Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Mer om lupiner, -varför klarade de inte vintern?
          olgak
          Inlägg 14-06-2005, 11:22
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 725
          Medlem nr: 5 697

Jag sådde förra året "vanliga" blå lupiner (ur en påse som såldes för gröngödslingssyfte - massor av frö för typ 20 kr) och så sådde jag "Tutti frutti" (från Thomson and Morgan). På hösten grävde jag upp dem och satte dem på andra platser. Det var ju inte så svårt, för plantorna gick att ta hela och hållna inklusive roten med en jord-koka, så jag kände att jag störde dem inte mycket. Det var långt till frosten när jag flyttade dem, så de hade tid på sig också på det nya stället. Men de flesta verkar inte ha klarat detta!! Besvikelse. Vad kan ha gått snett med mina sådda lupiner?

Och nu har jag gjort samma sådder igen. Ska jag vänta till nästa vår med att flytta ut dem? Skulle jag ha sått dem i krukor i stället (för sent nu...)?

--------------------
          OlgaK zon II

Citera

Nytt inlägg
          Svar (1 - 5)
          Magdis
          Inlägg 14-06-2005, 11:27
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 8 694
          Medlem nr: 4 012

hmmm, jag har för mig att jag läst att Lupiner inte gillar att bli flyttade så det kanske var det som ställde till det iallafall. Fast jag vet inte säkert, kanske nån annan har nån bra förklaring.

Citera
          Rossi
          Inlägg 14-06-2005, 11:30
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 5 855
          Medlem nr: 3 584

CITAT (olgak @ 14-06-2005, 12:22)
          Jag sådde förra året "vanliga" blå lupiner (ur en påse som såldes för gröngödslingssyfte - massor av frö för typ 20 kr) och så sådde jag "Tutti frutti" (från Thomson and Morgan). På hösten grävde jag upp dem och satte dem på andra platser. Det var ju inte så svårt, för plantorna gick att ta hela och hållna inklusive roten med en jord-koka, så jag kände att jag störde dem inte mycket. Det var långt till frosten när jag flyttade dem, så de hade tid på sig också på det nya stället. Men de flesta verkar inte ha klarat detta!! Besvikelse. Vad kan ha gått snett med mina sådda lupiner?

Och nu har jag gjort samma sådder igen. Ska jag vänta till nästa vår med att flytta ut dem? Skulle jag ha sått dem i krukor i stället (för sent nu...)?

Du skriver inte i vilken växtzon du bor i men hos oss som bor i zon 1 är lupiner mer eller mindre som ogräs. Det kvittar i princip hur de misshandlas så växer de så det knakar ändå. Varje år när de har blommat klart måste jag gå och plocka bort frökapslarna för att förhindra att de ska sprida sig överallt. Sen klipper jag över dem med gräsklipparen - rätt av - men de kommer så snällt året efter ändå. Står ute hela vintern som du kanske förstår då.

Jag har ingen aning om hur härdiga lupiner är men jag utgår ifrån att du bor i en mycket högre växtzon då, kan det stämma?

--------------------
          Skåne zon 1

Citera
          olgak
          Inlägg 14-06-2005, 11:45
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 725
          Medlem nr: 5 697

Jag bor i zon II!

--------------------
          OlgaK zon II

Citera
          Rossi
          Inlägg 14-06-2005, 11:53
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 5 855
          Medlem nr: 3 584

CITAT (olgak @ 14-06-2005, 12:45)
          Jag bor i zon II!

Då tycker jag inte att det borde vara några problem. Våra är ju totalt "överhärdiga" (kan man säga så smile.gif )

Vad kan skilja våra förhållanden åt då förutom att du väl har lite kallare? Våra står i lerjord. Vad har du för jord? Det kanske är där skon klämmer?

--------------------
          Skåne zon 1

Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 14-06-2005, 12:17
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 21 879
          Medlem nr: 559

Nja .. de är ogräs , men har pålrot ...flytt gillar uppvuxna plantor inte alltid, däremot frösår de sig o poppar upp där de behagar smile.gif

--------------------
          Kerstin

Ut sementem feceris, ita metes
          (Cicero)

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 29-07-2025, 21:26

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon