|
Svinesundsbron, fundering |
|
|
Lars-Olof Arvids
|
10-06-2005, 10:56
|
Gäster

|
Just nu invigs den nya Svinesundsbron med pompa och ståt. Säkert behövs det bra förbindelser, men som gammal miljöaktivist kommer ändå följande fundering: Varför satsar man inte på järnvägen? Den är ju det miljövänligaste transportmedlet för att komma fram fort. Det finns järnväg mellan Göteborg och Strömstad, och mellan Halden och Oslo. Varför då inte bygga den lilla biten (kanske 1-2 mil) mellan Strömstad och Halden för att få sammanhang mellan Göteborg och Oslo även där?
Olle
|
|
|
|
2 sidor
1 2 >
|
 |
Svar
(1 - 19)
|
10-06-2005, 11:41
|
Medlem
Antal inlägg: 10 440
Medlem sedan: 01-11-2002
Medlem nr: 34

|
Järnaväg mellan Sverige och Norge verkar inte fungera så bra. Förbindelsen mellan Stockholm-Oslo har ju varit på väg att stängas. Däremot verkar ju tågförbindelsen mellan Malmö-Köpenhamn ha blivit en succé.
|
|
|
|
|
10-06-2005, 11:57
|

Medlem
Antal inlägg: 23 957
Medlem sedan: 08-11-2002
Medlem nr: 296

|
Främsta orsaken till att inte Bohusbanan förlängs är just Bohusbanan. Den är i så dåligt skick att det skulle kosta för mycket att rusta upp den. Dubbelspår, uträtningar, grundförstärkningar och en bro över Svinesund är sammanlagt för kostsamt. Att satsa på den nuvarande förbindelsen via Trollhättan lönar sig bättre. Kanske hade det sett annorlunda ut om unionsupplösningen inte hade skett eller kommit senare. Det var från början meningen att den skulle förlängas.
--------------------
Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです
Straight for ever. Cogito, ergo sum.
|
|
|
|
|
10-06-2005, 12:13
|
Medlem
Antal inlägg: 419
Medlem sedan: 17-06-2004
Medlem nr: 3 867

|
Men den nya bron bygger dom ju för att den ska ersätta den gamla efter vad jag förstått. Den börjar väl bli alltför utsliten efter 60 år. Men att bygga ut järnvägen skulle ju bli ett helt annat projekt som man kanske inte anser skulle löna sig ekonomiskt, även om det skulle göra det rent miljömässigt. Det vore säkert bättre om allt som transporteras med lastbil från Europa upp till Norge kunde skickas med tåg istället, men det förutsätter väl ett mycket mer utbyggt järnvägsnät än vad som finns och är realistiskt att bygga.
|
|
|
|
|
10-06-2005, 12:17
|

Validating
Antal inlägg: 3 808
Medlem sedan: 15-04-2005
Medlem nr: 5 448

|
Jag tycker att en bättre järnväg behövs. Men med tanke på att trafiken och jobbpendlingen är större över Svinesundsbron än över Öresundsbron så är det rätt rimligt att den gravt underdimensionerade och över 50 år gamla bron ersätts av ny.
För alla de långtradare som kör av färjorna från Danmark, eller kommer via Öresunsdbron, så borde egentligen sjövägen direkt till Norge vara smidigaste lösningen, men det finns tydligen vinster på att köra lastbil på vägar istället, sannolikt för att dieseln är så billig.
Tillägg : jag tror att den tunga trafiken över Svinesundsbron ökat med typ 40% på fem år, och om vi inte vill lägga på en SAFTIG vägavgift för långtradarna så måste vi acceptera motorväg från Göteborg till Svinesund, nåt annat går inte.
--------------------
zon2.5
|
|
|
|
Lars-Olof Arvids
|
10-06-2005, 12:36
|
Gäster

|
Varför har då den tunga trafiken över Svinesundsbron ökat så mycket? Kan det inte delvis ha att göra med att det inte finns mycket till alternativ? Järnvägen är ju inte bara det miljövänligaste utan även det energisnålaste transportmedlet, så det borde inte vara omöjligt att få den lönsam.
Kanske ska det tilläggas att jag inte är ute efter att protestera mot den nya bron - det hade varit löjligt nu när den står färdig. Men att avlasta den med ett energi- och miljömässigt bättre alternativ tycker jag ändå inte skulle vara fel.
Olle
|
|
|
|
|
10-06-2005, 12:40
|

Medlem
Antal inlägg: 9 732
Medlem sedan: 01-11-2002
Medlem nr: 22

|
CITAT (Lars-Olof Arvids @ 10-06-2005, 11:56) Varför satsar man inte på järnvägen? Den är ju det miljövänligaste transportmedlet för att komma fram fort. Vi har inte råd att vara miljövänliga. När vi skulle åka till Säffle, tre personer, skulle tåg ha kostat 800 kr för en. Nu valde vi att åka med Säffle-buss i stället, och alla tre åkte för 800 kr. Fort gick det dessutom.
--------------------
Carpe Diem. Fånga dagen.
Ta ingen skit, tjejer! Grynet
|
|
|
|
Lars-Olof Arvids
|
10-06-2005, 12:47
|
Gäster

|
Hade det varit så även om de hade fått konkurrera på lika villkor? Det har jag svårt för att tänka mig!
Olle
|
|
|
|
|
10-06-2005, 12:54
|
Medlem
Antal inlägg: 419
Medlem sedan: 17-06-2004
Medlem nr: 3 867

|
CITAT (Pirum @ 10-06-2005, 13:17) Tillägg : jag tror att den tunga trafiken över Svinesundsbron ökat med typ 40% på fem år, och om vi inte vill lägga på en SAFTIG vägavgift för långtradarna så måste vi acceptera motorväg från Göteborg till Svinesund, nåt annat går inte. Jag förstår inte riktigt, det ska ju bli en vägavgift... är den inte tillräcklig menar du?  Olle - vad menar du med konkurrera på lika villkor?
|
|
|
|
|
10-06-2005, 12:56
|

Medlem
Antal inlägg: 5 855
Medlem sedan: 11-05-2004
Medlem nr: 3 584

|
CITAT (Hannele @ 10-06-2005, 13:40) När vi skulle åka till Säffle, tre personer, skulle tåg ha kostat 800 kr fören. Nu valde vi att åka med Säffle-buss i stället, och alla tre åkte för 800 kr. Fort gick det dessutom. Fast sträckan Malmö-Köpenhamn är dyrare med tåg än med buss och ändå väljer de flesta tåg.
--------------------
Skåne zon 1
|
|
|
|
|
10-06-2005, 13:04
|
Medlem
Antal inlägg: 15 810
Medlem sedan: 11-11-2003
Medlem nr: 2 558

|
Jag tycker också att järnvägen borde vara ett vettigt alternativ. Men kan aldrig bli klok på SJ m fl. I Mälardalen där jag bor byggde man ( vissa sträckor är visst inte färdiga än) för flera år sedan ut järnvägen. Väldigt bra tyckte många som då kunde bo kvar kanske på en liten ort men pendla till en större för att jobba. Så har vi det , min man och jag. Han åker 4 mil, enkel resa, västerut och jag 7,5 mil, också enkel resa , österut varje dag. Det funkade väldigt bra för oss båda. Men , SJ hade inte räknat med att det var så många som skulle ta tåget så tågen blev överfulla. Då bytte man till " äldre" tåg för att kunna ha fler vagnar. Det var väl helt OK. Men, sedan började man anpassa tågtiderna efter majoriteten resenärer , i vårt fall de som pendlar till och från Stockholm. Nu missunnar jag inte dem att få ha turer när det som mest behövs , men det innebar att vi andra fick sämre med turer och nu kan vi , och många med oss, inte åka tåg till jobbet längre.
Sedan har de ju en prispolitik som man bara baxnar över. Priset på min mans månadskort höjdes förut kraftigt. Varför? Det var för många som åkte! I alla fall var det svaret vi fick när vi frågade. När vi då sa att då blir det ju billigare att åka buss eller t o m bil sa de att eftersom så många åkte den här sträckan så tar de igen där vad de förlorar på andra ställen. OK , men man kan väl inte höja priserna över vad det kostar för en person att åka bil i st f tåg?
--------------------
Mälardalen zon 2 - 3
Att känna skuld är att vara human
|
|
|
|
Lars-Olof Arvids
|
10-06-2005, 13:15
|
Gäster

|
Jag ska erkänna att jag har halkat ut lite på hal is då jag inte är helt insatt i hur prissättningarna fungerar. Men något måste väl ändå vara fel när det energisnålaste transportmedlet kostar tre gånger mer att åka med än ett som drar så mycket mer? Kanske är det som Mamamaggan skriver, att man aldrig kan bli klok på SJ...
Olle
|
|
|
|
|
10-06-2005, 13:47
|
Medlem
Antal inlägg: 419
Medlem sedan: 17-06-2004
Medlem nr: 3 867

|
SJ är ju jättestruligt, om inte annat så när man ska köpa biljetter  - det kostar ju alltid olika beroende på när man köper. Men det gäller ju oss resenärer, hur det är för företag att transportera med järnväg vet jag inte, men det som ska levereras till fabriker med tåg förutsätter ju att rälsen är dragen ända fram och att banan är i bra skick där det blir tungt trafikerat. Är det inte det som är grejen lite här - att vägarna och bron har slitits ut av all tung trafik och att det smidigaste trots allt är att köra med lastbil. Och då har Vägverket insett att E6:an börjar bli livsfarlig och att det var dags att göra något åt det - därav den här satsningen där man även beslöt att byta ut den gamla bron. Vilket då fick finansieras av vägavgifter för att staten inte har pengarna.
|
|
|
|
|
10-06-2005, 14:18
|

Medlem
Antal inlägg: 9 732
Medlem sedan: 01-11-2002
Medlem nr: 22

|
CITAT (Lars-Olof Arvids @ 10-06-2005, 13:47) Hade det varit så även om de hade fått konkurrera på lika villkor? Det har jag svårt för att tänka mig! Vaddå för lika villkor? SJ:s infranät har du betalat med dina skattepengar. Hur det fungerar idag, vet jag inte helt säkert. Säffle-Bussarna - och alla andra bussbolag - är helt privata och billigare. Strunt i SJ-monopolet?
--------------------
Carpe Diem. Fånga dagen.
Ta ingen skit, tjejer! Grynet
|
|
|
|
Lars-Olof Arvids
|
10-06-2005, 14:54
|
Gäster

|
"Tåg är bra, men SJ är inte alltid bra" har jag hört förr. Vad tror ni andra? Hur skulle det bli om vi avskaffade SJ-monopolet och satsade på privata tåglinjer? Billigare, enklare och lönsammare? Eller fortsatt krångel, nedläggning av olönsamma linjer o s v? Själv har jag ingen fast åsikt där utan är öppen för alla idéer som kan göra miljövänliga transporter lönsamma.
Olle
|
|
|
|
|
10-06-2005, 21:24
|

Medlem
Antal inlägg: 483
Medlem sedan: 28-09-2004
Medlem nr: 4 549

|
Japp, idag har kungligheterna invigt bron. Massa folk. Imorgon skall jag dit och springa broloppet. Det är en otroligt vacker bro tycker jag.
Visst hade det varit jättebra om vi hade kunnat få tågförbindelse till Norge. Vi har försökt slåss för det de senaste 20-30 åren. Men det får vi inte. Man kan undra varför.
De 17 milen från Strömstad till Göteborg tar 1 tim och 45 min med bil, 2,5 tim med buss och 3 tim och 15 min med tåg. Bilen går alltså väldigt mycket snabbare trots att inte all väg är motorväg ännu. Vi har försökt trycka på för en upprustning av Bohusbanan men det händer inte.
Det är som att slå huvudet i väggen att försöka få till bättre allmänna kommunikationsmedel. Enda vägen tror jag är att jobba för utsläppsfria drivmedel till bilarna.
--------------------
Strömstad zon 3
|
|
|
|
|
10-06-2005, 22:23
|

Validating
Antal inlägg: 3 808
Medlem sedan: 15-04-2005
Medlem nr: 5 448

|
CITAT (carol @ 10-06-2005, 13:54) CITAT (Pirum @ 10-06-2005, 13:17) Tillägg : jag tror att den tunga trafiken över Svinesundsbron ökat med typ 40% på fem år, och om vi inte vill lägga på en SAFTIG vägavgift för långtradarna så måste vi acceptera motorväg från Göteborg till Svinesund, nåt annat går inte. Jag förstår inte riktigt, det ska ju bli en vägavgift... är den inte tillräcklig menar du?  ? Tung trafik betalar 100kr för att köra över bron om jag fattat det hela rätt. Någon vägavgift blir det inte, eftersom det är olagligt och orättvist... Men ja, i praktiken är det ju en vägavgift, som sen ska tas bort när bron är betald. 100kr är ingenting, jämfört med lastens värde. Det skulle för dem kosta mycket mer att lasta om till järnväg i exv Göteborg, och sen lasta tillbaks till lastbil i, tja, Halden. Ta mer tid också. Tid = pengar. Vi kommer därmed att få se lastbilstransporterna fortsätta öka. Om man ska styra över trafiken från lastbilar så måste avgifterna höjas rejält. Säg 1000kr för öresundsbron, 1000kr för svinesundsbron (eller andra gränspassager) och liknande system i övriga europa. Så att det kostar fan att okynnesköra djur och annat kors och tvärs. Hade Diesel kostat mycket, exempelvis, tja, 30kr/liter eller nåt. DÅ kanske det hade tagit skruv. Dessutom förstör tung trafik som lastbilar och bussar våra vägar. I synnerhet tunga lastbilar är kraftigt underbeskattade, eller subventionerade om man så vill. Jag vill som sagt se mer transporter gå via tåg eller båt istället för långtradare, men det är nog svårt att fixa rent praktiskt, det måste ju vara ekonomiskt lönsamt också (Samt att båtsektorn behöver regleras bättre, där är ju vilda-västern vad gäller utsläpp) En lösning vore kanske att ha bättre kontroll på hur långtradare körs, så att de inte får köras mer än, tja, 8 timmar/dag av samma förare. Om man på något sätt kan kombinera sådana regler med snabbare tåg så kanske det kan bli lönsamt att flytta över alltmer på tåget. Det GÅR ju redan en hel del på tåg och köl, och det lönar sig, men tendensen går mot lastbilar. Hannele skrev : CITAT Vaddå för lika villkor? SJ:s infranät har du betalat med dina skattepengar. Hur det fungerar idag, vet jag inte helt säkert. Säffle-Bussarna - och alla andra bussbolag - är helt privata och billigare. Säffle-bussarna kör på infrastruktur betald i stort sett uteslutande med våra skattepengar. Dessutom bryter de mot trafikregler hela tiden, jag ser dem ofta på motorvägen i för hög fart. Detta lagbrott ger dem en orättvis och antimarknadsekonomisk konkurrensfördel gentemot tåget.
--------------------
zon2.5
|
|
|
|
|
10-06-2005, 22:35
|

Medlem
Antal inlägg: 483
Medlem sedan: 28-09-2004
Medlem nr: 4 549

|
CITAT (Pirum @ 10-06-2005, 23:23) Säffle-bussarna kör på infrastruktur betald i stort sett uteslutande med våra skattepengar. Dessutom bryter de mot trafikregler hela tiden, jag ser dem ofta på motorvägen i för hög fart. Detta lagbrott ger dem en orättvis och antimarknadsekonomisk konkurrensfördel gentemot tåget. Det är inte bara på motorvägarna Säffle-bussarna kör för fort. Chaufförerna måste ha ett väldigt pressat schema. Nä, nån Säffle-buss skulle det aldrig falla mig in att åka. Det är bara en tidsfråga innan de kraschar. Pressat schema är det även för många långtradarchaffisar. Dubbla färdskrivarskivor och annan manipulering av skivorna ger också långtradartrafiken orättvisa konkurrensfördelar. De kör även ofta för långa pass och tar inte tillräckligt många raster.
--------------------
Strömstad zon 3
|
|
|
|
|
12-06-2005, 19:52
|

Medlem
Antal inlägg: 23 957
Medlem sedan: 08-11-2002
Medlem nr: 296

|
En del verkar inte kunna hålla reda på hur järnvägen är organiserad så här kommer en kort sammanfattning.
Den som har hand om all järnväg i Sverige är BANVERKET. Dvs spår mm. Dom får årliga anslag till drift och nybyggnation. Dessutom får dom banavgifter från dom som trafikerar spåren men det räcker inte långt. BV är ett statligt verk.
SJAB är ett statligt helägt aktiebolag som bedriver monopolskyddad persontrafik på dom längre sträckor som går med vinst. Dessutom vissa andra efter att ha vunnit upphandlingar.
GREEN CARGO(GC) är också ett helägt statligt aktiebolag som bara bedriver godstrafik där det är lönsamt i full konkurrens med andra bolag.
BV, SJAB och GC är delar av det gamla SJ som delades upp för flera år sen.
En annan del av gamla SJ är JERNHUSEN som har hand om en stationerna på vissa ställen, och som verkar ha som mål att driva in så mycket pengar som möjligt till pappa staten. Vilket har till följd att tågoperatörerna ibland lämnar stationsbyggnaderna eftersom det är för dyrt.
Sen finns det en uppsjö privata operatörer, svenska och utländska, privata och statliga. BK tåg, Tågkompaniet, Connex, Tågab, TGOJ, CargoNet, DSB, Ofotbanen, HectorRail, Inlandsbanan, CIP mm. Har säkert glömt en del. Dessa bedriver olika former av tågtrafik, i egen regi eller på entreprenad. Ibland ihop med SJAB eller andra operatörer.
Sen finns det RIKSTRAFIKEN som upphandlar viss trafik som anses viktig, sovvagnstrafiken till Norrland exempelvis. Så har vi alla landsting som upphandlar lokaltrafik i olika områden.
Enkelt? Lättfattligt? Nej, DET ÄR EN ENDA STOR JÄVLA SOPPA.
--------------------
Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです
Straight for ever. Cogito, ergo sum.
|
|
|
|
|
12-06-2005, 20:11
|

Validating
Antal inlägg: 3 808
Medlem sedan: 15-04-2005
Medlem nr: 5 448

|
CITAT (Gossen Ruda @ 12-06-2005, 20:52) Enkelt? Lättfattligt? Nej, DET ÄR EN ENDA STOR JÄVLA SOPPA. Ja, jag har flera gånger hört folk klaga på SJ när de faktiskt åkt med privata bolag. De har helt enkelt trott att "alla tåg är SJ". Än roligare blir det när de klagar på att "SJ inte anpassar sig efter busstrafiken", när privata busstrafiken MEDVETET valt att inte anpassa sig efter SJ för att kunna klå folk på mer pengar... Jaja, Svinesundsbron var det ja. Jag tycker det är mycket underligt att även den GAMLA bron ska avgiftsbeläggas...Den är väl liksom betald flera gånger om. Javisst, folk skulle väl välja den istället annars. Jag vill gärna ha miljöavgifter, trafikstyrande sådana, men jag tycker det är fel att Strömstadsborna, med omnejd, blir de som får betala delar av Europaväg 6. Alla* andra broar i Sverige är ju gratis, och det är ju synd att nordbohusläningarna, som betalt skatt som alla andra år, först under decennier ska ha en huvudväg modell ko-stig, där i huvudsak utländska långtradare kör sönder vägen. Och sen när det slutligen BLIR motorväg, då blir den dels smal, utan vägren (och detta erkänner Vägverket nu var ett stort och farligt misstag), och dels riskerar de att bli de första i Sverige att betala avgift för vägbyggande. Jag bor i Göteborg, och hade hellre sett en vägavgift för E6 här, eller på Uddevallabron, eftersom då folk på "hela" sträckan Göteborg-Strömstad skulle vara med och betala. Men i princip anser jag även detta vara fel, vägar bör vara skattefinansierade. (*)Öresundsbron är ett specialfall
--------------------
zon2.5
|
|
|
|
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|