Jag hittade denna på nätet. Den liknar en version jag har på skiva, förutom att de nog sjunger "fan" istället för "hin", och så undrar jag om inte gubben "gorma" istället för "hoppa"...men jag har inte hört den på länge.
1. Och gubben han sade till gumman sin: "Ta och sätt en lapp uti byxan min uti ändanom, uti ändanom, allt uppå byxorna i ändanom."
2. Och gumman hon tog sig ett igelkottaskinn och alla vassa taggarna vände hon in uti ändanom, uti ändanom, allt uti byxorna i ändanom.
3. Och gubben han hoppa, han skrek och han svor: "Jag tror själva Hin uti byxorna for!" Uti ändanom, uti ändanom, allt uti byxorna i ändanom.
4. Och gubben han sade till gumman sin: "Varför har du vänt alla taggarna in?" Uti ändanom, uti ändanom, allt uti byxorna i ändanom.
5. "Jo, därför att du är så lat ditt skräll så du sitter och drar dej från morron till kväll uppå ändanom, uppå ändanom, allt uppå byxorna i ändanom."
6. Och gubben han tog sina byxor och gick och då kan vi veta vad käringen fick uppå ändanom, uppå ändanom, allt uppå byxorna i ändanom.
7. Men då tog gumman ett ekorraskinn, de lenaste håren dom vände hon in, uti ändanom, uti ändanom, allt uti byxorna i ändanom.
8. Och då blev gubben så glad i sitt sinn, han klappa och pussa käringen sin uti ändanom, uti ändanom, allt uppå byxorna i ändanom.
--------------------
zon2.5
|