| |
|
 |
Svar
(1 - 19)
|
|
09-05-2005, 19:58
|
Medlem
Antal inlägg: 19 528
Medlem nr: 2 682

|
--------------------
Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare. Bor i zon 2
|
|
|
|
|
|
|
|
09-05-2005, 20:07
|

Medlem
Antal inlägg: 177
Medlem nr: 5 459

|
Nä men usch nu måste jag protestera, som tillgiven kattägare. Inte ska man ge de små liven elektriska stötar.  Jag är säker på att fiberduk räcker, för det har jag täckt mina f.d. "kattlådor" a.k.a. trädgårdsland med och mina katter (och alla grannars katter) håller sig undan fint. Ibland vet man inte vad man ska tro... Var det du som skämtade om hur känsliga kattägare är? I sådana fall får jag väl mig en känga nu också då... Men se det så här. Jag älskar mina katter nästan lika mycket som mina barn, bara på ett annat sätt. Jag kan inte med ord förklara hur ont det skulle göra i mig för mina katters skull om de kom hem och hade blivit plågade av någon på något sätt, och jag vet att det finns gott om sådana människor i världen, tyvärr. Skulle det vara roligt att säga "Ja, ungj-arna är och plockar blommor i mina rabatter så nu har jag satt upp ett elstängsel. Zapp!!! Då kommer de nog inte tillbaka igen!" *vänder rumpan till och väntar tålmodigt på den oundvikliga kängan* MVH, Åsa!
--------------------
Mvh, Åsa! ................................................................................ ......................... "Each thing I do I rush through so I can do something else." - Stephen Dobyns 
|
|
|
|
|
|
|
|
09-05-2005, 20:08
|

Medlem
Antal inlägg: 376
Medlem nr: 5 078

|
Fiberduk är jättebra skydd. Och när potatisen vuxit ett par decimeter brukar inte katten vilja krafsa i raderna utan bara i gångarna. Så då klarar sig din plantering.  Men i övrigt är det ju trist när katter gör dumheter.  Jag satte i en liten remsa jord dedär doftgladiolerna jag köpte på odla.nu, men eftersom de inte har kommit upp ännu (2 dm) var jag tvungen att inhägna plätten. Tror du inte katten idag upptäckte en vinglig pinne som gick att vicka åt sidan......grrrr. Det blev snabbt några pinnar till.
--------------------
Snofsan, Zon 1
Den som äger en trädgård och en boksamling saknar intet. (Cicero)
|
|
|
|
|
|
|
|
09-05-2005, 20:12
|
Medlem

|
CITAT (Åsa - Alingsås @ 09-05-2005, 21:07) Nä men usch nu måste jag protestera, som tillgiven kattägare. Inte ska man ge de små liven elektriska stötar. :( :unsure: :( Jag är säker på att fiberduk räcker, för det har jag täckt mina f.d. "kattlådor" a.k.a. trädgårdsland med och mina katter (och alla grannars katter) håller sig undan fint. Ibland vet man inte vad man ska tro... Var det du som skämtade om hur känsliga kattägare är? I sådana fall får jag väl mig en känga nu också då... Men se det så här. Jag älskar mina katter nästan lika mycket som mina barn, bara på ett annat sätt. Jag kan inte med ord förklara hur ont det skulle göra i mig för mina katters skull om de kom hem och hade blivit plågade av någon på något sätt, och jag vet att det finns gott om sådana människor i världen, tyvärr.
Skulle det vara roligt att säga "Ja, ungj-arna är och plockar blommor i mina rabatter så nu har jag satt upp ett elstängsel. Zapp!!! Då kommer de nog inte tillbaka igen!"
*vänder rumpan till och väntar tålmodigt på den oundvikliga kängan*
MVH, Åsa! det är inte så illa som det låter Åsa det är en svag eltråd som drivs med ett bilbatteri,så katten skadas inte.(älskar också katter) så någon känga får du inte, ialla fall inte av mej  hm...funkar det på ungar tro????
--------------------
Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare. Bor i zon 2
|
|
|
|
|
|
|
|
09-05-2005, 20:15
|

Medlem
Antal inlägg: 177
Medlem nr: 5 459

|
--------------------
Mvh, Åsa! ................................................................................ ......................... "Each thing I do I rush through so I can do something else." - Stephen Dobyns 
|
|
|
|
|
|
|
|
10-05-2005, 09:29
|

Medlem
Antal inlägg: 507
Medlem nr: 4 322

|
Jag tillhör dem som gillar katter - inne! Inte låter jag min hund springa hur som helst! Den kan ju bli överkörd och med tanke på hur mycket hon betyder för mig är det otänkbart.
Grannens katt har suttit i alla våra träd... den är så korkad att den hoppar in igen(vi har 1.2meters staket) och vår hund jagar den. Hon blir heltokig och biter säkert ihjäl den om hon får tag på den, det har varit nära några gånger. Hoppas inte katten skadar henne, tex ögonen. Vår hund står sedan nedanför trädet och tokskäller, vi får ta in henne annars klagar grannarna! Suck, irriterande.
--------------------
Xelma zon 1, Helsingborg
|
|
|
|
|
|
|
|
10-05-2005, 12:09
|

Medlem
Antal inlägg: 23 957
Medlem nr: 296

|
Ibland verkar katter hur intilligenta och läraktiga som helst, ibland dummare än en trädgren. Att få en katt att förstå att där får den inte vara verkar omöjligt. "Curiosity was that killed the cat."
--------------------
Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです
Straight for ever. Cogito, ergo sum.
|
|
|
|
|
|
|
|
10-05-2005, 12:12
|

Medlem
Antal inlägg: 5 855
Medlem nr: 3 584

|
*fniss* Du är för rolig! Det var ett mycket underhållande inlägg!
Jag är i och för sig kattvän men jag stör mig också oerhört mycket på andra människors katters avträde (för att uttrycka mig milt ....)
--------------------
Skåne zon 1
|
|
|
|
|
|
|
|
10-05-2005, 13:44
|
Medlem
Antal inlägg: 305
Medlem nr: 3 763

|
CITAT (Åsa - Alingsås @ 09-05-2005, 21:07) Nä men usch nu måste jag protestera, som tillgiven kattägare. Inte ska man ge de små liven elektriska stötar. :( :unsure: :( Jag är säker på att fiberduk räcker, för det har jag täckt mina f.d. "kattlådor" a.k.a. trädgårdsland med och mina katter (och alla grannars katter) håller sig undan fint. Ibland vet man inte vad man ska tro... Var det du som skämtade om hur känsliga kattägare är? I sådana fall får jag väl mig en känga nu också då... Men se det så här. Jag älskar mina katter nästan lika mycket som mina barn, bara på ett annat sätt. Jag kan inte med ord förklara hur ont det skulle göra i mig för mina katters skull om de kom hem och hade blivit plågade av någon på något sätt, och jag vet att det finns gott om sådana människor i världen, tyvärr.
Skulle det vara roligt att säga "Ja, ungj-arna är och plockar blommor i mina rabatter så nu har jag satt upp ett elstängsel. Zapp!!! Då kommer de nog inte tillbaka igen!"
*vänder rumpan till och väntar tålmodigt på den oundvikliga kängan*
MVH, Åsa! Lol det var ett roligt inlägg  men jag förstår dig Åsa. El-stötar är väl kanske lite att ta i men vad ska man göra med envisa katter?  För även om dom vet att dom inte får vara där så är dom det ändå. Hur många gånger har inte min katt jag har hemma grävt sig ett hål eller rullat sig över nyplanterade växter.  Fiberduken och ev. stängsel borde väl hålla katten borta iaf eller varför inte en vattenspridare? Eller en låda sand vid sidan om
|
|
|
|
|
|
|
|
10-05-2005, 14:49
|
Medlem
Antal inlägg: 317
Medlem nr: 5 540

|
Jag tror elstöt är fiffigt, då pratar vi svag ström. Det känns ju bara som ett obehag och skadar inte. Annars kan man hoppas på en katt som blir gammal och klok. Vår 17-åriga herre  har med åren lärt sig precis vad som är ok och inte. Rabatter ok, trädgårdsland inte... Grannens hundar jagar, så dom ska man undvika... etc..
|
|
|
|
|
|
|
|
10-05-2005, 16:57
|

Medlem
Antal inlägg: 145
Medlem nr: 5 717

|
Jag trodde att människor som månar om växter och naturen också tolerar djur som besöker trädgården. Blir det bara lite gödsel efter dem är det väl bara att tacka och ta emot? eller är konstgödning bättre. Jag mår illa då jag hör folk kalla vårt fina husdjur kattfan. Ett gammalt talesätt lyder: Är HAN snäll mot katten, blir han snäll mot dig!
--------------------
Livet är för kort, för att inte njuta varje dag! ( går kanske inte alltid...)
|
|
|
|
|
|
|
|
10-05-2005, 17:02
|
Medlem

|
CITAT (rabalder @ 10-05-2005, 17:57) Jag trodde att människor som månar om växter och naturen också tolerar djur som besöker trädgården. Blir det bara lite gödsel efter dem är det väl bara att tacka och ta emot? eller är konstgödning bättre. Jag mår illa då jag hör folk kalla vårt fina husdjur kattfan. Ett gammalt talesätt lyder: Är HAN snäll mot katten, blir han snäll mot dig! hej rabalder och välkommen hit nu är det inte så, att kattfan går lugnt och stilla och lägger sin avföring i landet den GRÄVER!!! stora håll, som den sedan krafsar igen med stor frenesi den åstakommer stor skada på växter och frösådder
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
10-05-2005, 17:26
|

Medlem
Antal inlägg: 23 957
Medlem nr: 296

|
Tja, jag föredrar kompost och några nävar blåkorn. Inte kattskit med mask och kattpest och allt vad det innehåller. Vill också gärna slippa krafsandet pejori nämner. OCH behålla fågellivet intakt.
--------------------
Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです
Straight for ever. Cogito, ergo sum.
|
|
|
|
|
|
|
|
10-05-2005, 18:09
|

Medlem

|
Och det är inte kul heller när man har en allergiker i familjen och grannens katter springer överallt, lägger sig på dynorna på uteplatsen, smiter in i huset om terrassdörren är öppen o.s.v.
Jag vet att det ligger i katters natur och jag tycker om katter per se men kan faktiskt störa mig enormt mycket just när man råker sticka fingrarna i kattskiten i rabatten när man ska plantera.
--------------------
Skåne zon 1
|
|
|
|
|
|
|
|
10-05-2005, 21:37
|

Medlem
Antal inlägg: 807
Medlem nr: 361

|
Man kan se saker från olika håll. Sessan förstår inte varför jag envisas med att plantera blommor i "toaletten". Över frösådderna använder jag alltid fiberduk på bågar. Syftet är inte att stoppa katter, men det har även den effekten. För övrigt tycker jag synd om katthatarna. Tänk vad de "missar".
--------------------
Lena Norra Skåne, zon 2-3
"Jordens frukter tillhör alla, men jorden tillhör ingen" Rousseau.
|
|
|
|
|
|
|
|
10-05-2005, 23:40
|
Medlem

|
måste man vara katthatare föratt man inte vill ha kattskit i rabatter och mellan fingrarna? vilka är katthatarna?
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
11-05-2005, 00:14
|

Medlem
Antal inlägg: 9 608
Medlem nr: 2 237

|
"Kattfan"--är ett fult ord! Så--alla "människojävlar"--skärp er!!!!!! Är kemiska medel bättre än naturliga?? Och--människor har också parasiter i sin avföring, hud o s v. Kattpest drabbar ej s k. människor.............
|
|
|
|
|
|
|
|
11-05-2005, 06:12
|

Medlem

|
CITAT (pejori @ 11-05-2005, 00:40) måste man vara katthatare föratt man inte vill ha kattskit i rabatter och mellan fingrarna? vilka är katthatarna?  Precis! Jag är definitivt inte katthatare bara för att jag inte vill ha kattskit i rabatterna eller att min man ska få ett allergiskt anfall.
--------------------
Skåne zon 1
|
|
|
|
|
|
|
curman
|
11-05-2005, 09:29
|
Gäster

|
Man kan odla lite Valeriana Officinalis (läkevänderot), det gillar inte katterna. Jag hade en katt för många, många år sen, och jag köpte torkad Valerianarot som stod i köket. Katten var nyfiken förstås och nosade i burken. Sen sprang han all världens väg jamande, den lukten gillade han INTE. Kanske kan vara ett tips?
|
|
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|