|
Vad anser ni om dödshjälp..? |
|
|
|
15-04-2005, 09:22
|

Medlem
Antal inlägg: 3 245
Medlem nr: 43

|
Vi pratade om detta på jobbet för någon vecka sedan, och det är verkligen skilda åsikter.. Personligen tycker jag det borde vara självklart med dödshjälp..! Det borde vara upp till var och en att bestämma. Och detta beslut ska såklart vara noga övertänkt och beslutat då man inte är fysiskt eller psykiskt sjuk.. Att ligga med slangar och maskiner som håller en vid liv för resten av livet är inte att leva, jag vill leva, annars är det bara att gå vidare och se vad som väntar på en där... Detta är min åsikt, vad tycker ni om Dödshjälp...?Caprice
--------------------
Caprice Stockholm zon 2-3 Vita non est vivere sed valere vita est
|
|
|
|
3 sidor
1 2 3 >
|
 |
Svar
(1 - 19)
|
15-04-2005, 09:28
|

Medlem
Antal inlägg: 163
Medlem nr: 5 113

|
Om en person är kapabel att döma sig själv som att denne inte har livslusten kvar, och kräver dödshjälp, tycker jag att det kan vara rätt i många fall, men det övervägande svaret om det är rätt eller fel kan jag ej dock besvara... Det är från fall till fall som jag anser att man får se... Ibland kan det inte vara en självklarhet, men ofta.
Själv tycker jag / känner jag för tillfället att jag antagligen skulle vilja leva, i alla fall några år till, om jag fick en sådan allvarlig skada att jag inte klarar mig utan de medel du talar om; jag har alltid haft en dröm om att jag vill göra något riktigt NÖDVÄNDIGT för världen, vare sig jag är totalt handikappad, eller ej. Livet tar inte slut där, det vet jag verkligen!
--------------------
Med vänliga hälsningar: Jag med blommorna! p.s Nu fungerar mitt album!
|
|
|
|
|
15-04-2005, 09:35
|

Gäster
Antal inlägg: 1 824
Medlem nr: 5 152

|
Håller med dej Grönblomman! Måste vara olika för alla, men med alla hjälpmedel och mediciner som finns idag så finnse det så gott som alltid en chans.
--------------------
kolla gärna www.turbokrull.net hjärndöd men gratis humor =) 
|
|
|
|
|
15-04-2005, 09:47
|

Medlem
Antal inlägg: 9 732
Medlem nr: 22

|
Tja, det finns ju folk som legat kontaktlösa i respirator i åratal - och sedan skrivit böcker! Som tur är, kan man idag medicinskt definiera "hjärndöd" - och då är hoppet ute. Då slutar man i samråd med anhöriga att ge livsuppehållande insatser.
--------------------
Carpe Diem. Fånga dagen.
Ta ingen skit, tjejer! Grynet
|
|
|
|
|
15-04-2005, 10:07
|

Medlem

|
CITAT (Hannele @ 15-04-2005, 10:47) Tja, det finns ju folk som legat kontaktlösa i respirator i åratal - och sedan skrivit böcker! Som tur är, kan man idag medicinskt definiera "hjärndöd" - och då är hoppet ute. *Harklar mig lite* Precis som du nämner, var det någonting sådant jag försökte förklara. Skillnaden mellan personer som inte har någon kontakt med omvärlden (och därmed inte har någonting att säga till om själva), och personer som faktiskt gjort allt möjligt i sin sjukhussäng, exempelvis skrivit böcker. Det finns ju inte precis ett hjälpmedel för att kunna skriva en bok, hur (nästan) handikappad man än är. Det enda man kanske skulle behöva är att kunna röra på ögonen innanför ögonlocken, för att kunna skriva en hel bok (nu menar jag inte att denne själv skulle skriva, utan självklart med assistenter, personer som beaktar ögonen, tolkar osv.) Det är inte rätt av ens släkt, mor eller far, flickvän etc. att bestämma om en hjärndöd person bör få "dödshjälp" eller ej, det är upp till den enskilda personen självklart. 3- Vlig tråd
--------------------
|
|
|
|
|
15-04-2005, 10:26
|

Medlem
Antal inlägg: 21 879
Medlem nr: 559

|
Är personen hjärndöd enligt det medicinska begreppet stängs repiratorer och annat av -och personen dödförklaras -anhöriga är INTE med och beslutar om det .Personen är ju per medicinsk def redan "död"
--------------------
Kerstin
Ut sementem feceris, ita metes (Cicero)
|
|
|
|
|
15-04-2005, 10:37
|
Medlem
Antal inlägg: 220
Medlem nr: 3 743

|
Jag är emot dödshjälp.
Jag tror att människan anpassar sig - bara för att jag inte vill ligga som ett kolli nu så behöver det inte betyda att jag skulle vilja bli dödad om jag gjorde det... Jag tror inte att en frisk människa kan sätta sig in i hur man skulle känna om man blev svårt handikappad så därför tror jag inte att man kan ta ett beslut på förhand.
Sedan tycker jag att man istället för att hjälpa svårt sjuka människor att dö ska hjälpa dem att leva! Utveckla smärtlindring och annat som kan behövas för att ge ALLA människor ett värdigt liv.
--------------------
En trädgård! Lycka!
|
|
|
|
|
15-04-2005, 10:52
|

Medlem
Antal inlägg: 1 401
Medlem nr: 648

|
Det FINNS dödshjälp även i Sverige. Genom att inte göra någonting och inte ge någon vätska/näring svälter man ihjäl människan. Men, är det rätt att läkarna ska få experimentera hur mycket som helst för att det ändå i slutändan, tar slut?
Var och en med sunt förnuft och utan psykiska problem ska få besluta över sitt liv.
Men, hur skulle det bli om vi hade "avlivningskliniker" här i Sverige?
Frihet och rättighet till sitt eget liv är viktigt. Men ännu viktigare är det att under sin levnad berätta hur det ska bli vid t.ex hjärndöd osv.
Har du anmält dig till donationsregistret? Tänk, att om mitt liv tar slut oväntat när mina organ inte är slut, få ge livet tillbaka till någon som kan få det.
Det är viktigare än dödshjälp. Anita
--------------------
Det är skönt när allt är grönt
|
|
|
|
|
15-04-2005, 11:07
|

Medlem

|
CITAT (Magnolia @ 15-04-2005, 11:37) Jag är emot dödshjälp.
Jag tror att människan anpassar sig - bara för att jag inte vill ligga som ett kolli nu så behöver det inte betyda att jag skulle vilja bli dödad om jag gjorde det... Jag tror inte att en frisk människa kan sätta sig in i hur man skulle känna om man blev svårt handikappad så därför tror jag inte att man kan ta ett beslut på förhand.
Sedan tycker jag att man istället för att hjälpa svårt sjuka människor att dö ska hjälpa dem att leva! Utveckla smärtlindring och annat som kan behövas för att ge ALLA människor ett värdigt liv. Menar du att du är emot dödshjälp till alla, under alla förutsättningar..? Om jag får veta när jag ligger och är så sjuk att jag inte kan gå eller äta, att jag har cancer som är väldigt svårartad, den går helt enkelt inte att bota... Den har spridit sig, låt oss säga, i hela kroppen... Läkarna säger att om max tre månader klarar kroppen inte att andas själv, och jag har redan innan bestämt att jag vill ha dödshjälp, då tycker du det är fel..? Jag kanske ger det en månad, om inget mirakel hänt då så vill jag avsluta det... Ska inte det vara mitt eget beslut..? Personligen tycker jag det låter väldigt mycket mer skrämmande att maskiner håller mej vid liv och jag är fullproppad med smärtlindring, än att få ett värdigt slut... Jan respekterar till fullo att du inte vill ha dödshjälp, varför kan du inte respektera att jag vill ha det..? Vad jag menar är att alternativet ska finnas, sedan är det upp till var och en att göra sitt beslut... Caprice
--------------------
|
|
|
|
|
15-04-2005, 11:20
|
Medlem

|
CITAT (Caprice @ 15-04-2005, 12:07) Menar du att du är emot dödshjälp till alla, under alla förutsättningar..?
Jan respekterar till fullo att du inte vill ha dödshjälp, varför kan du inte respektera att jag vill ha det..? Okej, jag får väl omformulera mig. Det är en svår fråga. Jag är emot dödshjälp för att jag tolkar det som en AKTIV insats. Däremot så tycker jag inte att man ska påtvinga folk LIVShjälp - alltså, om du Caprice inte vill bli kopplad till en maskin för att kunna leva så tycker jag inte att du ska behöva bli det. Att INTE behandla en människa är ju i och för sig också ett beslut, men jag tycker att det finns en skillnad mot aktiv dödshjälp. Jag hoppas verkligen att ni inte uppfattar mitt inlägg som att jag inte respekterar andras åsikter! Däremot så vill jag inte leva i ett samhälle där det är ok att döda folk, OAVSETT varför man gör det.
--------------------
En trädgård! Lycka!
|
|
|
|
|
15-04-2005, 12:24
|

Medlem
Antal inlägg: 1 749
Medlem nr: 5 033

|
Absolut emot dödshjälp är jag.
|
|
|
|
|
15-04-2005, 12:28
|

Medlem
Antal inlägg: 11 272
Medlem nr: 2 892

|
CITAT (Magnolia @ 15-04-2005, 12:20) Okej, jag får väl omformulera mig. Det är en svår fråga. Jag är emot dödshjälp för att jag tolkar det som en AKTIV insats. Däremot så tycker jag inte att man ska påtvinga folk LIVShjälp - alltså, om du Caprice inte vill bli kopplad till en maskin för att kunna leva så tycker jag inte att du ska behöva bli det. Att INTE behandla en människa är ju i och för sig också ett beslut, men jag tycker att det finns en skillnad mot aktiv dödshjälp. Jag hoppas verkligen att ni inte uppfattar mitt inlägg som att jag inte respekterar andras åsikter! Däremot så vill jag inte leva i ett samhälle där det är ok att döda folk, OAVSETT varför man gör det. Ja, Magnolia, jag håller med dig till 100 %. Du fångar EXAKT vad det handlar när du skriver: "Däremot så vill jag inte leva i ett samhälle där det är ok att döda folk, OAVSETT varför man gör det." An samma skäl är jag även emot dödstraff. Det är alldeles för lätt hänt att en situation uppstår där det kan missbrukas, det har historien bevisat om och om igen... Dessutom är jag inte så säker på att det här behovet av kontroll, till och med över hur vi dör fyller någon som helst funktion... Det är klart att ingen vill ligga och pinas till döds, inte jag heller, men med de medel som används idag är det ingen som behöver det heller. Mvh Fenja
--------------------
"För länge sen dyrkade Egyptierna katten som en gud. Det har katten aldrig glömt."
|
|
|
|
|
15-04-2005, 12:51
|
Medlem

|
CITAT (Fenja @ 15-04-2005, 13:28) An samma skäl är jag även emot dödstraff. Jag med, men det framgick kanske.
--------------------
En trädgård! Lycka!
|
|
|
|
|
15-04-2005, 18:41
|

Medlem

|
Det finns de som påstår att det finns en oskriven lag som säger "jag bestämmer själv över min egen död"... Inte för att det skulle fungera, men...  ... -Jag tycker inte att det faktiskt är så "hemskt" att mörda en annan människa, om vi avser till dessa personer som beskrivs ovan. Det är att hjälpa en människa, och låta den få sin vilja igenom. Jag är, som ni självklart förstår, inte kristen ... Jag är dock emot dödstraff, för att... Tja, det kan vi isåfall starta en ny tråd med. Livstid är bättre. (Då menar jag inte "20 års-" livstid), utan hela livet ut i fängelse. Delvis så säger de allra flesta fångar att det hemskaste med att vistas på fängelset är Ofriheten! Jag tycker inte att döden är värre än att sitta livstid i fängelse (dock skulle inte jag välja döden). Det kan för en del människor vara en utväg, och jag respekterar dem. Nu pratar jag om de sjuka igen, dödsjuka etc, inte om deprimerade tonåringar osv.
--------------------
|
|
|
|
|
15-04-2005, 19:00
|

Medlem
Antal inlägg: 1 182
Medlem nr: 3 210

|
Oj oj ... ja det är en jätte svår fråga ........ men jag kan nog med erfarenhet av mitt tidigare jobb säga att jag är för dödshjälp i vissa fall . Man kanske kan hjälpa till att få en värdigare död och ibland kanske inte så plågsam. Varför skulle inte en ciciliserad och redig människa få avgöra det ? Man avlivar ju faktiskt djur av humana skäl och för att dom ska slippa lida Varför kan inte en människa får samma möjlighet ? Det är ju dock ett svårt beslut och det är något som patient och behandlande doktor bord få avgöra.
|
|
|
|
Copycat
|
15-04-2005, 19:01
|
Gäster

|
--
|
|
|
|
|
15-04-2005, 21:18
|

Medlem

|
Copycat, håller helt med dej..
Om en patient väljer att avsluta, så ska det bli så med.. Om det finns realistiska grunder för det, förståss..
Och att det finns droger som gör att man inte lider vet väl alla, men är det så man vill leva sina sista dagar..?
Inte jag iaf...
Caprice
--------------------
|
|
|
|
|
15-04-2005, 21:20
|

Medlem
Antal inlägg: 21 879
Medlem nr: 559

|
Som vårdpersonal är vår uppgift att hjälpa patienten att LEVA tills de dör .. inte tvärtom
--------------------
Kerstin
Ut sementem feceris, ita metes (Cicero)
|
|
|
|
|
15-04-2005, 21:54
|
Medlem
Antal inlägg: 14 005
Medlem nr: 429

|
Faktiskt så har alla mina anhöriga för länge sedan fått veta att jag när den dagen kommer då jag ligger där utan att ha ett (enl. gängse normer) "värdigt liv"...vill att de ger mig aktiv hjälp att lämna. Men... efter att ha läst artikeln i AB fick jag mig en funderare... I helsicke heller att jag skulle ta en "dödsdryck" Usch!!! Rubriken fick mej att rysa!
|
|
|
|
|
15-04-2005, 21:59
|

Medlem
Antal inlägg: 307
Medlem nr: 4 025

|
Jag känner mig kluven till frågan...
Jag skulle nog i dagsläget inte vilja leva vidare om det innebar att plågas varje dag, men vem vet vad jag skulle tycka om jag befann mig i en sådan situation?
Tycker nog att det är för stora risker...
--------------------
Bohuslänsk orkidenörd!
|
|
|
|
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|