|
Gossen Ruda
09-05-2005, 19:55
Som jag berättat tidigare går en av grannskapets katter och skiter i mitt potatisland. I höstas hårdtrampade jag landet så då gick det inte, det blev för hårt. För nån vecka sen hade jorden mjuknat och vips fanns där kattskit. I förra veckan grävde jag om landet och myllade ner kompost. Dagen efter fanns där givetvis kattskit. Sen jag slängt iväg den satte jag potatisen. Jag hade mina misstankar och när jag kom tillbaka från landet dagen efter hade katten givetvis varit där. Men nu hade jag med mig fiberduk som jag täckte landet med. Ha-ha, ingen skit sen dess. Visserligen har jag inte lyckats skrämma bort kattfan, jag har sett den gå över duken men skiter gör den inte. Snart skall det bli ännu värre, jag skall hägna in området. Önskar jag hade fått se kattens min första gången den kom och skulle skita och det inte gick.
Åsa - Alingsås
09-05-2005, 20:07
Nä men usch nu måste jag protestera, som tillgiven kattägare. Inte ska man ge de små liven elektriska stötar.  Jag är säker på att fiberduk räcker, för det har jag täckt mina f.d. "kattlådor" a.k.a. trädgårdsland med och mina katter (och alla grannars katter) håller sig undan fint. Ibland vet man inte vad man ska tro... Var det du som skämtade om hur känsliga kattägare är? I sådana fall får jag väl mig en känga nu också då... Men se det så här. Jag älskar mina katter nästan lika mycket som mina barn, bara på ett annat sätt. Jag kan inte med ord förklara hur ont det skulle göra i mig för mina katters skull om de kom hem och hade blivit plågade av någon på något sätt, och jag vet att det finns gott om sådana människor i världen, tyvärr. Skulle det vara roligt att säga "Ja, ungj-arna är och plockar blommor i mina rabatter så nu har jag satt upp ett elstängsel. Zapp!!! Då kommer de nog inte tillbaka igen!" *vänder rumpan till och väntar tålmodigt på den oundvikliga kängan* MVH, Åsa!
snofsan
09-05-2005, 20:08
Fiberduk är jättebra skydd. Och när potatisen vuxit ett par decimeter brukar inte katten vilja krafsa i raderna utan bara i gångarna. Så då klarar sig din plantering.  Men i övrigt är det ju trist när katter gör dumheter.  Jag satte i en liten remsa jord dedär doftgladiolerna jag köpte på odla.nu, men eftersom de inte har kommit upp ännu (2 dm) var jag tvungen att inhägna plätten. Tror du inte katten idag upptäckte en vinglig pinne som gick att vicka åt sidan......grrrr. Det blev snabbt några pinnar till.
CITAT (Åsa - Alingsås @ 09-05-2005, 21:07) Nä men usch nu måste jag protestera, som tillgiven kattägare. Inte ska man ge de små liven elektriska stötar. :( :unsure: :( Jag är säker på att fiberduk räcker, för det har jag täckt mina f.d. "kattlådor" a.k.a. trädgårdsland med och mina katter (och alla grannars katter) håller sig undan fint. Ibland vet man inte vad man ska tro... Var det du som skämtade om hur känsliga kattägare är? I sådana fall får jag väl mig en känga nu också då... Men se det så här. Jag älskar mina katter nästan lika mycket som mina barn, bara på ett annat sätt. Jag kan inte med ord förklara hur ont det skulle göra i mig för mina katters skull om de kom hem och hade blivit plågade av någon på något sätt, och jag vet att det finns gott om sådana människor i världen, tyvärr.
Skulle det vara roligt att säga "Ja, ungj-arna är och plockar blommor i mina rabatter så nu har jag satt upp ett elstängsel. Zapp!!! Då kommer de nog inte tillbaka igen!"
*vänder rumpan till och väntar tålmodigt på den oundvikliga kängan*
MVH, Åsa! det är inte så illa som det låter Åsa det är en svag eltråd som drivs med ett bilbatteri,så katten skadas inte.(älskar också katter) så någon känga får du inte, ialla fall inte av mej  hm...funkar det på ungar tro????
Åsa - Alingsås
09-05-2005, 20:15
Jag tillhör dem som gillar katter - inne! Inte låter jag min hund springa hur som helst! Den kan ju bli överkörd och med tanke på hur mycket hon betyder för mig är det otänkbart.
Grannens katt har suttit i alla våra träd... den är så korkad att den hoppar in igen(vi har 1.2meters staket) och vår hund jagar den. Hon blir heltokig och biter säkert ihjäl den om hon får tag på den, det har varit nära några gånger. Hoppas inte katten skadar henne, tex ögonen. Vår hund står sedan nedanför trädet och tokskäller, vi får ta in henne annars klagar grannarna! Suck, irriterande.
Gossen Ruda
10-05-2005, 12:09
Ibland verkar katter hur intilligenta och läraktiga som helst, ibland dummare än en trädgren. Att få en katt att förstå att där får den inte vara verkar omöjligt. "Curiosity was that killed the cat."
*fniss* Du är för rolig! Det var ett mycket underhållande inlägg!
Jag är i och för sig kattvän men jag stör mig också oerhört mycket på andra människors katters avträde (för att uttrycka mig milt ....)
smajlizz
10-05-2005, 13:44
CITAT (Åsa - Alingsås @ 09-05-2005, 21:07) Nä men usch nu måste jag protestera, som tillgiven kattägare. Inte ska man ge de små liven elektriska stötar. :( :unsure: :( Jag är säker på att fiberduk räcker, för det har jag täckt mina f.d. "kattlådor" a.k.a. trädgårdsland med och mina katter (och alla grannars katter) håller sig undan fint. Ibland vet man inte vad man ska tro... Var det du som skämtade om hur känsliga kattägare är? I sådana fall får jag väl mig en känga nu också då... Men se det så här. Jag älskar mina katter nästan lika mycket som mina barn, bara på ett annat sätt. Jag kan inte med ord förklara hur ont det skulle göra i mig för mina katters skull om de kom hem och hade blivit plågade av någon på något sätt, och jag vet att det finns gott om sådana människor i världen, tyvärr.
Skulle det vara roligt att säga "Ja, ungj-arna är och plockar blommor i mina rabatter så nu har jag satt upp ett elstängsel. Zapp!!! Då kommer de nog inte tillbaka igen!"
*vänder rumpan till och väntar tålmodigt på den oundvikliga kängan*
MVH, Åsa! Lol det var ett roligt inlägg  men jag förstår dig Åsa. El-stötar är väl kanske lite att ta i men vad ska man göra med envisa katter?  För även om dom vet att dom inte får vara där så är dom det ändå. Hur många gånger har inte min katt jag har hemma grävt sig ett hål eller rullat sig över nyplanterade växter.  Fiberduken och ev. stängsel borde väl hålla katten borta iaf eller varför inte en vattenspridare? Eller en låda sand vid sidan om
Jag tror elstöt är fiffigt, då pratar vi svag ström. Det känns ju bara som ett obehag och skadar inte. Annars kan man hoppas på en katt som blir gammal och klok. Vår 17-åriga herre  har med åren lärt sig precis vad som är ok och inte. Rabatter ok, trädgårdsland inte... Grannens hundar jagar, så dom ska man undvika... etc..
rabalder
10-05-2005, 16:57
Jag trodde att människor som månar om växter och naturen också tolerar djur som besöker trädgården. Blir det bara lite gödsel efter dem är det väl bara att tacka och ta emot? eller är konstgödning bättre. Jag mår illa då jag hör folk kalla vårt fina husdjur kattfan. Ett gammalt talesätt lyder: Är HAN snäll mot katten, blir han snäll mot dig!
CITAT (rabalder @ 10-05-2005, 17:57) Jag trodde att människor som månar om växter och naturen också tolerar djur som besöker trädgården. Blir det bara lite gödsel efter dem är det väl bara att tacka och ta emot? eller är konstgödning bättre. Jag mår illa då jag hör folk kalla vårt fina husdjur kattfan. Ett gammalt talesätt lyder: Är HAN snäll mot katten, blir han snäll mot dig! hej rabalder och välkommen hit nu är det inte så, att kattfan går lugnt och stilla och lägger sin avföring i landet den GRÄVER!!! stora håll, som den sedan krafsar igen med stor frenesi den åstakommer stor skada på växter och frösådder
Gossen Ruda
10-05-2005, 17:26
Tja, jag föredrar kompost och några nävar blåkorn. Inte kattskit med mask och kattpest och allt vad det innehåller. Vill också gärna slippa krafsandet pejori nämner. OCH behålla fågellivet intakt.
Och det är inte kul heller när man har en allergiker i familjen och grannens katter springer överallt, lägger sig på dynorna på uteplatsen, smiter in i huset om terrassdörren är öppen o.s.v.
Jag vet att det ligger i katters natur och jag tycker om katter per se men kan faktiskt störa mig enormt mycket just när man råker sticka fingrarna i kattskiten i rabatten när man ska plantera.
Man kan se saker från olika håll. Sessan förstår inte varför jag envisas med att plantera blommor i "toaletten". Över frösådderna använder jag alltid fiberduk på bågar. Syftet är inte att stoppa katter, men det har även den effekten. För övrigt tycker jag synd om katthatarna. Tänk vad de "missar".
måste man vara katthatare föratt man inte vill ha kattskit i rabatter och mellan fingrarna? vilka är katthatarna?
zaaritha
11-05-2005, 00:14
"Kattfan"--är ett fult ord! Så--alla "människojävlar"--skärp er!!!!!! Är kemiska medel bättre än naturliga?? Och--människor har också parasiter i sin avföring, hud o s v. Kattpest drabbar ej s k. människor.............
CITAT (pejori @ 11-05-2005, 00:40) måste man vara katthatare föratt man inte vill ha kattskit i rabatter och mellan fingrarna? vilka är katthatarna?  Precis! Jag är definitivt inte katthatare bara för att jag inte vill ha kattskit i rabatterna eller att min man ska få ett allergiskt anfall.
Man kan odla lite Valeriana Officinalis (läkevänderot), det gillar inte katterna. Jag hade en katt för många, många år sen, och jag köpte torkad Valerianarot som stod i köket. Katten var nyfiken förstås och nosade i burken. Sen sprang han all världens väg jamande, den lukten gillade han INTE. Kanske kan vara ett tips?
CITAT (curman @ 11-05-2005, 10:29) Man kan odla lite Valeriana Officinalis (läkevänderot), det gillar inte katterna. Jag hade en katt för många, många år sen, och jag köpte torkad Valerianarot som stod i köket. Katten var nyfiken förstås och nosade i burken. Sen sprang han all världens väg jamande, den lukten gillade han INTE. Kanske kan vara ett tips? ja det kan det vara samtidigt vänder jag mej emot att jag måste odla något jag igentligen inte vill ha för att få slippa grannarnas katter
Jag har följt diskussionen med stort intresse och kan bara inte låta bli att skriva ett inlägg. Är själv liten uppfödare av européer och älskar såklart katter över allt annat. Just av den anledningen håller jag dem inne och har byggt en fin inhängnad till dem i anslutning till huset, för även om jag älskar mina katter så vill jag såklart inte tvinga mina grannar att umgås med dem! De får vara lösa i trädgården när jag är ute och har dem över uppsikt men inte annars. Irriterande människor kan hitta på alla möjliga grymma metoder för att slippa ha katterna i sina hus och trädgårdar och det vill jag inte utsätta mina katter för. Min veterinär berättade om en man i vår kommun som lade ut förgiftad kattmat för att han var så irriterad, vissa katter och hundar som kom in till djursjukhuset svävade verkligen i livsfara! Om man nu väljer att ha sin katt ute så är det minsta man kan göra att göra den egna trädgården så trevlig som möjlig för katten. Ett hörn med sand att gå på toaletten i och kattmynta t.ex. /Aurora
CITAT (curman @ 11-05-2005, 10:29) Man kan odla lite Valeriana Officinalis (läkevänderot), det gillar inte katterna. Jag hade en katt för många, många år sen, och jag köpte torkad Valerianarot som stod i köket. Katten var nyfiken förstås och nosade i burken. Sen sprang han all världens väg jamande, den lukten gillade han INTE. Kanske kan vara ett tips?  Hmm, konstigt, båda mina katter är helgalna i valeriana. Hunden däremot vänder och går därifrån, valeriana ska vara nåt attraherande för katten, inte tvärtom.
CITAT (Aurora @ 11-05-2005, 15:26) Jag har följt diskussionen med stort intresse och kan bara inte låta bli att skriva ett inlägg. Är själv liten uppfödare av européer och älskar såklart katter över allt annat. Just av den anledningen håller jag dem inne och har byggt en fin inhängnad till dem i anslutning till huset, för även om jag älskar mina katter så vill jag såklart inte tvinga mina grannar att umgås med dem! De får vara lösa i trädgården när jag är ute och har dem över uppsikt men inte annars. Irriterande människor kan hitta på alla möjliga grymma metoder för att slippa ha katterna i sina hus och trädgårdar och det vill jag inte utsätta mina katter för. Min veterinär berättade om en man i vår kommun som lade ut förgiftad kattmat för att han var så irriterad, vissa katter och hundar som kom in till djursjukhuset svävade verkligen i livsfara! Om man nu väljer att ha sin katt ute så är det minsta man kan göra att göra den egna trädgården så trevlig som möjlig för katten. Ett hörn med sand att gå på toaletten i och kattmynta t.ex. /Aurora  Det låter som om du har en väldigt bra inställning till din roll som katt-matte! Jag är som sagt irriterad på katter i vår trädgård. Eller, rättare sagt, VAR irrirterad när vår granne hade 25-30 katter som sprang hos oss. Men de är inte kvar så det är historia. Men jag skulle aldrig göra något för att skada katterna rent fysiskt. Däremot satte jag ofta vattenslangen på dem och gjorde vad jag kunde för att de inte skulle trivas här. (Med dåligt resultat, dock ....)
CITAT (curman @ 11-05-2005, 10:29) Man kan odla lite Valeriana Officinalis (läkevänderot), det gillar inte katterna. Jag hade en katt för många, många år sen, och jag köpte torkad Valerianarot som stod i köket. Katten var nyfiken förstås och nosade i burken. Sen sprang han all världens väg jamande, den lukten gillade han INTE. Kanske kan vara ett tips?  Jag får nog hålla med Reserv, så fort valianan slår ut nere på våtängen här så flyttar hela byns katter dit. Valeriana har en inverkan liknande kattmynta. Katterna älskar den! Mvh Fenja
Gossen Ruda
11-05-2005, 15:04
Troligen är det jag som räknas som katthatare men det är fel. Jag har inget emot katter, det är fascinerande djur. Fast dom skall vara inomhus eller i rastburar. Jag tycker att det är direkt ansvarslöst, både mot katten, fågellivet, grannarna och alla andra, att släppa ut dom vind för våg och låta dom skita i potatisland och kryssa mellan bilarna på gator och vägar. Trots att det inte är kattens fel är det helt ok att kalla dom för kattfanar i såna fall. Tillsammans med ägarjävlarna. Av inläggen här tycks det dock finnas hopp om allmän bättring.
CITAT (Gossen Ruda @ 11-05-2005, 16:04) Troligen är det jag som räknas som katthatare men det är fel. Jag har inget emot katter, det är fascinerande djur. Fast dom skall vara inomhus eller i rastburar. Jag tycker att det är direkt ansvarslöst, både mot katten, fågellivet, grannarna och alla andra, att släppa ut dom vind för våg och låta dom skita i potatisland och kryssa mellan bilarna på gator och vägar. Trots att det inte är kattens fel är det helt ok att kalla dom för kattfanar i såna fall. Tillsammans med ägarjävlarna. Av inläggen här tycks det dock finnas hopp om allmän bättring. Instämmer!!!! (Förutom att jag inte säger fan eller djävlar om "folk", och djur och folk går på ett ut) HEDER till DIG Aurora!!!!!!!!!!!!!!!!! En kattägare med ansvar  ! Skulle heller aldrig göra ett djur illa!! Och TYCKER OM katter  ! Men får absolut spader på alla kringstrykande katter i fågelbuskagen, sandlådor, rabatter och trädgårdsland. För att inte prata om dem på vägarna ... (Antingen jagandes sork vid dikesrenen, eller liggandes platta på vägen) Att låta sin egen katt springa "vind för våg" och bli överkörd - då är man nog mer "katthatare" än vad jag är  . Det GÅR att ha även katt med ägaransvar. Så att katten mår bra.
Gossen Ruda
11-05-2005, 20:46
Ok, inga mer fula ord. I den här tråden åtminstone, det svär(!) jag på.
CITAT (Gossen Ruda @ 11-05-2005, 21:46) Ok, inga mer fula ord. I den här tråden åtminstone, det svär(!) jag på. :lol: OK Åke. Erkänner att jag kunde uttryckt mig mer nyanserat och inte använt ordet katth... Här på nätet behöver vi väl inte gräla om katterna. Det är ju våra fysiska grannars katter som kan vålla irritation ibland.
CITAT (Gossen Ruda @ 11-05-2005, 21:46) Ok, inga mer fula ord. I den här tråden åtminstone, det svär(!) jag på. :lol: Oj  menade inte att vara "polis", det stör mig inte alls, ju. Andra får gärna "svära" för mig, utan att det bekommer mig, så det var ju bra att du svor på slutet
Valeriana skulle jag INTE odla för att bli av med katter, valeriana är ingrediens i de flesta produkter som djuraffärer säljer som ska locka till sig katter... Jag har köpt valerianadroppar som jag satte på mina katters klösställning när den var ny. Däremot är det kanske en idé att odla valeriana eller kattmynt på långt avstånd från trädgårdslandet, så samlas katterna där istället Vid min kolonistuga finns en massa förvildade katter så jag har valt att odla i pallkragar i stället. Om katterna går upp där lägger jag bara ett kompostgaller eller hönsnät över.
Kakaduan
13-05-2005, 07:54
Har ni tänkt på att vissa ämnen är extra känsliga att ha åsikter i? Några av dem är rökning, katter och invandrare. Där verkar det som om många inte kan acceptera att man tycker olika och där verkar finnas många ömma tår. Om jag föredrar röda bilar framför gula bilar är det ingen som anklagar mig för att vara gulbilshatare, men om jag är allergisk mot katter eller tycker det är äckligt med deras bajs i mina rabatter och deras kiss på mina vinbär - då är jag katthatare! Om jag blir sjuk av tobaksrök och säger till någon som röker där det är rökförbud och där jag måste vistas - då är jag en person som inte respekterar andras rätt att göra som de vill och förföljer och hatar rökare! Var finns min rätt att inte få skit på fingrarna, att kunna äta bären på mina buskar eller att inte få ett astmaanfall? Jag tycker sådana här svart-vita diskussioner ofta blir väldigt tråkiga och tycker det är synd att det skall vara så tillspetsat. Och jag gillar katter!  Kakaduan
CITAT (Kakaduan @ 13-05-2005, 08:54) Har ni tänkt på att vissa ämnen är extra känsliga att ha åsikter i?
Jag tycker sådana här svart-vita diskussioner ofta blir väldigt tråkiga och tycker det är synd att det skall vara så tillspetsat. Jag håller med dig! Vissa ämnen är känsligare än andra men oavsett ämne så blir man ibland påhoppad här om man uttrycker sin åsikt. Man måste väl kunna respektera varandra även om man tycker olika och man måste väl kunna argumentera sakligt utan att såra någon annan?
Anki på Öland
13-05-2005, 10:19
Jag tycker inte om katter i största allmänhet. Några av mina grannars katter som jag lärt känna har jag kommit att tycka är jättetrevliga och mysiga, men eftersom jag har hundar som definitivt inte gillar katter, vill jag inte ha dom hos mig. Katterna har dock lärt sig att hundarna inte kommer över gunnebostängslet så dom gillar att ligga på gräset utanför och titta på galningarna som får hysteriska anfall på min sida om stängslet. Har dock aldrig mått så dåligt som när en annan grannes katt hoppade ut på vägen precis framför min bil och jag körde ihjäl den. Grannarna själva var inte så upprörda, eftersom husen där vi bor ligger precis vid vägen, men trots att det var 10 år sen, blir jag fortfarande alldeles skakis när jag ser en katt i vägkanten. Vad jag försöker säga med det här ar att det drabbar inte bara katt och kattägare när katter springer vind för våg. Varken i rabatterna eller på vägarna. Anki
zaaritha
13-05-2005, 19:25
Eftersom jag bor en bra bit från allfartsväg, så får våra katter gå ut. Jag kan visst förstå att kattskit uppfattas som äckligt! Och--jag tycker att vinbärsblad luktar kattpiss av sej själva!!
Hej hopp! Jag har också katter och de små förargliga liven skiter ju i mattes blomland!? Jag fick tips om att man skall strö ut vitpeppar på några ställen, då håller de sig borta...har inte testat själv än men snart.... Hoppas att du får bukt med ditt problem!
Jag har själv en katt som får gå ute som han vill, men irriterar mig ändå på grannens katter. Vi bor i ett ganska tätt villaområde och jag tycker faktiskt inte att det är ok att ha fyra stycken när tomterna är så små. Man kan ha en eller till nöds två om de måste ha sällskap, men ska man ha fler då får man bosätta sig på landet där det finns utrymme!
zaaritha
14-05-2005, 19:40
Ja--vi har ju nio st som går som de vill här! Kattlucka, våra marker runt gården, som sagt; samt att vi alltså bor 500 m från bilväg o har lång nerfart från grannars grusväg till gården, så de stör förhoppningsvis ingen...........
Becky,Malmö
14-05-2005, 20:47
Vi har precis kattsäkrat tomten idag (med bla. hönsnät) Dels för att de inte ska springa över till grannarna och såklart att de inte ska riskera att bli överkörda eller råka ut för någon annan olycka. Så nu får de gärna springa omkring och gödsla i mina rabatter
tomas99
16-05-2005, 06:19
Ett annat sätt att kattsäkra sin egen tomt är att sätta upp fällor. http://hem.passagen.se/traps/kattfalla.html Jag tror att den är bra möjligtvist är den lite dyr. Mvh tomas
Heddas matte
16-05-2005, 10:11
ett annat tips om man vill slippa kattskit i rabatterna är.. att skaffa katt! våran hankatt, okastrerad men naturligt steril, håller alla inkräktare på avstånd och han skiter bara under thujahäcken.. svårt att komma med dom kraven till en uppfödare dock... "han ska vara steril och en riktig killer till vaktkatt och han ska bara gilla att skita under thujabuskar!"
Becky,Malmö
16-05-2005, 14:53
CITAT (Heddas matte @ 16-05-2005, 11:11) ett annat tips om man vill slippa kattskit i rabatterna är.. att skaffa katt! våran hankatt, okastrerad men naturligt steril, håller alla inkräktare på avstånd och han skiter bara under thujahäcken.. svårt att komma med dom kraven till en uppfödare dock... "han ska vara steril och en riktig killer till vaktkatt och han ska bara gilla att skita under thujabuskar!"  Att inte kastrera sin katt oavsett kön är otroligt ansvarslöst. Det finns otroligt många vildkatter och hemlösa katter runt om i landet så det sista som behövs är att bidra till fler. Att ha en okastrerad hankatt kan dessutom inte vara så trevligt inomhus med tanke på att de går runt och markerar? Varje kattägare bör vaccinera, försäkra och kastrera sin katt för att på det sett höja statusen på katter och minska antal hemlösa katter.
Jag tycker att man kan hjälpas åt istället för att kriga. Så fort som någon på ett forum (jag har läst på flera) vill ha hjäpl med kattproblem, så utbryter ett ordkrig mellan kattvänner och katthatare. Detta är inte konstruktivt. Hadde det inte varit bättre om Kattälskarna kom med bra tips om vad det är som håller katterna på avstånd på ett för katterna säkert sätt. Hadde mannen som förgiftade katterna (se längre upp i tråden), fått ett sådant tips i ett tidigt stadium och det fungerat. Då hadde han med stor sanolikhet inte förgiftat några katter idag.
Så använd forumet på det sättet det är tänkt. Samarbeta och kom fram till hur man löser för de som har problem, på ett sätt som är bra för katten. Det kommer bara vara till gagn för katterna i det långa loppet.
CITAT (Becky @ Malmö,16-05-2005, 15:53) CITAT (Heddas matte @ 16-05-2005, 11:11) ett annat tips om man vill slippa kattskit i rabatterna är.. att skaffa katt! våran hankatt, okastrerad men naturligt steril, håller alla inkräktare på avstånd och han skiter bara under thujahäcken.. svårt att komma med dom kraven till en uppfödare dock... "han ska vara steril och en riktig killer till vaktkatt och han ska bara gilla att skita under thujabuskar!"  Att inte kastrera sin katt oavsett kön är otroligt ansvarslöst. Det finns otroligt många vildkatter och hemlösa katter runt om i landet så det sista som behövs är att bidra till fler. Att ha en okastrerad hankatt kan dessutom inte vara så trevligt inomhus med tanke på att de går runt och markerar? Varje kattägare bör vaccinera, försäkra och kastrera sin katt för att på det sett höja statusen på katter och minska antal hemlösa katter.  Finns väl ingen anledning att lägga ner pengar på en kastrering av en steril katt  Och om den skulle markerat inne så tror jag faktiskt att ägarna skulle gjort nåt åt det, det är långt ifrån alla hankatter som markerar inne i sitt eget hem. Mina två kattflickor (nåja, den ena en kattant på 15 år) åker för det mesta på spö av granngårdarnas hankatter, just för att dom är steriliserade.  Dom håller sig därför bara vid husknutarna, för att hinna in innan dom hemska killarna kommer
CITAT (Becky @ Malmö,16-05-2005, 15:53) CITAT (Heddas matte @ 16-05-2005, 11:11) ett annat tips om man vill slippa kattskit i rabatterna är.. att skaffa katt! våran hankatt, okastrerad men naturligt steril, håller alla inkräktare på avstånd och han skiter bara under thujahäcken.. svårt att komma med dom kraven till en uppfödare dock... "han ska vara steril och en riktig killer till vaktkatt och han ska bara gilla att skita under thujabuskar!"  Att inte kastrera sin katt oavsett kön är otroligt ansvarslöst. Det finns otroligt många vildkatter och hemlösa katter runt om i landet så det sista som behövs är att bidra till fler. Att ha en okastrerad hankatt kan dessutom inte vara så trevligt inomhus med tanke på att de går runt och markerar? Varje kattägare bör vaccinera, försäkra och kastrera sin katt för att på det sett höja statusen på katter och minska antal hemlösa katter. Jag håller helt med. Vacker katt du har förresten, är det kanske en bengal?  Vilken trevlig idé att hängna in hela trädgården, det kanske man skulle göra, istället bara för den lilla hagen som de har idag. /Aurora
CITAT (Reserv @ 17-05-2005, 10:11) CITAT (Becky @ Malmö,16-05-2005, 15:53) CITAT (Heddas matte @ 16-05-2005, 11:11) ett annat tips om man vill slippa kattskit i rabatterna är.. att skaffa katt! våran hankatt, okastrerad men naturligt steril, håller alla inkräktare på avstånd och han skiter bara under thujahäcken.. svårt att komma med dom kraven till en uppfödare dock... "han ska vara steril och en riktig killer till vaktkatt och han ska bara gilla att skita under thujabuskar!"  Att inte kastrera sin katt oavsett kön är otroligt ansvarslöst. Det finns otroligt många vildkatter och hemlösa katter runt om i landet så det sista som behövs är att bidra till fler. Att ha en okastrerad hankatt kan dessutom inte vara så trevligt inomhus med tanke på att de går runt och markerar? Varje kattägare bör vaccinera, försäkra och kastrera sin katt för att på det sett höja statusen på katter och minska antal hemlösa katter.  Finns väl ingen anledning att lägga ner pengar på en kastrering av en steril katt  Och om den skulle markerat inne så tror jag faktiskt att ägarna skulle gjort nåt åt det, det är långt ifrån alla hankatter som markerar inne i sitt eget hem. Mina två kattflickor (nåja, den ena en kattant på 15 år) åker för det mesta på spö av granngårdarnas hankatter, just för att dom är steriliserade.  Dom håller sig därför bara vid husknutarna, för att hinna in innan dom hemska killarna kommer  Hur kan du vara alldeles säker på att han är steril? Han kanske bara inte har passat ihop med dina honor du har hemma, eller så vill han inte para dem för att de är dominanta mot honom. Om han nu är steril så har han i alla fall alla hormoner som en okastrerad hane har och det är just dessa hormoner som gör att de kan ge sig iväg på långa vandringsstråk för att leta honor (för inte vet väll han att han är steril?) En okastrerad hane katt som går ute har en medellivslängd på 2 år, det tål att tänkas på. /Aurora
Becky,Malmö
17-05-2005, 20:20
[B]Aurora[B]: tack! Visst är det en bengal Kanske jag överreagerar men är så hemskt trött på alla kattägare som låter deras okastrerade katter springa omkring och föröka sig. Vissa tom medvetet för att de tycker det är så gulligt med kattungar då och då. Om de bara visste hur otroligt många hemlösa katter det finns. Ja,ja... själv låter jag iallafall inte mina missar springa över till grannarna då jag vet att dessa inte är så förtjusta i katter.
Heddas matte
17-05-2005, 21:18
CITAT (Aurora @ 17-05-2005, 14:13) En okastrerad hane katt som går ute har en medellivslängd på 2 år, det tål att tänkas på.
/Aurora Han blir 14 i år..  och än har han inte fått några avkommor. Dessutom stör han sin omvärld mindre än vissa människor jag känner till..
CITAT (Heddas matte @ 17-05-2005, 22:18) CITAT (Aurora @ 17-05-2005, 14:13) En okastrerad hane katt som går ute har en medellivslängd på 2 år, det tål att tänkas på.
/Aurora Han blir 14 i år..  och än har han inte fått några avkommor. Dessutom stör han sin omvärld mindre än vissa människor jag känner till.. Jo, är han 14 år så har han nog vett i huvudet! Är du säker på att han inte är kastrerad?  I ett villaområde i Dalarna där min sambo har släkt samlade några grannar ihop pengar och lät kastrera en hane som terroriserade (markerat inne hos grannarna bland annat) dem i området under en längre period (utan ägarens vetskap, de hade pratat med ägaren MÅNGA gånger). Förmodligen olagligt, men katten lever än... Jag ber också om ursäkt om jag gått för hårt fram. Det är verkligen ett känsligt ämne och generellt tycker jag att kattägara borde hålla koll på sina katter bättre och självklart kastrera, vaccinera och försäkra dem-för kattens bästa. /Aurora
Så var det dax, det (v)årliga kriget mellan kattälskare och de som inte vill ha katter i sin trädgård *s* Gillade det nyanserade inlägget ovan, om att man kan FÅ tips från kattälskare för att slippa gå på grymma metoder i sin frustration! Mer sånt! Heder åt de som nyanserar debatten och inser att katter och kattälskare är alldeles OK, och de som också inser att det finns många som inte vill ha katter i sin närhet! Själv gillar jag katter, men har en superallergisk sambo. Jag vill gärna stryka en katt över ryggen när jag besöker grannen, eller allmänningen, men gärna slippa kattbesök i min egen trädgård, och vill INTE ha kattbajs i trädgården! Sedan trodde jag faktiskt att det var så att kattbajs KAN vara farligt, varför varnas man annars genom information från mvc och bvc om att undvika kontakt med kattbajs (gravida och barn) då det kan vara farligt? Är det en myt och inte sant borde ju någon informera berörda myndigheter så att man slipper gå ut med varningar och uppmaningar som inte stämmer..... Är det någon som vet hur det är (och inte bara tycker)? Nu blev jag riktigt nyfiken! Själv har jag inga problem med att med fingrarna mylla ner torkad häst, ko eller hönsskit (köpt) men skulle inte kunna tänka mig att göra detsamma med hund eller katt eller människoskit...................
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|