Sidor: 1, 2
wolkenkrabber
jag har totalt lessnat på posten, idag skulle jag skicka ett brev o fick erfara mig att det är tydligen förstort, nu har dem mer än halverat 10cm gränsen!, och 44:- för att ca 8cm högt paket på 250 gram är liiiite väl dyrt.

Alltså, vi får betala mer men ändån så ska nu all i lägenhet tvingas gå ut i entren eller till en stor brevlåda på gården till huset för att få sin post,
när man betalar mer borde man iaf få sin post till dörren! mad.gif

vart tar alla pengarna vägen?

vad tycker ni om posten?
andersen
CITAT (wolkenkrabber @ 24-05-2005, 16:39)
jag har totalt lessnat på posten, idag skulle jag skicka ett brev o fick erfara mig att det är tydligen förstort, nu har dem mer än halverat 10cm gränsen!, och 44:- för att ca 8cm högt paket på 250 gram är liiiite väl dyrt.

Alltså, vi får betala mer men ändån så ska nu all i lägenhet tvingas gå ut i entren eller till en stor brevlåda på gården till huset för att få sin post,

vad tycker ni om posten?

Posten finns inte längre och det säjer väll allt, dom heter Svensk Kassaservice!
ninnisky
Läste i tidningen idag att brevbärarna framöver inte ska behöva gå i trappor i hyreshus blink.gif blink.gif och att posten, precis, som du säger, Wolkenkrabber, ska till ett samlingsställe. Fy, vilken service sad.gif Risken att bli av med post kommer också att öka. Har i o f haft det så när jag bott utomlands. Funkade halvbra!
Bor själv i villa och är jättenöjd med vår postgång. Vår brevbärare kommer
alltid vid 10-tiden och om posten inte får plats, ringer han på dörren. Vi har haft samma brevbärare i många år och är jättenöjda - men det är säkert ett undantag.

Blir däremot stört f......ad varje gång jag måste till vår s k post i en ICA-butik. Det händer att man ibland inte hittar paketen, lång kö och man måste igenom hela butiken för att komma till luckan sad.gif mad.gif sad.gif mad.gif
Fenja
Idag postade jag 6 försändelser med växter... det gick på 248 kr?!!?!!!
Mvh
Fenja
GoSatta
vi har det tydligen bra här i Stockholm som bor nära någon av postcentralerna, då slipper man gå till pressbyrån, ICA eller lokala tobaks handlarn så jag har tur att ha en RIKTIG post.

sen är ju inte svensk kassaservice direkt någon post utan mer en låssas bank.
wolkenkrabber
CITAT (ninnisky @ 24-05-2005, 16:50)
Läste i tidningen idag att brevbärarna framöver inte ska behöva gå i trappor i hyreshus blink.gif blink.gif och att posten, precis, som du säger, Wolkenkrabber, ska till ett samlingsställe. Fy, vilken service sad.gif Risken att bli av med post kommer också att öka. Har i o f haft det så när jag bott utomlands. Funkade halvbra!
Bor själv i villa och är jättenöjd med vår postgång. Vår brevbärare kommer
alltid vid 10-tiden och om posten inte får plats, ringer han på dörren. Vi har haft samma brevbärare i många år och är jättenöjda - men det är säkert ett undantag.

Blir däremot stört f......ad varje gång jag måste till vår s k post i en ICA-butik. Det händer att man ibland inte hittar paketen, lång kö och man måste igenom hela butiken för att komma till luckan sad.gif mad.gif sad.gif mad.gif

jag har turen att bo i vill och nära en matarffär med posten. men jag snackade med en jag känner som får gå ut på sin gård, sen tänker jag på alla gamla som inte är van att få gå ut till botten av trapphuset eller ett sammlings ställe för att hämta sin post
Pirum
Paket är verkligen löjligt dyrt. Jag fick låna en bok av en vän i England, tror hon betalade ett par pund för att skicka hit den. Jag fick betala över 100kr för att skicka tillbaks den.

Orsakerna till portohöjningar sägs vara att färre brev delas ut nu än förr. Detta kanske stämmer, vad vet jag. Men jag tycker det kommer lika mycket som alltid. Färre julkort kanske.

Men, samtidigt har ju Posten fått automatiska brevsorterare, bättre järnvägar, bättre vägar, bättre bilar, etc. Allt som allt borde det väl därmed bli billigare att dela ut post nu än förr?
Reserv
CITAT (andersen @ 24-05-2005, 16:44)

vad tycker ni om posten?

Posten finns inte längre och det säjer väll allt, dom heter Svensk Kassaservice!

En liten rättelse där, Svenska kassaservice har ingen posthantering, det har forfarande Posten . Svensk kassaservice handhar in och utbetalningar, bankärenden i övrigt, alltså pengar. sleep.gif
Hannele
Alltså, vi får betala mer men ändån så ska nu all i lägenhet tvingas gå ut i entren eller till en stor brevlåda på gården till huset för att få sin post, när man betalar mer borde man iaf få sin post till dörren! mad.gif

Det tycker jag är bra förslag, så är det utomlands också.
Det är orimligt att en brevbarare ska springa upp och ner i trappor, med svenska löner.
(Vi i villa får gå ut och skotta snö för tidningsbuden och gå långt efter breven.)
Reserv
CITAT (Hannele @ 24-05-2005, 17:18)
Alltså, vi får betala mer men ändån så ska nu all i lägenhet tvingas gå ut i entren eller till en stor brevlåda på gården till huset för att få sin post, när man betalar mer borde man iaf få sin post till dörren! mad.gif

Det tycker jag är bra förslag, så är det utomlands också.
Det är orimligt att en brevbarare ska springa upp och ner i trappor, med svenska löner.
(Vi i villa får gå ut och skotta snö för tidningsbuden och gå långt efter breven.)

Aha, så det är för att det skulle vara rättvisare för alla, om dom som bor i lägenhet också måste pulsa i snön på vintern för att hämta tidningar och post, och får hämta dyngsur post efter ett härligt sommarhällregn blink.gif wink.gif Ja-ja, lika för alla ungefär.........eller? unsure.gif Njäe, nog unnar jag dom som bor i lägenhet att få torra tidninagr och torr post, och slippa detta eländiga slaskande och pulsande i snön. sleep.gif
Hannele
CITAT (Reserv @ 24-05-2005, 17:29)
Aha, så det är för att det skulle vara rättvisare för alla, om dom som bor i lägenhet också måste pulsa i snön på vintern för att hämta tidningar och post, och får hämta dyngsur post efter ett härligt sommarhällregn blink.gif wink.gif

Dyngsur post i entrén?? unsure.gif
Du lär kunna springa barfota i pyjamas.
Pirum
CITAT (Hannele @ 24-05-2005, 17:18)

Ett problem med posten i staden för mig, jämfört med landet, är att det verkar vara större risk att kriminellt drägg "vittjar" posten här i staden. Har fått brev stulna, känner flera grannar som fått det också. Skulle dock gärna ta posten på entréplan om det fanns brevlådor som inte var enkla att bryta upp eller stoppa in handen i. Blir ju inte jobbigare för mig att ta hissen upp med posten i näven än att få posten på min egen våning.
Reserv
CITAT (Hannele @ 24-05-2005, 17:33)
CITAT (Reserv @ 24-05-2005, 17:29)
Aha, så det är för att det skulle vara rättvisare för alla, om dom som bor i lägenhet också måste pulsa i snön på vintern för att hämta tidningar och post, och får hämta dyngsur post efter ett härligt sommarhällregn blink.gif  ;)

Dyngsur post i entrén?? unsure.gif
Du lär kunna springa barfota i pyjamas.

Eller till en stor brevlåda på gården! sleep.gif
kantarell
Jag har bott i hyreshus i USA och det fungerade mycket bra med brevlådan i entreen. Jag tror aldrig jag gick ned enbart för att hämta posten utan den tog jag med på vägen hem (ibland ut) när jag ändå gick förbi. Förhoppningsvis klarar även äldre människor att ta sig ut ur sin bostad 1 gång/dag.

När det gäller stöldrisken var inte det heller något problem. Varje hushåll hade en egen liten lucka med nyckel till sin post. Brevbärarna å sin sida hade en sorts huvudnyckel som de öppnade hela framsidan av skåpet med (om ni förstår hur jag menar?). På så vis behövde de ju inte öppna varje enskild liten lucka.

Priset att inte höra när posten kommer genom dörren och då kunna öppna den direkt (om jag är hemma) betalar jag gärna med tanke på besparingen av postpersonalens leder mm.
Inga från Närke
Vi bor i ett villaområde på 85 hushåll och där skall det göras om helt. Har redan börjat i det området min dotter bor.
Vi får inte ha vår postlåda kvar utanför huset utan den skall sättas upp tillsammans med 4 andra grannars så att alla sitter på samma sida av vägen för att underlätta postkörningen. Vår låda kommer att sättas upp utanför en av grannarna på andra sidan vägen från oss räknat enl. den grannen, han har lite insaid info för han jobbar på posten.
Posten håller med en enfärgad plastlåda till samtliga, så vi får inte ens ha vår egen personliga låda som bara vi har tyvärr.
Om vi inte går med på detta så kostar det extra vet inte hur mycket men jag tycker det är för djäkligt. det ska komma information snart om detta.

Att folk skickar mindre post beror ju på dessa priser de har. Vi skulle vilja skicka lite till vårt barnbarn ibland till Oslo men en liten låda med saker som väger 2 kg kostar 250:- att skicka, det är inte klokt.
Hannele
CITAT (Inga från Närke @ 24-05-2005, 17:45)
Vi får inte ha vår postlåda kvar utanför huset utan den skall sättas upp tillsammans med 4 andra grannars så att alla sitter på samma sida av vägen för att underlätta postkörningen.

Så har vi alltid haft det med posten
(tidningsbud försökte flytta dit, men efter protester blev de vid husen).
*Felix matte*
Skrev igår om den fina servicen vi har... våran brevbärare tar alltid med sig även "stora" försändelser som eg. ska aviseras.
Vi väntar på att lådor ska monteras upp i trapphuset...inget problem för oss som bor i markplan.

Posten har lovat att gamla och handikappade som har svårt att ta sig ner och hämta posten på entréplan skall också fortsättningsvis få den i brevlådan (dörren) biggrin.gif och det ska väl gälla lika över hela landet.
Hannele
Nånting som jag inte förstår;
hur kan det vara lönsamt att Posten kommer på förmiddag och CityMail på eftermiddag? unsure.gif
Reserv
CITAT (Hannele @ 24-05-2005, 17:55)
hur kan det vara lönsamt att Posten kommer på förmiddag och CityMail på eftermiddag?  :unsure:

Lönsamt? unsure.gif Det är två konkurrerande företag. Lönsamheten hos posten är inte så konstigt med dom priserna. City mail har vi inte här, så deras priser vet jag inget om.
*solis*
Våran brevbärare är världens bästa wub.gif
Annars tycker jag att det är trist att frimärkerna blir dyrare då och då sad.gif

Så försvinner det brev tyvärr då och då sad.gif
*Felix matte*
hur kan det vara lönsamt att Posten kommer på förmiddag och CityMail på eftermiddag?  :unsure:

Här kommer Kiruna Mail alltid före Posten... än så länge delar de bara ut lokalpost och det händer att de kommer två ggr samma dag.
Pirum
hur kan det vara lönsamt att Posten kommer på förmiddag och CityMail på eftermiddag? unsure.gif

Citymail tar det lönsammaste i de delar av staden/landet där sådant finns, och Posten får ta förlusterna. smile.gif (Posten är ju ålagda att dela ut, kosta vad det kosta vill)
ninnisky

hos oss kommer båda på förmiddagen. wub.gif wub.gif
MimE
Vi har världens bästa "postisar" (tack, Berra och Magnus!).

En fördel med att lägenhetsdörrarna inte längre kommer att ha brevlådsöppningar (alternativt att de kan skruvas igen) är att det inte längre kommer att gå att hälla in brännbar vätska genom öppningarna och sedan tända på.
En kompis som bor i hyreslägenhet i en lite "tuffare" stadsdel tycker att bara denna anledning gör att hon glatt kommer att hämta posten vid ytterdörren. De har haft många brandtillbud och detta är ett stort orosmoment.
kristerh
Nu bor jag inte i lägenhet men om jag gjorde det skulle jag nog kunna tänka mig att hämta posten i fack i porten, man passerar ju där iallafall minst ett par gånger om dagen, om det blir så tycker jag att de borde kunna dela ut posten på lördagar oxså, i spanien delar de ut posten 2 ggr om dagen samt även på lördag.
krister
kristerh

Vad har det med lönsamhet att göra wink.gif det är ju 2 helt olika bolag med egna rutiner.
krister
Hannele
CITAT (kristerh @ 24-05-2005, 19:49)
så tycker jag att de borde kunna dela ut posten på lördagar oxså, i spanien delar de ut posten 2 ggr om dagen samt även på lördag.

Jag kan vänta med räkningarna till måndag. tongue.gif
kristerh
CITAT (Hannele @ 24-05-2005, 19:52)
Jag kan vänta med räkningarna till måndag. tongue.gif

Om du vill ha räkningarna snabbare kan du använda dig av elektronisk post wink.gif fast det ville du ju inte och som sagt räkningarna kan ligga kvar på posten rolleyes.gif
krister
Hannele
CITAT (kristerh @ 24-05-2005, 19:52)

Vad har det med lönsamhet att göra wink.gif det är ju 2 helt olika bolag med egna rutiner.
krister

Det måste väl bli två löner, om två brevbärare delar ut posten?
I längden kommer det inte att vara lönt.

Morgontidningarna har gjort tvärtom; ett tidningsbud samdistribuerar ut alla morgontidningar.
kristerh
CITAT (Hannele @ 24-05-2005, 19:56)
[Det måste väl bli två löner, om två brevbärare delar ut posten?
I längden kommer det inte att vara lönt.

Morgontidningarna har gjort tvärtom; ett tidningsbud samdistribuerar ut alla morgontidningar.

Jo men inte kan du väl tro att de sänker portot även om det skulle vara ett bolag som delar ut posten ,.
krister
Rossi
Häromdagen stod det i tidningen att posten inte ville dela ut post varje vardag längre. Det tycker jag är tristare än att man skulle gå ett antal meter för att hämta sin post. Tänk vad trist när man väntar på ett brev eller paket och så kommer det att dröja kanske dubbelt så lång tid innan man får det.

Unga och friska har inga problem att hämta posten i trappuppgången. När det gäller äldre, handikappade etc. så stod det i tidningen att posten förlitade sig på att hemtjänsten skulle fixa den biten.

Själv bor jag i hus på landet och får traska ett par MINUTER för att hämta post och tidning.

Är det bara jag som har en känsla av att det mesta försämras? "Det var bättre förr" biggrin.gif
Pirum
Redan de gamla grekerna visste att det var bättre förr smile.gif

Så ja, mycket var bättre förr. Jag kan inte begripa hur man kunde ha bättre postutdelning förr än nu, vi har ju så mycket bättre vägar, bilar, sortering, etc. När tog de bort lördagsutdelningen? Har vi i Sverige haft utdelning 2x per dag?
Hannele
CITAT (Pirum @ 24-05-2005, 21:13)
Har vi i Sverige haft utdelning 2x per dag?

Ja, i alla fall under August Strinbergs tid (med svältlöner).
Rossi
Japp! Jag är bara 40 men kommer ihåg både lördagsutdelning och två utdelningar per dag.

Fast här på landet har vi det bättre än förr när jag bodde i lägenhet. Lantbrevbäraren kommer ut med paket så vi slipper åka in till Kassaservice.
Pirum
Hm, ja, lördagsutdelning och tvågångersutdelning är nog bra att inte ha med tanke på arbetarna kanske...men utdelning varje vardag är ju ett krav som jag hoppas Posten måste hålla sig till. Även om de vill klara sig med 1-2 utdelningar per vecka.
Rossi
CITAT (Pirum @ 24-05-2005, 21:35)
Hm, ja, lördagsutdelning och tvågångersutdelning är nog bra att inte ha med tanke på arbetarna kanske...

Snart kanske kvälls- och söndagsöppet i butiker också är ett minne blott ....? Eller långlördagar.
*Felix matte*
Undras när Posten slutade med för - och eftermiddagsutdelning och med Lördags.unsure.gif Någon som vet?

Jag minns att det fanns under andra halvan av sextitalet -början av sjuttitalet.
netaave
Posten?!? Finns den kvar?? ohmy.gif sleep.gif biggrin.gif
*Felix matte*
CITAT (netaave @ 24-05-2005, 22:15)
Posten?!? Finns den kvar??  :o  -_-  :D

Javisst! biggrin.gif Min finns på OK/Q8... 2km härifrån smile.gif
Jag var in där i em och köpte frimärken. tongue.gif
Bettson
Man kan nog inte skälla på posten personal. De gör så gott de kan.

Men dom där som tog ifrån oss vår riktiga post dom har jag inte mycket till övers för.

Kommer ni ihåg reklamfilmen som skulle göra sig löjlig över gubben som ville ha en "riktig post".

Snarare gjorde sig posten löjlig över sig själv med den filmen. Det var då nedmonsteringen av postservicen började.

Jag hanterar mycket brev. Jag har kunnat konstatera att den pressrealease som posten gick ut med om framtida vision, att breven inte skulle gå fram över natten och att man inte skulle ha postutdelning varje dag, den är redan här fast det vill man inte erkänna.

För ett år sedan tog ca 7 % av de brev jag skickade längre tid än en dag. Ungefär 1 % kom inte fram alls.

Nu tar breven nästan alltid minst två dagar. De 7 % som tog två dagar förut har nu blivit ca 10% men med den skillnaden att i stället för två dagar då tar de tre till åtta dagar. Det händer tom att fakturor förfallit innan de kommer fram. Ca 3 % kommer över huvud taget inte fram. Undrar var de tar vägen.

Andra bekanta jag känner säger att deras lantbrevbärare inte kör varje dag. Ungefär två dagar i veckan finns det inte minsta lilla reklamlapp i brevlådan en gång. Sedan när posten kommer så är det massor med reklam och gamla brev. De tänker nu vid semestern kolla om brevbäraren verkligen kommer varje dag. De tror han bara kör varannan.

Postens personal säger att brevmängden minskar men att de fullkomligen drunknar i reklam. Förmodligen är det så att reklamen är lönsammare än breven. Posten har ju gjort många driver i Tv-reklam för att vinna mera reklamuppdrag. Förra året så dumpade posten priset på utdelning av telefonkataloger. Man mer eller mindre slog ut flera företag som levde på att distribuera telefonkataloger.

Man kan verkligen undra ifall reklam är postens huvuduppdrag. Det kan nog lätt bli så med alla omorganiseringar som sliter på personal att de mer eller mindre ledsnar och börjar betrakta breven som reklam. Därav att inte breven kommer fram som de skall.

Posten har nu fått en ny personaldirektör och jag hoppas hon kan ta hand om personalen ordentligt. Fast bollen är ju inte bara hennes tyvärr.

Direktören för posten talar om att den minskade brevmängden gör att portotaket skall tas bort samt att man inte vill dela ut breven varje dag.

Undrar i mitt stilla sinne om han egentligen inte fått uppdraget att lägga ner posten. Jag menar företagspost väntar ju inte. De flesta företag tillämpar idag färre dagar som betalningsvillkor, då kan man inte ha en snigelpost som går ännu längsammare. Vad gör man då. Jo man låter sina affärsbrev ta andra vägar, EDI är ju på¨stark frammarsch.

Det innebär att postens brevvolymer kommer att minska ännu snabbare så posten ekonomiska läge kommer ytterligare att förvärras.

Nej jag säger som gubben i reklamfilmen;

Tacka vet jag en redi post. tongue.gif
Hannele
CITAT (Felix matte @ 24-05-2005, 22:46)
Javisst! biggrin.gif  Min finns på OK/Q8... 2km härifrån smile.gif

Vilken lyx! Vi får åka 8 km för att hämta paket... wacko.gif
*Felix matte*
CITAT (Bettson @ 24-05-2005, 23:01)
Man kan nog inte skälla på posten personal. De gör så gott de kan.

Men dom där som tog ifrån oss vår riktiga post dom har jag inte mycket till övers för.

Kommer ni ihåg reklamfilmen som skulle göra sig löjlig över gubben som ville ha en "riktig post".

Snarare gjorde sig posten löjlig över sig själv med den filmen. Det var då nedmonsteringen av postservicen började.

Jag hanterar mycket brev. Jag har kunnat konstatera att den pressrealease som posten gick ut med om framtida vision, att breven inte skulle gå fram över natten och att man inte skulle ha postutdelning varje dag, den är redan här fast det vill man inte erkänna.

För ett år sedan tog ca 7 % av de brev jag skickade längre tid än en dag. Ungefär 1 % kom inte fram alls.

Nu tar breven nästan alltid minst två dagar. De 7 % som tog två dagar förut har nu blivit ca 10% men med den skillnaden att i stället för två dagar då tar de tre till åtta dagar. Det händer tom att fakturor förfallit innan de kommer fram. Ca 3 % kommer över huvud taget inte fram. Undrar var de tar vägen.

Andra bekanta jag känner säger att deras lantbrevbärare inte kör varje dag. Ungefär två dagar i veckan finns det inte minsta lilla reklamlapp i brevlådan en gång. Sedan när posten kommer så är det massor med reklam och gamla brev. De tänker nu vid semestern kolla om brevbäraren verkligen kommer varje dag. De tror han bara kör varannan.

Postens personal säger att brevmängden minskar men att de fullkomligen drunknar i reklam. Förmodligen är det så att reklamen är lönsammare än breven. Posten har ju gjort många driver i Tv-reklam för att vinna mera reklamuppdrag. Förra året så dumpade posten priset på utdelning av telefonkataloger. Man mer eller mindre  slog ut flera företag som levde på att distribuera telefonkataloger.

Man kan verkligen undra ifall reklam är postens huvuduppdrag. Det kan nog lätt bli så med alla omorganiseringar som sliter på personal att de mer eller mindre ledsnar och börjar betrakta breven som reklam. Därav att inte breven kommer fram som de skall.

Posten har nu fått en ny personaldirektör och jag hoppas hon kan ta hand om personalen ordentligt. Fast bollen är ju inte bara hennes tyvärr.

Direktören för posten talar om att den minskade brevmängden gör att portotaket skall tas bort samt att man inte vill dela ut breven varje dag.

Undrar i mitt stilla sinne om han egentligen inte fått uppdraget att lägga ner posten. Jag menar företagspost väntar ju inte. De flesta företag tillämpar idag färre dagar som betalningsvillkor, då kan man inte ha en snigelpost som går ännu längsammare.  Vad gör man då. Jo man låter sina affärsbrev ta andra vägar, EDI är ju på¨stark frammarsch.

Det innebär att postens brevvolymer kommer att minska ännu snabbare så posten ekonomiska läge kommer ytterligare att förvärras.

Nej jag  säger som gubben i reklamfilmen;

Tacka vet jag en redi post. tongue.gif

All post som jag stoppat i lådan före kl.17.30 idag.. har kommit fram till son m.fam i Västergötland påföljande dag.

Många gånger har jag skickat torrkött och frysta livsmedel och än har det aldrig felat... allt har kommit fram över natten.

Bettson.. jag läste inte igenom hela ditt inlägg tongue.gif wub.gif
*Felix matte*
CITAT (Hannele @ 24-05-2005, 23:01)
CITAT (Felix matte @ 24-05-2005, 22:46)
Javisst! biggrin.gif  Min finns på OK/Q8... 2km härifrån smile.gif

Vilken lyx! Vi får åka 8 km för att hämta paket... wacko.gif

Men fy så tråkigt! 8 Km ohmy.gif mad.gif
Pirum
Morsan får åka över två mil smile.gif Och då bor hon ändå inte helt avsides. Hon bor i en kommun där det för inte alltför länge sedan fanns 4 riktiga postkontor. Idag finns det nästan ett.

(Det går tydligen att ta med en avi till den lokale handlaren som då kan rekvirera fram paketet från centralorten, men, då tar det minst 2 dagar extra)
ninnisky
Tror jag ska ge vår brevbärare en kram härnäst och tala om för honom igen hur uppskattad han är smile.gif smile.gif smile.gif
mamamaggan
Har verkligen tröttnat på Posten. Bor inne i tätort ( 10.000 invånare) . Får posten på eftermiddagarna , 12.30 - 14.30. Ibland har det hänt att jag inte fått någon post alls fast jag vet att jag ska få. När jag ringt till Posten har svaret blivit att just jag inte haft någon post och att det varit väldigt lite post till mitt område just den dagen.

Efter att jag pratat med grannarna har vi kommit fram till att Posten helt enkelt struntat i att dela ut post till oss eftersom de inte ids bära ut " så lite post". Det kan rimligtvis inte vara så att 10 - 15 hushåll inte skulle ha någon som helst post samma dag.

Sedan irriterar jag mig på hur det går till på vårt postkontor nuförtiden. För ett tag sedan skulle jag skicka något , minns inte riktigt varför jag var tvungen att gå till Posten men så var det i a f. Då fanns det inga " adresslappar" framme utan jag måste köa för att få ut en lapp, gå till skrivbordet och fylla i den , köa på nytt för att få lämna in. Idiotiskt mad.gif .

När man ska hämta/lämna paket i affären tycker jag att det fungerar mycket sämre än den " gamla" Posten. Ofta vet inte personalen tillräckligt eller ids inte leta ordentligt. En del affärer har samma kassa för postärenden som det " vanliga" och då kan det blir långa, långa köer med irriterade människor .

Det har flera gånger hänt oss att paketen inte finns hos " vår " affär ". Då kan man få åka runt till flera olika för att efterlysa paketen. Tänk de som inte har bil, eller har svårt att gå sad.gif .

Förr visste man i a f var posten/paketen fanns. Hos Posten!
Bettson
CITAT (Felix matte @ 24-05-2005, 23:10)
All post som jag stoppat i lådan före kl.17.30 idag.. har kommit fram till son m.fam i Västergötland påföljande dag.

Många gånger har jag skickat torrkött och  frysta livsmedel och än har det aldrig felat... allt har kommit fram över natten.

Bettson.. jag läste inte igenom hela ditt inlägg  :P  :wub:

Förstår att du inte orkade läsa hela. Posten och dess utförda arbete eller inte utförda arbete kan göra mig lite...... engagerad. laugh.gif

Förut tog jag emot ungefär etthundra kontoutdrag från post och bankgiro i veckan. Hur många som missade att komma fram är jag fruktansvärt medveten om. Man måste ju beställa kopior á fyrtio kronor samt vänta på dessa varje gång ett kontoutdrag är borta. Sedan tillkommer problemet att man inte kan skicka påminnelser till kundernas kunder utan aktuella kontoutdrag. Det innebär att man antingen riskerar bråka med kunders kunder om pengar de redan betalat eller att kunderna blir utan pengar på sina bankkonton pga dåliga betalare. När det sedan närmar sig lön och skattedeklaration så blir det mycket extra arbete för att fixa pengar.

Därför övergår jag mer och mer till att hämta sådant över nätet.

Så har vi det där med skickad post. Jag skickade ofta brev förut till tex Jönköping med etiketter till varor som skulle distribueras därifrån . Om jag skickade två kuvert som var postade på torsdagen innan 18.00 så kom inget fram till på fredagen. Ett kuvert kom fram på måndagen och ett annat på torsdagen veckan därpå. Det har tom hänt att ett sådant kuvert tagit åtta veckor. Det här har gjort att varorna inte distribueras, säljaren mister sin trovädighet mot kund, jag här fått skäll för att min kund inte trott jag postat grejorna osv. Irriterande minst sagt.

Förra året postade jag sex deklarationer till Stockholm för påskrift av kund så att kunden själv kunde skicka till Skattemyndigheten. En deklaration kom fram. De andra fem försvann. Nu har jag ändrade rutiner. Alla kunder skriver på sin deklaration när de lämnar den. Sedan lämnar jag originalblanketten över disk på skattemyndigheten och får kvittens på inlämnad deklaration. Törs inget annat helt enkelt.

Jag jobbar stenhårt med att de kunder som har någon datavana skall lämna sina deklarationer för moms och skatt via internet. Varje försent inlämnad deklaration kostar 500 kr i avgift nämligen och med den fart posten har för att lämna brev så blir de inte ovanliga tyvärr.

Vad posten inte förstår är att hela infrastrukturen kommer att förändras om posten inte fungerar.

Själv är jag beroende av bredband, fax, och telefon och post. FUngerar det inte så måste jag hitta andra vägar eller flytta.

Så jag blir lite...... engagerad

laugh.gif tongue.gif wub.gif
Rossi
CITAT (Bettson @ 25-05-2005, 08:06)
Jag jobbar stenhårt med att de kunder som har någon datavana skall lämna sina deklarationer för moms och skatt via internet. Varje försent inlämnad deklaration kostar 500 kr i avgift nämligen och med den fart posten har för att lämna brev så blir de inte ovanliga tyvärr.

Jag hade kunnat deklarera via nätet men eftersom min man inte uppfyller kraven för dator-deklaration så FÅR inte jag lämna in min deklaration via nätet eftersom vi är sambeskattade. mad.gif

Nog hade jag vågat att skicka deklarationen via posten. Har man bara kopia och säger att man har skickat den så behöver man inte betala förseningsavgiften på 500 kronor om inte brevet skulle nå fram. Skattemyndigheten kan ju lika gärna ha försnillat handlingen.

Fast jag åker direkt till Skattemyndigheten och slänger in min deklaration i deras brevinkast.
Bettson
De flesta företagare kan deklarera över nätet idag. Åtminstone huvudbilagan. Även enklare näringsbilagor och kapitalbilagor. Men det kräver en e-legitimation det räcker inte med inloggning och godkännande.

Sedan kan man komplettera med bilagor man måste lämna på papper.

Nu yrade jagi nattmössan. Måste man lämna papperbilagor så skall även huvudblanketten in på papper.

Men för at vara tydlig. Har du e-leg så deklarerar du för dig själv även om du är sambeskattad.
Rossi
Vad som stör mig är när jag för ett tag sedan skulle hämta ut ett paket på Kassaservice. Det var mot postförskott så lantbrevbäraren kunde inte bara lämna paketet hemma hos oss. Det var ett ganska högt belopp så jag betalade med mitt kort. Då visar det sig att det kostar 40 kronor i avgift hos Kassaservice! Det är inte som att använda kortet i vilken butik som helst utan de anser att det är ett kontantuttag och tar då som sagt 40 kronor i avgift! Ocker!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon