CITAT (gammelnalle @ 25-04-2005, 20:33)
Efter ett antal år i Småland

:
Använd spillvirke (helt obehandlat) eller det billigaste du kan fa tag i. Håller INTE LIKA länge med säkert 5-7år
Har du elakt

ogräs i jorden bör du ha en markduk i botten, annars inte.
Insidan (på mina pallkragar) har jag klätt med den plast som "köpejorden" var i. (Häftpistol) Andra har ställt frigolitskivor. Detta hindrar INTE att träet ruttnar men ökarlivslängden.
Beroende på VAD du skall odla, får du anpassa höjden. Själv "grundar" jag med allsköns bråte... gammal jord, (som inte alls behöver vara dålig) kompost, flis (från kompostkvarnen . Vissa menar dock att detta stjäl näring..) etc. och sen avslutar jag med "köpejord".
lycka till
Det verkar ju toppen! Hur är konstruktionen då? Gamla plastpåsar (säckar) har jag använt i rabatten, det var ett bra och billigt alt.
Ang dränering underifrån så att träet inte ruttnar går det väll utmärkt med 10cm djupt lager grus. Det dränerar väll fint nästan som leca? Och inte så dyrt blir det heller! För att det inte ska se "fult" ut, kan du ju köpa dyr dekorationssten och lägga Runt så det ser ut som allt står på det! Det finns många snygga sorter!