Medlem
Antal inlägg: 280
Medlem nr: 5 149
Fick av en vännina ett paket jättebra clips för uppbindning av växter, som hon köpt i Tyskland. Har nu idag sett nästan exakt likadana på: http://www.sparkop.com/ gå in på TRÄDGÅRD och titta på "Skonsamma växthållare" Kostar bara 2:- styck och kan användas år efter år. P.S. De fungerar jättebra! DS
Medlem
Antal inlägg: 280
Medlem nr: 5 149
Jättebra om man har snören fastsatta i taket. Men jag har pinnar som stöttar tomater och gurkor etc. och då är dessa växthållare mycket lätta att använda och går att återanvända från år til år.
Medlem
Antal inlägg: 48
Medlem nr: 891
Jag är rätt skeptisk mot hållare i hårdplast. Det är väldigt stor risk att tomaterna får små sår där sjukdommar och svampar kan få fäste.
Jag har själv provat hållarna från Biltema (50pack för 14.98) och jag fick flera fula ärr på stammarna.
Jag rekommenderar sisalrep ifrån Ö&B-Överskottsbolaget. Dom har 300 metersrullar för runt 75 kronor och det räcker ett par år det också.... Sisalrepet är skonsamt och lagom tjockt för stammarna.
Det finns på avdelningen för gamla militärprylar och det kallas nog merkeringsrep eller varnbingrep eller liknande.