Jag har jämfört aklejans o skelörtens blad o stjälk:
Båda är faktiskt håriga. Aklejan har kort (< stjälkdiametern) tät behåring, skelörten lite glesare och typ oregelbunden, längre ( > stjälkdiametern), med lite krokiga hår.
Aklejans blad och stjälk drar ibland åt violett. Bladskaften och bladskivorna sitter oftast i vinkel mot varandra, kanske 20 - 50 grader, skelörten mestadels mindre.
Bladskaftet fortsätter hos skelörten, till synes, en bit in (1/4-1/5 av bladytan?), dvs nerven är mer eller mindre ogrenad i början, men aklejans strålar inom några millimeter ut.
Skelörten har ju orange saft, och nerverna är gula mot solen, aklejans nerver tunna och vita mot solen - men jag vet inte hur det förhåller sig med mjölksaften på unga skelörtar, någon här på forumet hade vad som verkar vara skelört utan ill-orange saft.
Flikarna är hos skelörten mjuka i själva "gipan", som på slätbladig persilja, men aklejans vikar går ihop, utan den lilla rundningen. Jag tror slutligen att skelörtens bladskivor mest är längre än breda, men aklejan har bredare blad, typ lika breda som långa.
Mina småttingar i landet är definitivt akleja :-)
|