|
Vår förening är i chocktillstånd! |
|
|
|
03-06-2005, 08:59
|

Medlem
Antal inlägg: 521
Medlem nr: 1 914

|
I morse gick telefonkedjan i vår bostadsrättsförening, en granne har sågat ner två stora ekar som stod i anslutning till hans tomt, men på kommunens mark, som vi har nyttjanderätt till!!!!!!!!!!! Grannen var såklart inte hemma nu på morgonen, och någon hade sett att han haft en firma inyrd igår, personen som såg det hela trodde det var kommunen som var där, men det var han som hyrt dem... Grannen (nyinflyttad) har tidigare klagat på träden och sagt att vi borde ta ner dem, varpå han fått förklarat för sig att träden står på kommunens mark, och även om träden stått på hans tomt skulle han inte få ta ner dem utan godkännande, då han inte "äger" trädgården, utan det gör föreningen........ Två jättefina ekar, som barnen leker i, nedsågade, kapade en meter upp på stammen, hur tänker man då....jag fattar inte det....????? Skall bli intressant att höra hans förklaring i kväll.....
|
|
|
|
3 sidor
1 2 3 >
|
 |
Svar
(1 - 19)
|
03-06-2005, 09:01
|

Medlem
Antal inlägg: 1 113
Medlem nr: 4 545

|
Förstår verkligen er ilska - så okänsligt av honom. Kan inte vara kul för honom att bo kvar, när han nu väl troligen fått alla emot sig
--------------------
Marianne, zon 3
När man står med båda fötterna på jorden har man oftast bilen på verkstaden
|
|
|
|
|
03-06-2005, 09:20
|

Medlem

|
Det visste jag inte, att ekar är fridlysta! Men jag tycker att man spontant känner det, att det är fina träd......! Jag skulle vara jätteglad om jag hade en ek som stod utanför min tomt!
Nej, det kan inte vara kul att vara i hans kläder i fortsättningen.... En märklig sak är att de förra ägarna till huset, OCKSÅ tyckte illa om träden, och utan lov sågade ner flera grenar på den eken som stod närmast deras tomt.........! Dessa eker skuggar inte heller deras trädgård nästan alls, så jag fattar inte hur man kan få för sig att såga ner dem, bara så där..... Hur korkad är man då på en skala...............!
|
|
|
|
|
03-06-2005, 09:53
|
Medlem
Antal inlägg: 1 699
Medlem nr: 678

|
Att fälla eller på annat sätt ha ihjäl ett träd som ägs av någon annan kan bli en dyr affär. En släkting fick ersättning på fem- eller sexsiffrigt belopp (kommer inte ihåg exakta summan, men det var mer än vad jag hade väntat mig) när ett träd på tomten dog på grund av grävarbeten i gatan. Flera av rötterna hade blivit avkapade och en expert vittnade om att det hade orsakat att trädet dog. I det här fallet är det väl kommunen som kan kräva ersättning, eftersom det är kommunens mark.
--------------------
|
|
|
|
|
03-06-2005, 09:54
|

Medlem

|
Jag hoppas att det då bara är han som blir ansvarig och inte vår förening, då vi kämpar för ett gott förhållande till kommunen, som ju som bostadsrätt med mycket mark med nyttjanderätt, är beroende av!
|
|
|
|
|
03-06-2005, 09:56
|

Medlem
Antal inlägg: 5 511
Medlem nr: 1 130

|
Svar: Nej, eken är inte en fridlyst art i sverige enligt naturvårdsverket. Däremot kan länsstyrelsen i respektive län utfärda särskilda fridlysningar för sällsynta arter inom länet så kolla gärna med dem först om gamla ekar är fredade. En gammal ek tål knappast att flyttas någon längre sträcka så därför tror jag inte att det är lämpligt att sälja den på rot, annat än till ved eller virke. Man bör heller inte hamla ekar, de är mycket känsliga för beskärning och har svårt att bryta nya skott från äldre grenar. Då är det bättre att såga ner hela eken. snott från gröna rumedit: MEN OERHÖRT DUMT GJORT ÄNDÅ!!!!
|
|
|
|
|
03-06-2005, 09:57
|

Medlem
Antal inlägg: 7
Medlem nr: 5 327

|
Alla ekar är inte fridlysta, bara vissa äldre. Saxat från Gröna rums webbsida:
"Nej, eken är inte en fridlyst art i sverige enligt naturvårdsverket. Däremot kan länsstyrelsen i respektive län utfärda särskilda fridlysningar för sällsynta arter inom länet så kolla gärna med dem först om gamla ekar är fredade."
Att man bara kan bete sig så dumt och såga ned en gammal ek! Och inte ens på hans egen tomt!
|
|
|
|
|
03-06-2005, 12:14
|
Medlem
Antal inlägg: 1 699
Medlem nr: 678

|
CITAT (Mi70 @ 03-06-2005, 10:54) Jag hoppas att det då bara är han som blir ansvarig och inte vår förening, då vi kämpar för ett gott förhållande till kommunen, som ju som bostadsrätt med mycket mark med nyttjanderätt, är beroende av! Om kommunen kräver ersättning från föreningen får väl föreningen i sin tur kräva ersättning från honom. Det skulle säkert innebära en massa byråkrati, så förhoppningsvis går kommunen direkt på honom om dom vill ha skadestånd.
--------------------
|
|
|
|
|
03-06-2005, 12:20
|
Medlem
Antal inlägg: 8 016
Medlem nr: 3 244

|
Fast en Ek är ingen höjdare att ha där man ska vara i trädgården. Den savar fruktansvärt mycket hela sommaren. Jag försvarar inte grannens handlande men kan förstå hans tankesätt. sen är det ju otroligt klantigt att ta sådana egna initiativ när man bor i en förening. Själv har jag en stor Ek på min tomt, tyvärr nästan i tomtgränsen till grannen. Har tagit ner andra träd för att vi verkligen ska få njuta av den, men vistas under den gör jag inte! Glömde skottkärran där en gång och det tog hela dan att få den oklibbig.
--------------------
|
|
|
|
|
03-06-2005, 13:10
|

Medlem
Antal inlägg: 23 957
Medlem nr: 296

|
Vill inte försvara handlandet men har dock en viss förståelse. Eftersom den tidigare ägaren också ogillade träden så finns det kanske orsak. Det är en sak att stå en bit ifrån och titta på träden, en helt annan att bara kunna se en grön vägg från sina fönster exempelvis. För att inte tala om alla löv på hösten. Träd skall inte stå för nära hus.
--------------------
Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです
Straight for ever. Cogito, ergo sum.
|
|
|
|
|
03-06-2005, 14:03
|

Validating
Antal inlägg: 3 808
Medlem nr: 5 448

|
Klantigt, och dåligt av grannen. Ok, om han vill ha bort träden, då bör han väl få argumentera för sin sak, och så kanske man kan komma fram till en kompromiss (ta bort ena trädet?). Men nu när han tagit lagen i egna händer så bör ni (efter att han förklarat sig) kontakta kommunen för att se hur de vill ni ska agera. Fråga även grannen VEM som utfört jobbet, för ingen seriös trädfällarfirma skulle väl fälla träd utan att alla papper var i ordning?
--------------------
zon2.5
|
|
|
|
|
03-06-2005, 14:05
|

Validating
Antal inlägg: 3 808
Medlem nr: 5 448

|
CITAT (noora @ 03-06-2005, 13:14) Om kommunen kräver ersättning från föreningen får väl föreningen i sin tur kräva ersättning från honom. Det skulle säkert innebära en massa byråkrati, så förhoppningsvis går kommunen direkt på honom om dom vill ha skadestånd. Kommunen kan väl orimligen kräva ersättning från föreningen? Det är ju inte föreningen som fällt, utan en helt fristående individ. Som om fotbollsklubben skulle få böta för att jag går in och kör potatisplogen i kommunens fotbollsplan...
--------------------
zon2.5
|
|
|
|
|
03-06-2005, 15:05
|

Medlem

|
Träden står ca 2 m och 4-5 m från gränsen på hans lilla trädgård, på en öppen äng där tre ekar står i en klunga som enda träd. De står på så sätt att de faktiskt inte skugggar hans tomt nämnvärt, om ens något sedan de förra ägarna olovligt hade ner flera grenar på eken som stod närmast hans hus.... Men, men, vi får se vad som händer ikväll......
|
|
|
|
|
03-06-2005, 16:52
|

Medlem
Antal inlägg: 23 957
Medlem nr: 296

|
Jag undrar bara i vilket väderstreck? Sen kan man fråga sig om det går att ta reda på vem som egentligen är skyldig. Grannen kan blåneka och får man inte tag i fällningsfirman blir det svårt att bevisa nånting. Ord kan stå mot ord och så länge inget går att bevisa kan inte någon bli fälld. Om man inte är ett träd då.
--------------------
Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです
Straight for ever. Cogito, ergo sum.
|
|
|
|
|
03-06-2005, 21:08
|

Medlem
Antal inlägg: 3 767
Medlem nr: 5 714

|
Vad hände i kväll????
--------------------
Rosor är alltid rosor om än i spruckna krus Zon 4-5 Stolt odlare av Blå bergvallmo! ;)    "Vem har sagt att man måste äta hemma i sitt kök?"/Lady Hamilton
|
|
|
|
|
04-06-2005, 15:00
|

Medlem
Antal inlägg: 9 435
Medlem nr: 3 363

|
CITAT (Anki V @ 03-06-2005, 22:08) Vad hände i kväll???? Jag är oxså nyfiken!
--------------------
Bor och Odlar i zon4-5 ...tips hur man sår penseér finns i mitt album..... Penseé album

|
|
|
|
|
04-06-2005, 15:31
|

Medlem
Antal inlägg: 5 047
Medlem nr: 3 958

|
CITAT (Hamilton @ 04-06-2005, 16:00) CITAT (Anki V @ 03-06-2005, 22:08) Vad hände i kväll???? Jag är oxså nyfiken!  Ännu mera nyfiken
--------------------
Det är dumt att slänga bort en hel cykel för att det kommit in ett gruskorn i kedjan...
|
|
|
|
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|