Roligt att ni tycker om min trädgård och tack för alla positiva uttryck.
När vi "blev med stället" fanns bara den höga häcken tvärsöver fast den var bara knähög då. Jag hade ingen erfarenhet av Skåne innan vi flyttade hit så jag blev lite förundrad.
Samma år hade Trelleborg en utställning om skånska trädgårdar. Vi fick tag i ett häfte med historiska beskrivningar på standardträdgårdar och upptäckte sammanhangen i vår egen trädgård genom att jämföra.
Vi drog snören där gångarna skulle vara och när vi grävde ur boningshuset körde vi ut leran i gångarna och stampade den (i stället för att köra med vält). Sedan fyllde vi på med grus och det får vi göra med några års mellanrum. Gångarna håller vi rena med en raka.
Det var när gångarna fanns som jag började göra häckar. Jag grävde långa diken längs med gångarna och klippte ca 20 cm långa skott från "stora" buxbomshäcken och körde ner dem i jorden i dikena. Sedan vattnade jag med slangen så det simmade flera gånger i veckan under hela sommaren. På hösten la jag på jord till rätt nivå och nästa sommar vattnade jag flitigt tills jag såg att häckarna börjat växa. (Det var bara lite små tofsar till att börja med förstås).
Sedan var det bara att fylla på med växter. Ett jättestort gammalt äppelträd fanns i västra kvarteret. Det är nu ersatt med Philippa, Cox Orange (ditflyttat 2004) Oranie och så William päron som var med på en bild.
I östra kvarteret fanns två stora äppelträd varav det ena står kvar, Gravensteiner, knöligt och håligt och lite våldsamt beskuret av mig men annars friskt. Har planterat ett nytt Gravensteiner en bit ifrån som ersättning när det gamla går ut. -I stället för det andra, som jag inte vet vilken sort det var, har jag satt ett Åkerö och det lär dröja innan det blir stort. Högst uppe bland rosorna i östra kvarteret satte jag ett päronträd Clara Friis, men jag är inte säker på att det kommer att klara sig för det är knappt härdigt i zon 1.
En gammal dam som vistats på stället som barn hälsade på en gång och sa att exakt så här såg det ut när hon var liten. Då fick vi bekräftelse på att trädgården ursprungligen sett ut såhär.
Alltså: där fanns den tvärsgående stora häcken, gamla äppelträd och och stenmuren runtom med lite buskar, krikon och surkörs.
För övrigt skall fruberglund inte ta i och gräva har jag hört!!
Visst Sussielull, det blev kanariekrasse (dom hade inte den krämvita) och luktärter som doftar. Tack för tipset. Det skall bli jättefint.
Oj, det här blev långt.