|
Rosor på ICA, Fortfarande frost ute |
|
|
|
18-04-2005, 11:44
|
Medlem
Antal inlägg: 154
Medlem nr: 900

|
Hejsan
De säljer rosor för utplantering på ICA, dessa är ej med jord utan bara rötter. Jag bor i Gävle och här är fortfarande frost på nätterna, hur gör jag innan frosten släpper taget?? Är dessa med bara rötter känsligare än de som säljs med jord i kruka?? Nåt jag ska tänka på vid köp av de jordlösa plantorna??
--------------------
-----------------------------------------------------------------------
mrsgreen Valbo, Zon 4
|
|
|
|
2 sidor
1 2 >
|
 |
Svar
(1 - 19)
|
18-04-2005, 12:51
|
Medlem
Antal inlägg: 6 646
Medlem nr: 3 128

|
Sätt dem i en hink med jord, och ställ dem svalt så ska de nog klara sig tills du kan plantera ut dem. Är marken fryst? om inte kan du plantera ut dem, det gör inget om det är minus på nätterna, men bara du kommer ner i jorden kan du plantera. om de är barrotade som det heter ställ dem i en hink vatten några timmar innan planteringen. krister
--------------------
kristerh zon 2-3
|
|
|
|
|
20-04-2005, 09:56
|
Medlem

|
Nu köpte jag två stycken av dessa barrotade på ICA, en Queen Elisabeth och en Virgo. Dessutom tog jag vägarna förbi Plantträdgården och köpte en klätter Symphatie också. Nu är dessa nergrävda och rejält vattnade....i natt kröp kylan ner till -6 och nu är jag orolig att de inte kommer klara sig... Klätterrosen var i jord och stod utomhus så den klarar sig säkert men de barrotade är jag orolig för. De barrotade stod ju inomhus i värmen..kommer de klara kylan?? En orolig mrsgreen
--------------------
mrsgreen Valbo, Zon 4
|
|
|
|
|
20-04-2005, 10:03
|

Medlem
Antal inlägg: 21 879
Medlem nr: 559

|
Den häftiga omsvängningen , i temp mellan rumsvärme och ute var kanske inte så bra , men rosor är tåliga -Det viktigaste är att knopparna inte fryser o torkar in eller att du inte vattnar bra nog när tempen ute stiger -inte bara första veckan utan hela första månaden fa om maj blir en varm månad Fortsätter det extremkalla vädret kan du svepa in dem i säckväv så de inte frystorkar , nattetid i alla fall Lycka till
--------------------
Kerstin
Ut sementem feceris, ita metes (Cicero)
|
|
|
|
|
20-04-2005, 10:12
|
Medlem

|
Det är inga knoppar på dessa, alla är bara grenar. Så jag ska vattna varje dag i en månad?? Det gjorde jag inte förra sommaren då jag köpte två rosor i kruka, vilken tur att de klarade sig!!  Jag har letat efter bilder eller mera information om rosen Virgo men inte hittat. Någon som har erfarenhet av den? Vänligen
--------------------
mrsgreen Valbo, Zon 4
|
|
|
|
|
20-04-2005, 10:25
|

Medlem

|
Du ska vattna när det är torrt .... vattning är en konst som är svår att beskriva -man får gå på känsel  Rek -vid vår sommarplantering OCH plusgrader nattetid) 2-3 hinkar vatten per ros vid plantering -därefter får de inte torka under den första månaden -helst säsongen .. för att man ska få ett bra reultat -precis som buskar och träd  Är det kallt ute brukar maken ha mycket av vårfukten kvar -då behövs naturligtvis mindre passning med vatten .. men det brukar torka upp fort när det blåser varma vindar ...
--------------------
Kerstin
|
|
|
|
|
20-04-2005, 10:33
|
Medlem

|
Hur hög kan jag vänta mig att klätterrosen blir denna sommar?? Kommer den blomma i år? Kommer någon av dessa blomma i år? *Är så ivrig*
--------------------
mrsgreen Valbo, Zon 4
|
|
|
|
|
20-04-2005, 10:40
|

Medlem

|
Jag tror att du kommer att får åtminstone några blommor på alla dina rosor i år  Hur hög klätterrosen blir är omöjligt att säga -  Virgo är en storblommig rabattros så här ser den ut  Här kan du hitta fler rosor och bli fattig Rosenposten
--------------------
Kerstin
|
|
|
|
|
24-04-2005, 08:17
|
Medlem

|
Hur länge ska jag fortsätta vattna dessa rosor??
Några ideer på växter att sätta runt fötterna på dessa rosor? De är lite inklämda mellan grannens insynsskydd och ett litet staket så det blir inte mycket spring där. Växterna ska inte kräva speciellt mycket vård så det är trångt. Är det något jag absolut inte ska sätta mellan rosorna?? Rosorna är alltså röda, rosa och vit, jag vill att växterna ska vara lite lågväxande. Gärna flerårigt men inte ett måste. Ideer??
--------------------
mrsgreen Valbo, Zon 4
|
|
|
|
|
24-04-2005, 10:51
|

Medlem

|
Passa med vatten hela första månaden och kolla dem hela första sommaren -de ska helst inte torka ut när de är så nyetablerade - Blir det en regning försommar kan man förstårs ta det lugnare lammöra , salvia nemorosa ,lavendel , heuchera blir fint till rosor tex
--------------------
Kerstin
|
|
|
|
|
27-04-2005, 08:55
|
Medlem

|
Vaxet som är runt de barrotade rosorna, ska det sitta kvar? Hämmar det tillväxten av knoppar och blad?
--------------------
mrsgreen Valbo, Zon 4
|
|
|
|
|
27-04-2005, 09:59
|

Medlem
Antal inlägg: 3 590
Medlem nr: 4 227

|
De säger att vaxet kan sitta kvar men på mina jag köpte dog alla grenar som satt under vax så nu aktar jag mig noga för att köpa rosor med vax på. Gillar dem inte.
--------------------
Hälsningar, fru Berglund"Just remember in the winter, far beneath the bitter snows lies the seed that with the sun's love, in the spring becomes the rose!"Min trädgårdshemsida (hemsidan är nere för tilllfället men kommer snart tillbaka med ny och förbättrad design!)
|
|
|
|
|
27-04-2005, 10:15
|
Medlem
Antal inlägg: 6 646
Medlem nr: 3 128

|
Vaxet är bara till för att skydda mot uttorkning, det påverkar inte plantan på nått sätt och brukar trilla av efter ett tag, Fru berglund; att dina rosor blev av med grenarna berodde nog på nåt annat  rosorna brukar ju ofta fimpa sina skott om man planterar barrotade, men det kommer nya. krister
--------------------
kristerh zon 2-3
|
|
|
|
|
27-04-2005, 10:22
|

Medlem
Antal inlägg: 7 705
Medlem nr: 276

|
Vaxet är där för att skydda rosen, det trillar bort ganska fort. har köpt många barrotade rosor nu och alla är vaxade, men knopparna har inga problem med att ta sig genom det lagret när dom är planterade. Har aldrig sett att det skadar rosen, då skulle dom inte säljas så.
--------------------
Den som planterar en trädgård planterar lycka Bor i zon 3 - 4
|
|
|
|
|
27-04-2005, 14:30
|
Medlem

|
Nu läste jag i en trädgårdstidning att man ska vattna de nyplanterade rosorna på morgonen för att de inte ska stå för fuktigt över natten...det låter helkonstigt i mina öron då vattnet dunstar fortare på dagen?? Hur är det?? Jag har söderläge på mina rabatter.
--------------------
mrsgreen Valbo, Zon 4
|
|
|
|
|
27-04-2005, 18:38
|

Medlem

|
då skulle jag vattna på kvällen , utom möjligtvis nu på tidig vår mrd kalla nätter...
--------------------
Kerstin
|
|
|
|
|
28-04-2005, 07:54
|
Medlem

|
Tack för alla svaren ni gett i denna min tråd!!
--------------------
mrsgreen Valbo, Zon 4
|
|
|
|
|
03-05-2005, 17:28
|
Medlem

|
Grannarna måste tro jag blivit galen: stå i regnet och vattna !! Den ena barrotade rosen har blivit svart i de uppstickande grenarna, varför??
--------------------
mrsgreen Valbo, Zon 4
|
|
|
|
|
03-05-2005, 18:22
|

Medlem

|
Den grenen dör nog . i alla fall en bit -klipp av till frisk ved -vit kärna
--------------------
Kerstin
|
|
|
|
|
09-07-2005, 01:16
|
Medlem

|
Jag har blivit dragen vid näsan. De båda rosorna har tagit sig och växer på MEN... Queen Elisabeth är inte Queen Elisabeth utan något helt annat, knopparna slår nu ut och är "Femkronastor" och har inte många blomblad och med gula ståndare i mitten. Stammen har tätt mellan de tusen små taggarna och bladen är små och matta i färgen, hela plantan ser ut som en liten buskros istället. Liknar lite denna ros, fast min är lite rödareGud vad jag är besviken... Den vita som ska vara Virgo, har ännu inga knoppar. De spröt som har växt upp är långa och rangliga, kanske ska jag klippa ner dem?? Tyvärr har jag inte kvittona kvar men boxarna de såldes i har jag kvar. Fyy vad ledsen jag är Vad skulle ni gjort? Gå tillbaka och klaga trots att jag inga kvitton har? Gräva upp den lilla rosa-röda rosen känns elakt mot det lilla livet
--------------------
mrsgreen Valbo, Zon 4
|
|
|
|
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|