Medlem
Antal inlägg: 5 511
Medlem nr: 1 130
kan du förklara LITE vad du menar eller hänvisa till någon produkt eller artikel. Inte för att jag har någon damm (trots att det dammar rejält här...) men jag är så nyfiken....
Medlem
Antal inlägg: 27
Medlem nr: 3 618
Har du ingen möjlighet att ha kvar fiskarna i dammen under vintern? Har själv en tunn slang från en akvariepump ner till botten av dammen under vintern - funkar perfekt!
Medlem
Antal inlägg: 481
Medlem nr: 1 565
Om du har en damm som är djupare än 1,5 meter så kan du ha fiskarna kvar i dammen på vintern. Vi har en damm på 14 kubik som är runt 2 meter djup och hade fiskarna ute hela vintern. Vi hade en syrepump i så ytan frös nästan inte alls och så hade vi en doppvärmare med frigolit med hål i så att det hela tiden skull finnas lufthål utifall det skulle bli alldeles för kallt.
Om du inte lyckas värma upp vattnet i dammen eller har tålamod att vänta tills det blir varmare så tycker jag du ska vänja dina fiskar successivt vid kallare vatten. Byt ut lite vatten där de simmar i nu till lite kallare. Tror det skulle gå alldeles för mycket ström till att värma upp hela dammen.