Sidor: 1, 2
Andypandy
Alltså.. här har man gått och jagat de där kräken, plockat i behållare och hällt kokande vatten över de slemmiga svinen i ett par år. Började i förra veckan igen.
I går när jag tittade till trädgården efter att varit borta ngn dag... så var det rensat.
Ni vet sådana här liljor som blir en meter höga med bastliknande blad.. till och med DEM! såg ut som schweizerostar... har ni sett sniglar som gått på påskliljor? Till och med dem är de på.

NU ÄR DET KRIG!

Har haft ett svagt minne av att ngn gjort ett snigel-elstängsel... var idag in på biltema och köpte MIG-tråd 0.8mm på en liten bobin för 59:- snokade rätt på en liten transformator ur gömmorna som gav 40V likström.

Nu till prototypbygget. 2 eltrådar fastsatt/skruvat parallellt på en brun golvlist bit + på med ett motstånd för att inte bränna transformatorn ifall trådarna skulle slå ihop.

Kände försiktigt på eltrådarna.. skulle verkligen bara 40v räcka?
Fuktade fingrarna och lade dit dem.. hmm.. kände fortfarande ingenting.. barnsäkert i alla fall.. nåja vi får väl prova i alla fall innan vi förkastar idén.

Jagade rätt på 2 små snäckor, 2st 3cm sniglar och en kaxig 6cm på mindre än en minut *suck*.

.. och lät dem börja sitt "race". *jag=Mord i sinnet* mad.gif

Snäckorna nosade på den första tråden och drog åt andra hållet som en avlöning :-)

Den ena av mellan storlek ansåg att nu var det dags att sova sleep.gif medans den andra vägrade att ens gå närmare än 5mm mot den första tråden.
Nu till bamsingen.. första tråden bromsade han in på.. men fortsatte.. och vid tråd 2, 15mm bort.. så var det TVÄRSTOPP laugh.gif
det kaxiga glupska blommätarkräket stendog på säkert en sekund.

Ok.. nu har jag bara en 2meters prototyp.. och jag behöver säkert 30m för att avskärma trädgården mot skogen åtminstone.
Eltråd har jag ju nu, snygga bruna 70-tals lister har jag, vad jag inte har...(här kommer ni in med goda ideér :-) ) är en bra idé för att fästa tråden 10mm parallellt med lagoma mellanrum.

Förslag?
Louise i Göteborg
Häftpistol? Skjut lite snett så du inte kortsluter.
Andypandy
CITAT (Louise i Göteborg @ 04-05-2005, 20:13)
Häftpistol? Skjut lite snett så du inte kortsluter.

Häftpistol fungerade fint faktiskt när man provat in hur mycket man kunde "diagonala". Ska bara försöka hitta rostfria klammer nu.
Nattens skörd blev 3 modiga, resten gick väl runt prototypen.
En geting också förresten... skulle nog kalasa på en som "fastnat", visade sig att han fastnade också biggrin.gif

5-10mm mellanrum är nog bra, då tar man de mindre åsse. sleep.gif
emalin
Jag kommer att följa dina experiment med stort intresse rolleyes.gif

Igår klippte jag 206 äckelpäckel i trädgården, jag hade nog kunnat dekapitera lika många till om jag bara hade orkat.

Lycka till med elstängslet!

/Malin
Andypandy
CITAT (emalin @ 06-05-2005, 19:49)
Jag kommer att följa dina experiment med stort intresse rolleyes.gif

Igår klippte jag 206 äckelpäckel i trädgården, jag hade nog kunnat dekapitera lika många till om jag bara hade orkat.

Lycka till med elstängslet!

/Malin

206!
Det var bra gjort! själv lyckades jag med 130 en kväll förra året efter 1 veckas semester kommer jag ihåg.
Nåväl. pilot projectet gick ikväll över till implementering fas 1 (av 3).
DVS. täppa till mot skogen, 25meter. (har en 20 meters rabatt precis innanför *= smaskens för sniglar.. nu decimerad till 70% av sagda djur*)

Prylar:
Transformator= gratis (40v från en kastad satelit reciver)
Lister = Gratis
Förkopprad ståltråd= MIG tråd biltema 59:-
1st -100 ohm motstånd för att rädda transformatorn om trådarna går ihop= 2:-
2st motstånd + en lysdiod i början för att se om strömmen är på + en blinkande i slutet på slingan för att se att det finns ström hela vägen = 15:-
(vardags lyx biggrin.gif )
"sockerbitar" för att koppla ihop modulerna= 19:-

Jämnade till marken, kopplade in min första prototyp, satte på strömen-jepp, dioden lyste fint röd, lade ut mina 8 andra moduler och kopplade ihop dem, samt hade lite sand jord upp mot listerna så de inte lyckas krypa under, satte dit den sista blinkande dioden i slutet... och började borsta rent listerna tillbaka från sand och jord... kommer nästan tillbaka till starten..??! tror ni inte att det redan satt en 3cm:ers på tråden !
Måste vara ett svårslaget rekord av självmord ohmy.gif , snigeln hade haft max 15 min på sig sedan jag var där sist.
Förstår ni nu hur jag har det?!

Ska nu se hur det fungerar i regn och så, innan jag fortsätter med etapp 2 och 3. ( rabarber/sallad land och potatisland)

Håller man efter de på tomten nu så borde det successivt minska. mad.gif
(har asfalt på 2 sidor om hörntomten, så ev. så blir fas 4 mot grannens häck biggrin.gif )

Fortsättning lär följa om ngn vecka med resultatet..
Andypandy
10 timmars drift = okänt antal som vänt om till skogsängen + 16 sniglar som parkerat för gott rolleyes.gif
Kattgräs
Mycket lovande det där... läser med spänning! smile.gif
Andypandy
CITAT (Andypandy @ 07-05-2005, 07:40)
10 timmars drift = okänt antal som vänt om till skogsängen + 16 sniglar som parkerat för gott  rolleyes.gif

Dagens observationer och slutsatser.
1. Sniglar är känsliga djur.
2. Sniglar är dessutom ovanligt dumma för att vara skade djur.
3. Mursten leder ström.

Efter att ha granskat de modiga från natten... så verkar det som om många exemplar fastnat på endast en av trådarna? Alltså, de har inte ens varit på den andra och kortslutit, innan parkering inträffat!?

Hmm... kan verkligen trä leda så mycket ström så de blir paralyserade av det lilla..?
Dags för studie 2 alltså
På framsidan av nämnda 25 meters rabatt så har vi en stenlagd kant som ett L.
Jepp, fram med ståltråds rullen igen (syns knappt att man använt den än trots minus 50 meter, finns ingen längd angivelse. Bara 1 kg biggrin.gif )
Fäste den i den bortesta stenen med en plastbit, 25meter bort med en fjäder i staketet så den sitter i spänn. (ja jag har lagt det med laser i höstas så det missar kanske max 5 mm i höjd)
Tryckte ner ett järn på mitten på baksidan av rabatten som ett jordspett,
(där jag byggde stängslet i går) kopplade det till tråden som det fastnat minst sniglar på.
Den andra tråden drog jag bara en kabel ifrån helt sonika tvärs över 1.5 meter rabatt till min nya tråd som nu ligger direkt på stenraden (syns knappt).
Mätte mot ett annat jordspett på min enkla tråd, jodå. mätinstrumentet tyckte 37.5 volt.
(intresant att se vad vanlig jord leder faktiskt)

Jagade rätt på 3 villiga race:are i skogen sleep.gif (nåja, de kröp, okey?! laugh.gif )

Torra murstenar, borde inte leda nått över huvudtaget eller hur?... lade den största direkt på. hmm.. började slemma nåt vansinnigt och kröp faktiskt ifrån.. men det gick långsamt. På torr sten som ledare
blink.gif Som den sportsman man é så fick han krypa vidare, svårt att veta om han klarade det resten av dagen så mycket slem som det låg kvar... men men, önskar honom lycka till efter den pärsen.
En mindre fick parkera rätt på tråden... och den kom inte loss, torkade ihop på 3 timmar.
Den mindre lade jag faktiskt framför tråden.. men elakt nog så fuktade jag stenen som den skulle bli om det varit natt. Och han vek av 5mm innan tråden (som låg aningen mot stenen fuktigt).
Nu till det att sniglar är dumma.. när jag kom tillbaka efter 15 min.. tror ni inte att den dumme hade krupit bort från det fuktiga området till nästa torra sten ... för att raskt sätta av mot rabatten... mot tråden där han parkerade 1/3 över den. ja ja han fick chansen i alla fall han åsse.

Hypotes: Inga sniglar kryper på dagen i torr väderlek. Vid 40 volt så verkar det räcka att koppla en änden till ett 40 cm rör i marken... och faktiskt bara dra en enda tråd runt det man vill skydda...
Sniglar är bara fuktiga köttstycken som verkar leda/ta upp ström bra och får dåndimpen även vid mycket små strömmer.
får se om några fastnat på min enkla tråd i natt. wink.gif
Sopade bort de 16 torra mumierna från baksidan åsse.. så man kan räkna om man får nya fynd där inatt... he he intressant detta.. som fritidsforskning.

(Ps: känner mig faktiskt lite som Doktor "snigel" Mengele... tongue.gif )
pejori
ruskigt spännande läsning laugh.gif laugh.gif
rena snigelromanen, fortsätt gärna att berätta om dina upptäkter smile.gif smile.gif
ser fram emot nästa kapitel rolleyes.gif
välkommen hit till odla föresten.
kul med nya medlemar
Frida H
Hos mig har inte mördarna vaknat än, nja iallafall så har jag inte sett nån än. Vinbergssnäckorna däremot skrider så stolta fram, o de gör ingen skada hos mig, det är bara äckelt när man råkar trampa på dem , det kraaschar så otäckt. Grannen brukar samla in ett gäng som han låter äta sallat och sen kokar o äter han dem, inte min smak. Förra året var det ju mördarsnigelrecept i tidningarna, var det någon som provade? Not my cup of tea. wacko.gif
Andypandy
Natt 2 för baksidan
Baksida: 6st och en stekel.
Framsida: 5st, en mask och.. en skalbagge?.

Helt ok resultat med tanke på att det inte kommit igång riktigt ännu... och att detta endast är de som av ngn anledning försöker ta sig in eller ut ur rabatten. Nu gäller det bara att försöka rensa bort de 100+ som redan bor i den sad.gif

Tror jag väntar lite med vidare utbyggnad... en aning jag har är att man borde köra med rostfri tråd istället... den verkar ha tendenser till rost där man haft sniglar nämligen.
EDIT: ajjdå den var inte billig den inte.Rostfri-biltema

Hmm.. jag behöver 100 meter max.. inte 1 km som det säkert är på en sån rulle...
pejori
du kan väl vira den flera varv runt tomten? laugh.gif laugh.gif
lågt för sniglar och högre för harar. smile.gif
sedan sätter du resten jätte högt, mot rådjur rolleyes.gif rolleyes.gif
yes!!! fort andypandy biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
kristerh
Varför inte prova snigelfritt eller vad de heter de där pelletsarna man strör ut i trädgården, fungerar utmärkt, lite dyra bara men det är det värt.
krister
Andypandy
CITAT (kristerh @ 09-05-2005, 10:09)
Varför inte prova snigelfritt eller vad de heter de där pelletsarna man strör ut i trädgården, fungerar utmärkt, lite dyra bara men det är det värt.
krister

Nja.. snigelfritt funkade sådär tyckte jag (provade för nåt år sedan)
De minsta sniglarna försvann inte, tyckte jag då åtminstone, sedan räckte det med att det regnade ett par dagar så var det fullt av dem igen.

Rådjur har vi inte direkt problem med, har ett ganska högt staket i baksida på rabbatten/tomten, ska sätta upp en grind mot skogen på ena sidan och mot parkeringen på den andra, så borde man få ha rabatterna ifred, rådjuren har då inte visat sig än i år i alla fall.

Det regnade i natt i Stenungsund, gjorde bara en snabb span innan jag gick till jobbet.
25+ på baksidan och ca 20 på framsidan med handbromsen åtdragen för evigt... laugh.gif

Efter att ha plockat rabbatten lite mer noggrant nu i 3 dagar... så hittade jag faktiskt bara 2st i går kväll i den.
Verkar klart lovande detta.
Ewa L
Jag tror att du håller på och skaffar dig en ny karriär. tongue.gif

Du kan säkert åka omkring och installera "staket" hos människor. Och då går den däringa kilometern rostfri tråd snart åt.

Intressant läsning.
Hasse_h
Mycket spännande läsning. Ett par frågor, hur högt över marken sitter trådarna?

Frågan är hur det skulle funka att installera ett dylikt system i gräsmattan där man måste klippa gräset.
Andypandy
CITAT (Hasse_h @ 09-05-2005, 14:39)
Mycket spännande läsning. Ett par frågor, hur högt över marken sitter trådarna?

Frågan är hur det skulle funka att installera ett dylikt system i gräsmattan där man måste klippa gräset.

Häftad direkt på/emot trälisten versus ligger direkt på gårdsstenen.

Trälist = 15mm

nja alltså.. på baksidan så blev det inget gräs då jag tog en spade och drog bort allt gräs för att få en plan yta för mina trälister.

Ja, det blir svårt att lösa om man bara ska lägga det på gräsmattan rakt ner utan att kunna lägga det på kantjorden till ett grönsaks land eller rabatt.

Hur ska du få ner din list i gräset så de inte kryper under?
Gräset växer, snart har du gräs som når över som de kan krypa på.

Hmm.. *tänker*
Man skulle kunna ha lätta moduler som var konstruerade som ett "T" där man trycker ner de lite gräsmattan (min är helt ojämn pga. alla feta dagmaskar gör små högar, man snubblar på våren typ) så man hindrar de att krypa under. Men då ska man nog inte ha ngn extratät "engelsk" gräsmatta om det ska gå att trycka ner.
Nått som lätt går att ta bort och trycka tillbaka igen när man ska klippa gräset.

Ngn som vet av nåt långt som har en "T" profil där man kan fästa en tråd på ovansidan? wink.gif
Hasse_h
Min lilla undran var mer retorisk och jag tror inte heller det går att hitta en lösning med elslingor i gräsmattan. Man får väl kanske bygga en låg stenmur runt hela tomten och montera elslingan på den... blink.gif
Andypandy
CITAT (Hasse_h @ 09-05-2005, 23:17)
Min lilla undran var mer retorisk och jag tror inte heller det går att hitta en lösning med elslingor i gräsmattan. Man får väl kanske bygga en låg stenmur runt hela tomten och montera elslingan på den... blink.gif

Retorisk eller inte, det borde gå att lösa bara man får fundera lite.
Det enda jag vet i den formen på rak arm är de aluminium profiler som man lägger undertak i, sedan fäster man tråden med smältlim eller nåt på ovansidan(som normalt är undersidan man ser i taket alltså). Man kan nog vända på el-kanaler och trycka ner också.

Resulatet i natt var 0 sniglar på tråden och noll i rabatten.
(kan ha nåt att göra med att det låg 2 cm hagel över allting... jag vet inte..
laugh.gif )
krellus
För två år sedan plockade jag och frugan en hink sniglar varje kväll vilket minskade antalet sniglar drastiskt året efter.

Antalet sniglar har minskat så pass mycket att vi inte längre ser sniglarna som ett stort hot. Vi fortsätter plocka...
sanna
Ha-ha! Jag gillar den här "tråden"! laugh.gif dvs: "förkopprad ståltråd= MIG tråd biltema 59:-"

Andypandy, du är min nye hjälte! "En ensam mans modiga och envisa kamp mot slemmonstren"! tongue.gif Håller med Ewa L, varför inte börja åka runt och sälja/ installera din uppfinning? Jag är spekulant, jag lovar!

Fortsätt rapportera!

Uppmanar Sanna smile.gif
mattyflash
Hej!
Andypandy och alla andra!

Som gammal snigeljägare måste jag bara instämma med övriga, mycket intressant läsning!
Har länge funderat själv på någon sorts elstängsel men ej kommit längre så.
Kul att få ta del av dina resultat och funderingar!

Hälsningar Mattias
Andypandy
Vid kvällens spaning (typ efter LOST) så hittades.. 1! snigel i rabatten.

Det börjar faktiskt fastna mindre sniglar nu efter 4 dagars drift på mitt stängsel (10-15 per dygn). Jag kan klart se att angreppet mer eller mindre upphört i rabatten och att de kvarvarande blommorna faktiskt repar sig.

Vidare insikter.
- man måste slå ett jordspett kanske var 7:e meter eller så med enkeltrådsmetod, enkeltråden tappar effekt i ändarna med bara mitt enkla spett på 25m, de största fetingarna ryggar bara tillbaka där ute.. och de stannar inte kvar på "grillning" där om de nosar på den. unsure.gif
-stängslet fixar nåt jag aldrig fixar själv.. det hittar de riktigt små sniglarna som man inte ser själv.
- MIG tråd = Dåligt val, där sniglarna fastnar så liksom kokar de upp där.. och det fräter/rostar ganska styggt på vanlig järn tråd.
kommer att bytas till Jula koppartråd om 2 veckor eller nåt (tar max en timme att byta)
- Med 20 inbjudna till kokning och regn...så går det tungt, motståndet som jag höftade till med shuntade ner spänningen en aning mycket, kanske ska byta det mot nåt annat.. om jag orkar.. börjar bli lat nu biggrin.gif
- enkel tråd funkar nog bara om man kommer över 30 volt
-med 2 parallella trådar borde 24v räcka, tror jag ska prova det mot grannen i rent forskningssyfte bara.

Nu kommer all snigeljakt/forskning/rapportering ligga nere i helgen då jag ska klinkra mitt altangolv istället. sleep.gif
Milex
Vi väntar med spänning på nästa veckas rapport smile.gif
Snöflinga
Min eloge, Andypandy tongue.gif Ser också fram mot vidare öden och äventyr för de "slemmiga" på väg mot grillpartyt ..........
tullmejs
Intressant. Jag kan tillägga lite i marginalen att även förhållandevis högresistiva djur som myror effektivt kan hejdas av elstängsel vid låga spänningar. Lägg inte snigeltrådarna för tätt, så djur med ben har en chans till fri passage!
lilla mamma
Heja heja.
Vi har inte riktigt såna problem, men tycker det är intressant att någon engagerar sig. Motstånd ohm, dioder . Nu blev det ångest efter nians ständiga kortslutna äventyr i fysik och teknik.
Själv matar jag skatorna med funna sniglar och resten tar igelkottus hand om.
Anita
Andypandy
CITAT (tullmejs @ 18-05-2005, 01:47)
Intressant. Jag kan tillägga lite i marginalen att även förhållandevis högresistiva djur som myror effektivt kan hejdas av elstängsel vid låga spänningar. Lägg inte snigeltrådarna för tätt, så djur med ben har en chans till fri passage!

Delrapport
Tja... det händer inte så mycket på snigelfronten just nu.
Man slår en lov runt rabatten när man kommer hem från jobbet och sparkar bort 5-10 mumier som fastnat på natten och torkat ihop under dagen... och kollar läget en sväng på kvällen efter aktuellt om man ska hitta några sniglar typ.

Vad som kan sägas är att på baksidan... så kommer inte en snigel över... men kanske under ibland, då trälisterna har en tendens att slå sig då de omväxlande drar åt sig fukt/torkar i solen. Annars är det den sidan som tar mest av odjuren.
På framsidan så kan man på kvällen/morgonen se flera sniglar som kryper parallellt med tråden för att hitta en öppning in.
Fastnar sniglar med "baken" på enkel tråden så kan vissa ta sig loss enligt tester, fastnar med huvud delen = Kört för dem.

I snitt hittas nu endast en snigel i rabbaten morgon+kväll.
Den sista veckan så har det faktiskt varit påfallande lite sniglar överhuvudtaget i området runt rabbaten om man gämför hur det har varit förr om åren i detta området av trädgården.
Sätter man sig i gräset 5-6 meter in i skogsängen på baksidan och spanar så verkar det vara fullt med slemmisar som vanligt.. men men. Håller de sig där så är det ok för mig rolleyes.gif
Liljorna verkar återhämta sig något sånär, de blad som blivit mest bitna är tyvärr körda. Däremot så ser vi nu växter komma upp som det bara var stumpar över förr om åren smile.gif
Får se om trådbyte till koppar sker nästa helg.
sanna
Ja, vad du än kommer fram till vad gäller trådbyte, så är vi andligen med dig i din tuffa kamp! laugh.gif

Sanna, bara en enda liten representant för den stora, andäktigt väntande beundrarskaran...wub.gif
susan.e
Lyckost mig som aldrig har sett en enda mördarsnigel och stackars er som måste klämma ihjäl..
Snöflinga
Andypandy, vet du hur katter reagerar på trådarna ? ? ?
tullmejs
Ja, precis vad jag tänkte fråga! Vore ju perfekt om de kände av det lite lagom. Jag gissar dock att de inte reagerar alls. Man får nog höja spänningen lite sleep.gif

Förresten finns det mer eller mindre seriösa experiment med ström i jorden för att direkt gynna växtligheten. Tänk om det helt enkelt växer lite bättre för att sniglarna försvinner, hehe :-) jag tror att jag har läst att daggmaskar också är rätt känsliga, i och för sig, att man kan driva upp dem (inför metning kanske) med ett par elektroder i gräsmattan. Det är mycket med det elektriska, och det biologiska.
Andypandy
CITAT (Snöflinga @ 18-05-2005, 22:54)
Andypandy, vet du hur katter reagerar på trådarna ? ? ?

Vi har 2 katter, varav en är mycket kelig.
Dvs hon har varit med mig hela tiden under bygget och när jag sparkar bort mumierna så är hon max ett fotsteg ifrån.
Har sett henne till och med trampa på dubbeltråden utan att hon verkar bry sig. sleep.gif
Iofs så har jag aldrig sett henne stå på tråden då det är fuktigt/rgn ute. wink.gif
...så katter verkar helt ok.
Tusenfotingar, daggmaskar, sniglar/getingar/steklar som ska kalasa på redan döda sniglar och (1) gråsugga är däremot gravt olämpliga som husdjur tillsammans med elstängsel enligt mig.
laugh.gif
Btw.. hon fick 2 sköldpadsfärgade/spräckliga ungar i förrgår.
(Skitsöta wub.gif )
Andypandy
CITAT (tullmejs @ 18-05-2005, 23:13)
sniglarna försvinner, hehe :-) jag tror att jag har läst att daggmaskar också är rätt känsliga, i och för sig, att man kan driva upp dem (inför metning kanske) med ett par elektroder i gräsmattan. Det är mycket med det elektriska, och det biologiska.

Jepp.. he he "Snabbmete" består i att köra ena tråden av 220 volt i marken och den andra tråden 5-10 meter bort.. sedan plockar man snabbt upp dagmaskarna som "hoppar" upp ur jorden emellan.
Tyvärr dog dem rätt snabbt vill jag minnas. Men braxarna/mörtarna/aborrarna tog dem ändå
(preskriberat. hände för säkert 15-20 år sedan då ett par ynglingar skulle ut och meta i dalarna)
(vi hittade en gammal kompost som det snabbt gick att hitta mask i istället, de levde längre kan jag säga)
Andypandy
CITAT (Milex @ 11-05-2005, 22:52)
Vi väntar med spänning på nästa veckas rapport smile.gif

"spänning"
Ha ha!!! först nu såg jag humorn i det hela.
laugh.gif
Andypandy
Idag har det regnat hela dagen... dags att rensa bort mycket av kräken alltså. mad.gif
1.5 timme på FM och 2.5 nu ikväll... gissa om ryggen tagit stryk?! wacko.gif

Ca 850kvm tomt (ex hus) resulterade i... håll i er nu...

541 exemplar!
Tappade räkningen ett tag, Det möjligt att det faktiskt är 641.. men 541 kan jag då gå i god för. (ungefär 4 liter sniglar.. nam nam...)
Ngn som slår det?? sad.gif

"Välkommen till tomten gud glömde!"

... tror jag säljer huset nu... snart så i alla fall *morr*

Edit: kompletterade siffran nu tidigt på morgonen med 361st till.. mestadels små.
Alltså 902 på ett dygn är siffran man ska slå.
laugh.gif sad.gif
(min rygg är helslut nu)
Edit, söndag: eller 1150+ på en helg går också bra att försöka slå .

Är det här dolda kameran eller???
I så fall vänligen kom fram nu, för jag är väldigt trött på detta...
trasan
Snigelmedel som köps i t.ex. Frankrike fungerar jättebra - & är billigt! (Återstår bara resan....)
lurvig
he he he..

Nu är det så att sniglar HATAR koppar (metallen). Deras slem reagerar med koppar metallen och de slimar vidare bort från växterna! smile.gif

Gå och köp koppartejp (tunn tunn kopparplåt med lim på baksidan) på hobby affären. Tejpa den runt basen på busken/trädet/växten, och voala! sniglarna kommer inte upp!!

alternativ 2 är att lägga koppartejpen eller annan koppar som är 1-2 cm bred runt hela landet och förankra genom att köra långa spikar igenom den och förankra i jorden så den ligger kvar

Detta fungerar!

Lurvig
Pixi
har du provat en snigelfälla?
jag hittade detta på en sida på nätet

"Bygg en snigelfälla. Gräv ner små burkar i trädgården och fyll dem med öl. Sniglarna lockas av lukten, trillar i och drunknar. Töm vid behov och fyll på nytt öl."

köp hem öl och prova, drick upp de som blir kvar om det inte fungerar.

rolleyes.gif

hittade mer:

"Ölfällor kan man göra själv, 2 liters glassburkar som grävs ner nästan helt och hållet så bara en knapp cm av kanten sticker upp. Fyll med öl, lättöl duger. Sniglarna lockas dit, trillar ner i fördärvet och drunknar. Vittja varje dag. Bröderna Nelson säljer en snigelfälla som fungerar på samma sätt fast där är doftämnen lockbetet istället för öl."
Vulgar
Du skulle inte vilja göra ett enkelt kopplingschema Andy?
Maggan H
Verkligen intressant, och roligt med! Fick mig ett par goa skratt på andys bekostnad, fast det bjöd han på, eller hur? biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
Ang pelletsen funkar dom bra här med, men man måste hålla dom fuktiga, annars fungerar det inte.
laugh.gif
Min man har investerat i en pannlampa till mig så jag kan ha båda plockhänderna fria....Urk, vad dom är äckliga! blink.gif
Frida H
CITAT (lurvig @ 22-05-2005, 11:10)
Nu är det så att sniglar HATAR koppar (metallen). Deras slem reagerar med koppar metallen och de slimar vidare bort från växterna! smile.gif

jag har gamla kopparrör liggande,långa raka fina, kan man kanske lägga dom på lämpligt ställe?
Svante, zon 1
CITAT (Andypandy @ 21-05-2005, 19:23)
IdEdit: kompletterade siffran nu tidigt på morgonen med 361st till.. mestadels små.
Alltså 902 på ett dygn är siffran man ska slå.
laugh.gif  :(
(min rygg är helslut nu)
Edit, söndag: eller 1150+ på en helg går också bra att försöka slå .

Var det så många som stoppades av stängslet, eller tog de sig in trots stängslet?
Andypandy
CITAT (Svante @ zon 1,25-05-2005, 16:51)
Var det så många som stoppades av stängslet, eller tog de sig in trots stängslet?

Nej de där har alltid funnits innanför.
Det var en tokdamsugning kan jag säga, använde knäskydd och kröp runt i trdgården (grannarna måste ha trott att det stora anfallet brytit ut hos mig som kröp omkring i trädgården i duggregn.)
Alltså när man bara står och tittar ner i gräsmattan... så ser man inga sniglar tycker man... men ställ dig på knä i en regnvåt gräsmatta... så upptäckte åtminstone jag ett myller av sniglar mellan 1 - 3cm i storlek.
Även skogen i en remsa en meter ut från stängslet fick sig en genomsökning.. säkert 250st bara där.

I prov rabatten hittades faktiskt bara ett mindre antal jämfört mot antalet i andra areor av trädgården.

Men det verkar ha gett resultat, för när man nu går ut en sen kväll och kollar så hittas högst ett fåtal.

(om man bortser från kanten mot häcken som är gemensam mot grannen)
Får bli en tråd där åsse... tyvärr bor det ett par söta vingårdsnäckor där som jag låtit vara ifråd än så länge... även om de är stora, så vet jag inte vad som händer om de försöker sig på att ta sig över... men det blir då ett 24v test mot den sidan av trädgården i så fall..

Ska förresten byta ut tråden till koppar ikväll har jag tänkt.

Ska se om jag kan komma med ett förslag senare här på saker så vem som helst kan bygga ett enkelt elstängsel till sig själv.
noora
CITAT (Andypandy @ 26-05-2005, 14:40)
Alltså när man bara står och tittar ner i gräsmattan... så ser man inga sniglar tycker man... men ställ dig på knä i en regnvåt gräsmatta... så upptäckte åtminstone jag ett myller av sniglar mellan 1 - 3cm i storlek.

Utan att ha läst tråden allt för noga trodde jag att du hade hittat hundratals fullvuxna sniglar (såna där decimeterlånga) på en dag. Det hade varit riktigt läskigt... Hundratals småsniglar låter inte roligt det heller. Inte direkt ett rekord att sträva efter.
shiva
Jag vill inte vara elak, men jag tror stackars Andypandy har "spårat ut" wacko.gif
I mina ögon är han absolut den tokigaste snigel jägaren jag hört talas om biggrin.gif biggrin.gif laugh.gif laugh.gif Kan nästan se honom framör mej sitta på golvet iförd tvångströja, och helt hysteriskt skrika- SNIGLAR, JÄVLA SNIGLAR, VAR ÄR NI? JAG SKA GRILLA ER ALLA, OM DET SÅ ÄR DET SISTA JAG GÖR!!!!!! laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Magnus
carol
Jag tycker att han låter som en typisk ingenjör som gör allt för att lösa sitt problem. smile.gif Kanske han borde bli forskare... fast det är han ju redan, han forskar ju i hur man lättast frambringar den stora snigeldöden. biggrin.gif Och forskare/uppfinnare är väl allmänt kända för att vara lite galna... laugh.gif
Andypandy
CITAT (carol @ 27-05-2005, 13:32)
Jag tycker att han låter som en typisk ingenjör som gör allt för att lösa sitt problem. smile.gif Kanske han borde bli forskare... fast det är han ju redan, han forskar ju i hur man lättast frambringar den stora snigeldöden. biggrin.gif Och forskare/uppfinnare är väl allmänt kända för att vara lite galna... laugh.gif

MOuhahaha. hahahahaha hahah ha h aa ... ehhh.. ja ... ursäkta.. tongue.gif

Skillnaden mellan geni och galenskap är hårfin... *flinar*

Kan meddela att jag endast hittade 4st sådana där onämnbara ikväll på tomten i alla fall, medans det var 12 inbjudna till grillparty detta dygnet på mina fina glänsande koppartrådar.

en annan sjuk fundering.. vet ni vad... jag tror inte sniglar kan backa huh.gif
Dels verkar de väldigt långsamma i reaktionerna... om en snigel stöter på en ledning så ryggar den snabbt tillbaka med framdelen medans bakdelen fortsätter ngn sekund. räcker att den kommer åt den ett par gånger så är snigeln så ihoptryckt att den helt enkelt inte har ngt annat val än just tråden.
Kommer den emot den lite snett så kan den svänga undan... men kommer den rakt emot så verkar de ha problem alltså.
Ja jag vet.. sjukt är det...

Snigel mengele over and out...
shiva
Andypandy, Du ÄR verkligen tok-knasig! Med en morbid teknik och jägar instingt som en rovfågel får du mig att skratta hjärtligt och mycket!!!!!
Jag ser fram emot fler rapporter!
Magnus
Ophelia
Jag skulle kunna ge nästan vad som helst för att få sitat på första parkett och titta på fajterna som utspleas i din trädgård!! laugh.gif laugh.gif

Av princip så brukar jag inte vara med på vadslagning men här skulle jag faktiskt kunna göra ett undantag biggrin.gif

Helt UNDERBAR läsning!! wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon