|
Posten, jag har lessnat på dem!, Vad tycker ni? |
|
|
|
24-05-2005, 15:39
|

Medlem
Antal inlägg: 2 199
Medlem nr: 3 388

|
jag har totalt lessnat på posten, idag skulle jag skicka ett brev o fick erfara mig att det är tydligen förstort, nu har dem mer än halverat 10cm gränsen!, och 44:- för att ca 8cm högt paket på 250 gram är liiiite väl dyrt. Alltså, vi får betala mer men ändån så ska nu all i lägenhet tvingas gå ut i entren eller till en stor brevlåda på gården till huset för att få sin post, när man betalar mer borde man iaf få sin post till dörren!  vart tar alla pengarna vägen? vad tycker ni om posten?
--------------------
|
|
|
|
|
 |
Svar
(1 - 19)
|
24-05-2005, 15:44
|

Medlem
Antal inlägg: 4 131
Medlem nr: 51

|
CITAT (wolkenkrabber @ 24-05-2005, 16:39) jag har totalt lessnat på posten, idag skulle jag skicka ett brev o fick erfara mig att det är tydligen förstort, nu har dem mer än halverat 10cm gränsen!, och 44:- för att ca 8cm högt paket på 250 gram är liiiite väl dyrt. Alltså, vi får betala mer men ändån så ska nu all i lägenhet tvingas gå ut i entren eller till en stor brevlåda på gården till huset för att få sin post, när man betalar mer borde man iaf få sin post till dörren!  vart tar alla pengarna vägen? vad tycker ni om posten? Posten finns inte längre och det säjer väll allt, dom heter Svensk Kassaservice!
--------------------
Problemet är inte de onda människorna utan de goda människornas tystnad. Martin Luther King. Oerhörda summor har lämnat välfärdssystemen genom de skattelättnader som nu genomförs och inte många opponerar sig. Gunilla T. Att inte cykla är att gå för långt.
Redigerat av andersen: Idag, 45929 gånger.
|
|
|
|
|
24-05-2005, 15:50
|

Medlem
Antal inlägg: 5 047
Medlem nr: 3 958

|
Läste i tidningen idag att brevbärarna framöver inte ska behöva gå i trappor i hyreshus  och att posten, precis, som du säger, Wolkenkrabber, ska till ett samlingsställe. Fy, vilken service  Risken att bli av med post kommer också att öka. Har i o f haft det så när jag bott utomlands. Funkade halvbra! Bor själv i villa och är jättenöjd med vår postgång. Vår brevbärare kommer alltid vid 10-tiden och om posten inte får plats, ringer han på dörren. Vi har haft samma brevbärare i många år och är jättenöjda - men det är säkert ett undantag. Blir däremot stört f......ad varje gång jag måste till vår s k post i en ICA-butik. Det händer att man ibland inte hittar paketen, lång kö och man måste igenom hela butiken för att komma till luckan
--------------------
Det är dumt att slänga bort en hel cykel för att det kommit in ett gruskorn i kedjan...
|
|
|
|
|
24-05-2005, 15:59
|

Medlem
Antal inlägg: 11 272
Medlem nr: 2 892

|
Idag postade jag 6 försändelser med växter... det gick på 248 kr?!!?!!! Mvh Fenja
--------------------
"För länge sen dyrkade Egyptierna katten som en gud. Det har katten aldrig glömt."
|
|
|
|
|
24-05-2005, 15:59
|

Medlem
Antal inlägg: 750
Medlem nr: 3 737

|
vi har det tydligen bra här i Stockholm som bor nära någon av postcentralerna, då slipper man gå till pressbyrån, ICA eller lokala tobaks handlarn så jag har tur att ha en RIKTIG post.
sen är ju inte svensk kassaservice direkt någon post utan mer en låssas bank.
--------------------
|
|
|
|
|
24-05-2005, 16:03
|

Medlem
Antal inlägg: 2 199
Medlem nr: 3 388

|
CITAT (ninnisky @ 24-05-2005, 16:50) Läste i tidningen idag att brevbärarna framöver inte ska behöva gå i trappor i hyreshus  och att posten, precis, som du säger, Wolkenkrabber, ska till ett samlingsställe. Fy, vilken service  Risken att bli av med post kommer också att öka. Har i o f haft det så när jag bott utomlands. Funkade halvbra! Bor själv i villa och är jättenöjd med vår postgång. Vår brevbärare kommer alltid vid 10-tiden och om posten inte får plats, ringer han på dörren. Vi har haft samma brevbärare i många år och är jättenöjda - men det är säkert ett undantag. Blir däremot stört f......ad varje gång jag måste till vår s k post i en ICA-butik. Det händer att man ibland inte hittar paketen, lång kö och man måste igenom hela butiken för att komma till luckan  jag har turen att bo i vill och nära en matarffär med posten. men jag snackade med en jag känner som får gå ut på sin gård, sen tänker jag på alla gamla som inte är van att få gå ut till botten av trapphuset eller ett sammlings ställe för att hämta sin post
--------------------
|
|
|
|
|
24-05-2005, 16:12
|

Validating
Antal inlägg: 3 808
Medlem nr: 5 448

|
Paket är verkligen löjligt dyrt. Jag fick låna en bok av en vän i England, tror hon betalade ett par pund för att skicka hit den. Jag fick betala över 100kr för att skicka tillbaks den.
Orsakerna till portohöjningar sägs vara att färre brev delas ut nu än förr. Detta kanske stämmer, vad vet jag. Men jag tycker det kommer lika mycket som alltid. Färre julkort kanske.
Men, samtidigt har ju Posten fått automatiska brevsorterare, bättre järnvägar, bättre vägar, bättre bilar, etc. Allt som allt borde det väl därmed bli billigare att dela ut post nu än förr?
--------------------
zon2.5
|
|
|
|
|
24-05-2005, 16:16
|
Medlem
Antal inlägg: 6 877
Medlem nr: 5 537

|
CITAT (andersen @ 24-05-2005, 16:44) CITAT (wolkenkrabber @ 24-05-2005, 16:39) jag har totalt lessnat på posten, idag skulle jag skicka ett brev o fick erfara mig att det är tydligen förstort, nu har dem mer än halverat 10cm gränsen!, och 44:- för att ca 8cm högt paket på 250 gram är liiiite väl dyrt. Alltså, vi får betala mer men ändån så ska nu all i lägenhet tvingas gå ut i entren eller till en stor brevlåda på gården till huset för att få sin post, när man betalar mer borde man iaf få sin post till dörren!  vart tar alla pengarna vägen? vad tycker ni om posten? Posten finns inte längre och det säjer väll allt, dom heter Svensk Kassaservice! En liten rättelse där, Svenska kassaservice har ingen posthantering, det har forfarande Posten . Svensk kassaservice handhar in och utbetalningar, bankärenden i övrigt, alltså pengar.
|
|
|
|
|
24-05-2005, 16:18
|

Medlem
Antal inlägg: 9 732
Medlem nr: 22

|
CITAT (wolkenkrabber @ 24-05-2005, 16:39) Alltså, vi får betala mer men ändån så ska nu all i lägenhet tvingas gå ut i entren eller till en stor brevlåda på gården till huset för att få sin post, när man betalar mer borde man iaf få sin post till dörren!  Det tycker jag är bra förslag, så är det utomlands också. Det är orimligt att en brevbarare ska springa upp och ner i trappor, med svenska löner. (Vi i villa får gå ut och skotta snö för tidningsbuden och gå långt efter breven.)
--------------------
Carpe Diem. Fånga dagen.
Ta ingen skit, tjejer! Grynet
|
|
|
|
|
24-05-2005, 16:29
|
Medlem

|
CITAT (Hannele @ 24-05-2005, 17:18) CITAT (wolkenkrabber @ 24-05-2005, 16:39) Alltså, vi får betala mer men ändån så ska nu all i lägenhet tvingas gå ut i entren eller till en stor brevlåda på gården till huset för att få sin post, när man betalar mer borde man iaf få sin post till dörren!  Det tycker jag är bra förslag, så är det utomlands också. Det är orimligt att en brevbarare ska springa upp och ner i trappor, med svenska löner. (Vi i villa får gå ut och skotta snö för tidningsbuden och gå långt efter breven.) Aha, så det är för att det skulle vara rättvisare för alla, om dom som bor i lägenhet också måste pulsa i snön på vintern för att hämta tidningar och post, och får hämta dyngsur post efter ett härligt sommarhällregn  Ja-ja, lika för alla ungefär.........eller?  Njäe, nog unnar jag dom som bor i lägenhet att få torra tidninagr och torr post, och slippa detta eländiga slaskande och pulsande i snön.
|
|
|
|
|
24-05-2005, 16:33
|

Medlem

|
CITAT (Reserv @ 24-05-2005, 17:29) Aha, så det är för att det skulle vara rättvisare för alla, om dom som bor i lägenhet också måste pulsa i snön på vintern för att hämta tidningar och post, och får hämta dyngsur post efter ett härligt sommarhällregn  Dyngsur post i entrén?? Du lär kunna springa barfota i pyjamas.
--------------------
Carpe Diem. Fånga dagen.
|
|
|
|
|
24-05-2005, 16:38
|

Validating
Antal inlägg: 3 808
Medlem nr: 5 448

|
CITAT (Hannele @ 24-05-2005, 17:18) (Vi i villa får gå ut och skotta snö för tidningsbuden och gå långt efter breven.) Ett problem med posten i staden för mig, jämfört med landet, är att det verkar vara större risk att kriminellt drägg "vittjar" posten här i staden. Har fått brev stulna, känner flera grannar som fått det också. Skulle dock gärna ta posten på entréplan om det fanns brevlådor som inte var enkla att bryta upp eller stoppa in handen i. Blir ju inte jobbigare för mig att ta hissen upp med posten i näven än att få posten på min egen våning.
--------------------
zon2.5
|
|
|
|
|
24-05-2005, 16:41
|
Medlem

|
CITAT (Hannele @ 24-05-2005, 17:33) CITAT (Reserv @ 24-05-2005, 17:29) Aha, så det är för att det skulle vara rättvisare för alla, om dom som bor i lägenhet också måste pulsa i snön på vintern för att hämta tidningar och post, och får hämta dyngsur post efter ett härligt sommarhällregn  ;) Dyngsur post i entrén?? Du lär kunna springa barfota i pyjamas. Eller till en stor brevlåda på gården!
|
|
|
|
|
24-05-2005, 16:43
|

Medlem
Antal inlägg: 57
Medlem nr: 3 392

|
Jag har bott i hyreshus i USA och det fungerade mycket bra med brevlådan i entreen. Jag tror aldrig jag gick ned enbart för att hämta posten utan den tog jag med på vägen hem (ibland ut) när jag ändå gick förbi. Förhoppningsvis klarar även äldre människor att ta sig ut ur sin bostad 1 gång/dag.
När det gäller stöldrisken var inte det heller något problem. Varje hushåll hade en egen liten lucka med nyckel till sin post. Brevbärarna å sin sida hade en sorts huvudnyckel som de öppnade hela framsidan av skåpet med (om ni förstår hur jag menar?). På så vis behövde de ju inte öppna varje enskild liten lucka.
Priset att inte höra när posten kommer genom dörren och då kunna öppna den direkt (om jag är hemma) betalar jag gärna med tanke på besparingen av postpersonalens leder mm.
--------------------
PS. om du vet namnet på suckulenten i min signaturbild, skicka gärna ett meddelande med det. Det finns en till bild på den på min hemsida DS. hemsida: www.hsprodukter.se/mona (sidan innehåller en del av mina växter men även målningar mm)
|
|
|
|
|
24-05-2005, 16:45
|

Medlem
Antal inlägg: 3 807
Medlem nr: 29

|
Vi bor i ett villaområde på 85 hushåll och där skall det göras om helt. Har redan börjat i det området min dotter bor. Vi får inte ha vår postlåda kvar utanför huset utan den skall sättas upp tillsammans med 4 andra grannars så att alla sitter på samma sida av vägen för att underlätta postkörningen. Vår låda kommer att sättas upp utanför en av grannarna på andra sidan vägen från oss räknat enl. den grannen, han har lite insaid info för han jobbar på posten. Posten håller med en enfärgad plastlåda till samtliga, så vi får inte ens ha vår egen personliga låda som bara vi har tyvärr. Om vi inte går med på detta så kostar det extra vet inte hur mycket men jag tycker det är för djäkligt. det ska komma information snart om detta.
Att folk skickar mindre post beror ju på dessa priser de har. Vi skulle vilja skicka lite till vårt barnbarn ibland till Oslo men en liten låda med saker som väger 2 kg kostar 250:- att skicka, det är inte klokt.
--------------------
skriver Inga från Närke i zon 3-4
|
|
|
|
|
24-05-2005, 16:51
|

Medlem

|
CITAT (Inga från Närke @ 24-05-2005, 17:45) Vi får inte ha vår postlåda kvar utanför huset utan den skall sättas upp tillsammans med 4 andra grannars så att alla sitter på samma sida av vägen för att underlätta postkörningen. Så har vi alltid haft det med posten (tidningsbud försökte flytta dit, men efter protester blev de vid husen).
--------------------
Carpe Diem. Fånga dagen.
|
|
|
|
|
24-05-2005, 16:55
|
Medlem
Antal inlägg: 14 005
Medlem nr: 429

|
Skrev igår om den fina servicen vi har... våran brevbärare tar alltid med sig även "stora" försändelser som eg. ska aviseras. Vi väntar på att lådor ska monteras upp i trapphuset...inget problem för oss som bor i markplan. Posten har lovat att gamla och handikappade som har svårt att ta sig ner och hämta posten på entréplan skall också fortsättningsvis få den i brevlådan (dörren)  och det ska väl gälla lika över hela landet.
|
|
|
|
|
24-05-2005, 16:55
|

Medlem

|
Nånting som jag inte förstår; hur kan det vara lönsamt att Posten kommer på förmiddag och CityMail på eftermiddag?
--------------------
Carpe Diem. Fånga dagen.
|
|
|
|
|
24-05-2005, 16:59
|
Medlem

|
CITAT (Hannele @ 24-05-2005, 17:55) Nånting som jag inte förstår; hur kan det vara lönsamt att Posten kommer på förmiddag och CityMail på eftermiddag? :unsure: Lönsamt?  Det är två konkurrerande företag. Lönsamheten hos posten är inte så konstigt med dom priserna. City mail har vi inte här, så deras priser vet jag inget om.
|
|
|
|
|
24-05-2005, 17:03
|

Medlem
Antal inlägg: 1 749
Medlem nr: 5 033

|
Våran brevbärare är världens bästa Annars tycker jag att det är trist att frimärkerna blir dyrare då och då Så försvinner det brev tyvärr då och då
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|