CITAT (Andypandy @ 07-05-2005, 07:40)
10 timmars drift = okänt antal som vänt om till skogsängen + 16 sniglar som parkerat för gott

Dagens observationer och slutsatser. 1. Sniglar är känsliga djur.
2. Sniglar är dessutom ovanligt dumma för att vara skade djur.
3. Mursten leder ström.
Efter att ha granskat de modiga från natten... så verkar det som om många exemplar fastnat på endast en av trådarna? Alltså, de har inte ens varit på den andra och kortslutit, innan parkering inträffat!?
Hmm... kan verkligen trä leda så mycket ström så de blir paralyserade av det lilla..?
Dags för studie 2 alltsåPå framsidan av nämnda 25 meters rabatt så har vi en stenlagd kant som ett L.
Jepp, fram med ståltråds rullen igen (syns knappt att man använt den än trots minus 50 meter, finns ingen längd angivelse. Bara 1 kg

)
Fäste den i den bortesta stenen med en plastbit, 25meter bort med en fjäder i staketet så den sitter i spänn. (ja jag har lagt det med laser i höstas så det missar kanske max 5 mm i höjd)
Tryckte ner ett järn på mitten på baksidan av rabatten som ett jordspett,
(där jag byggde stängslet i går) kopplade det till tråden som det fastnat minst sniglar på.
Den andra tråden drog jag bara en kabel ifrån helt sonika tvärs över 1.5 meter rabatt till min nya tråd som nu ligger direkt på stenraden (syns knappt).
Mätte mot ett annat jordspett på min enkla tråd, jodå. mätinstrumentet tyckte 37.5 volt.
(intresant att se vad vanlig jord leder faktiskt)
Jagade rätt på 3 villiga race:are i skogen

(nåja, de kröp, okey?!

)
Torra murstenar, borde inte leda nått över huvudtaget eller hur?... lade den största direkt på. hmm.. började slemma nåt vansinnigt och kröp faktiskt ifrån.. men det gick långsamt. På torr sten som ledare

Som den sportsman man é så fick han krypa vidare, svårt att veta om han klarade det resten av dagen så mycket slem som det låg kvar... men men, önskar honom lycka till efter den pärsen.
En mindre fick parkera rätt på tråden... och den kom inte loss, torkade ihop på 3 timmar.
Den mindre lade jag faktiskt framför tråden.. men elakt nog så fuktade jag stenen som den skulle bli om det varit natt. Och han vek av 5mm innan tråden (som låg aningen mot stenen fuktigt).
Nu till det att sniglar är dumma.. när jag kom tillbaka efter 15 min.. tror ni inte att den dumme hade krupit bort från det fuktiga området till nästa torra sten ... för att raskt sätta av mot rabatten... mot tråden där han parkerade 1/3 över den. ja ja han fick chansen i alla fall han åsse.
Hypotes: Inga sniglar kryper på dagen i torr väderlek. Vid 40 volt så verkar det räcka att koppla en änden till ett 40 cm rör i marken... och faktiskt bara dra en enda tråd runt det man vill skydda...
Sniglar är bara fuktiga köttstycken som verkar leda/ta upp ström bra och får dåndimpen även vid mycket små strömmer.
får se om några fastnat på min enkla tråd i natt.
Sopade bort de 16 torra mumierna från baksidan åsse.. så man kan räkna om man får nya fynd där inatt... he he intressant detta.. som fritidsforskning.
(Ps: känner mig faktiskt lite som Doktor "snigel" Mengele...

)