Medlem
Antal inlägg: 43
Medlem nr: 5 011
Har jag sått, jättesöta! Nu har jag dem i kärl och håller på att avhärda dem för att ha ute. men sen? Är de perenna och härdiga eller skall man hoppas att de fröar av sig?
Medlem
Antal inlägg: 11 272
Medlem nr: 2 892
Har du möjligen kvar fröpåsen eller hela namnet på dem så är det lättare att svara på... men violer är vanligtvis bienna (tvååriga) och frösår sig, eller perenna. Mvh Fenja
--------------------
"För länge sen dyrkade Egyptierna katten som en gud. Det har katten aldrig glömt."
Medlem
Antal inlägg: 2 524
Medlem nr: 5 050
Mina små och svarta violer överlevde inte alls här i zon 7, men jag hade pyttesmå svart-lila i hela rabatten året därpå. Dom var inte större än styvmorsvioler. Lite många kanske men väldigt söta.
Medlem
Antal inlägg: 921
Medlem nr: 2 397
Är du den Boel jag tror att du är? Mina bukettvioler som jag satte nu ska vara bienna enl fröpåsen iaf, tror dom kommer år från år o sprider sig ganska fint, men det kan också vara min önskan som är het. ;-)
Medlem
Antal inlägg: 43
Medlem nr: 5 011
Heh! visst är det jag!*s*s* Nu skall jag fundera på var jag skall sätta dem så att de kan fröa sig.. om det är det de vill! Jag har en ganska stor trädgård men det mesta är nån sorts gammal kohage...
Medlem
Antal inlägg: 21 879
Medlem nr: 559
Cornuta alba minor är peren n i z6 vit -övriga som är bienna har inget problem med att fröså sig -efter ett par år degenererar de till styvmorsvioler -då får man så om dem
Medlem
Antal inlägg: 126
Medlem nr: 4 002
Köpte du fröerna på impecta kan det kanske vara Viola ‘Bowles Black' Miniviol? Jag sådde fröer förra året utan att EN ENDA grodde. Hmm... måste gjort något fel. har några få fröer kvar o tänkte slänga ut dem i år bara för att se om det kommer nåt på friland. Den är perenn enligt impectas sida.
Medlem
Antal inlägg: 18 595
Medlem nr: 31
Om den svarta violen var Black Jack lär den dyka upp i framtiden. Det var nog 12-15år sedan jag sådde den sorten men det dyker upp plantor lite här och var fortfarande.
--------------------
Mvh Åsa
Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)