Jo, då. Jag har god erfarenhet av att kapa ned paradisbuske (Kolkwitzia amabilis) till marken helt och hållet, utan att lämna några stabbar. Den bryter relativt lätt igen. Tillväxten kan avta och blomsättningen bli sämre om den inte gallras regelbundet och/eller om den står för skuggigt.
Just paradisbuske är en sådan växt som klarar de flesta lägen och inte är så kinkig med jorden. Den går bra att ställa skuggigt och den blommar även då, men vill man ha en riktigt vacker buske översållad med blommor så är soligt läge att föredra.
Huruvuda Hanneles tankar om gödsel stämmer har jag ingen erfarenhet av, men jag kan mycket väl tänka mig att det stämmer. Fel gödsel vid fel tidpunkt ger oftast endast ger gren- och bladproduktion. Tänk dessutom på att paradisbuske blommar på tvåårsskotten. Om man klipper intensivt varje år klipper man också bort blomknopparna.
Om du ska tacka någon så tacka Cilla. Är det någon som kan uttrycka kloka råd om våra träd och buskar är det hon. Jag är bara mest grinig