Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Stroller Kombi
          Maria zon 6
          Inlägg 19-05-2005, 08:24
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 122
          Medlem nr: 3 089

Planerar att ge gräsmattan en behandling av StrollerKombi. Nu har jag fått höra att det måste komma rejält med regn i samband med att jag sprider ut Stollern samt att det måste vara en medeltemperatur på minst 15 grader. Stämmer det? Regn/bevattning förstår jag att det behövs men hur är det med värmen? Måste det vara minst 15 grader och i så fall varför?
          (Är rädd att jag aldrig kommer kunna sprida ut Strollern här uppe i den kalla nord om jag måste vänta på sådan tropisk värme... tongue.gif )

--------------------

Citera

Nytt inlägg
          Svar (1 - 6)
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 19-05-2005, 08:34
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 18 595
          Medlem nr: 31

Det behövs vatten för att medlet ska lösas upp och tas upp av växten. +15 tror jag är för att ogräsmedlet ska funka bra och sedan brytas ner. Kom ihåg att inte använda stroller combi nära buskar, perenner mm. de brukar inte må så bra av ogräsmedlet i stroller combi.

http://www.odla.nu/artiklar/o-gras-ht3.shtml

--------------------
          Mvh Åsa

Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)

Citera
          Reserv
          Inlägg 19-05-2005, 09:05
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 6 877
          Medlem nr: 5 537

Enligt artikeln som länkades så gäller det örtogräs, men typ Kirskål är rotogräs va? är det bara Rambo och Round up som gäller där då? T.o.m. Odla.nu rekomenderar dom medlen tydligen, i A o T tar det hus i faderullan om man nämner Round up. Gräsmattan består mest av Kirskålen, tyvär. sad.gif

Citera
          uno
          Inlägg 19-05-2005, 10:39
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 1 310
          Medlem nr: 256

Har du mycket ogräs över hela gräsmattan? Om inte, kan Du göra som jag har gjort. Där det var mycket ogräs körde jag med strollerspridaren i övrigt
          spred jag för hand. Numer är det enbart handspridning som behövs.

--------------------
          unozon1-2

Citera
          flowerpower
          Inlägg 19-05-2005, 13:17
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 29
          Medlem nr: 5 538

En liten följdfråga... Hur farliga är dessa preparat för djur? Det stod ju i artiklen att man inte skulle gå barfota i gräset första dygnet... Hur funkar det för katter som får det på tassarna och sen slickar det i sig? Överlever maskar och annat trevligt kryp?

//jessica

Citera
          Reserv
          Inlägg 19-05-2005, 13:36
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 6 877
          Medlem nr: 5 537

CITAT (flowerpower @ 19-05-2005, 14:17)
          En liten följdfråga... Hur farliga är dessa preparat för djur? Det stod ju i artiklen att man inte skulle gå barfota i gräset första dygnet... Hur funkar det för katter som får det på tassarna och sen slickar det i sig? Överlever maskar och annat trevligt kryp?

//jessica

wacko.gif blink.gif Ja just det, hur går det om man har hund och katter? Rambo och Round up har det vart såna diskussioner om på andra fora, så där vet man att det inte är farligt för djuren. Men Stroller kombi, hur är det med den då? unsure.gif

Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 20-05-2005, 10:23
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 18 595
          Medlem nr: 31

Enligt en artikel skriven av BT kemi som handlar om risker med fenoxisyror så står det att det är måttligt toxiskt för däggdjur. Medlet tas snabbt upp av tarmen vid förtäring. Vid lite större doser (står tyvärr inte vilken mängd) kan man få lätt skador på lever och njurar + man kan få illamående och kräkningar. Hos djur som förtärt medel med fenoxisyra så har man sett aptitförlust + viktminskning. I djurförsök har man sett att medlet har gett fosterskador när man matat djuren med höga doser av medlet.

Troligtvis är nog dosen fenoxisyra ganska låg i stroller kombi riktigt farliga medel brukar inte få säljas till allmänheten. Men om man kan så kan man ju försöka låta bli att släppa ut djuren och ungarna på gräsmattan direkt efter behandlingen.

--------------------
          Mvh Åsa

Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 29-07-2025, 13:56

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon