
Medlem nr: 2 776
det är ju en subtropisk växt som blir stressad om den inte får vila. om du har en källare så sätter du den där med en skrivbordslampa[med lysrör] över. den kommer garanterat att växa bättre och klara sig bättre om den står svalt. blomning kan utebli om den blir stressad. helst 10*c, men det går i ca 15*c med.
--------------------
Mvh Claes Björn Rosenström-fantast __________________________________________________________ Philips Super 80 MASTER TL-D 840 - Bästa lysröret för växter - uträknat och med egna erfarenheter Photosyntes Photon Flux Density: 72 µmol m^-2 x s^-1 / 58W