Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Nu börjar bensinen bli skamligt dyr
          ingrid fuxwall
          Inlägg 28-06-2005, 21:53
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 4 792
          Medlem nr: 5 891

tycker jag i alla fall, Er åsikt ?

ingrid som bor på landet och inte kan ställa bilen

Citera
          5 sidor V   1 2 3 > »   
          Nytt inlägg
          Svar (1 - 19)
          AndreasBlomquist
          Inlägg 28-06-2005, 22:21
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 1 237
          Medlem nr: 4 935

Håller helt med dig!

Det gick överstyr redan när priserna gick över 10 kronor per liter.

Du har väl förresten skrivit på Bensinskatteupprorets protestlista?

Bensinskatteupprorets hemsida

--------------------

Citera
          Reserv
          Inlägg 28-06-2005, 22:21
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 6 877
          Medlem nr: 5 537

Instämmer, jag har dessutom en hel drös med ungar som ska lotsas åt alla håll och kanter, det är träningar, kyrans barntimmar, kören, kalas och andra fester. En tank försvinner lätt när alla ska åt varsitt håll. sad.gif

Citera
          GoSatta
          Inlägg 28-06-2005, 22:22
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 750
          Medlem nr: 3 737

ur att man cyklar å ens inte har körkort =) finns många fördelar med att bo i en stad wink.gif

--------------------

Citera
          groowymama
          Inlägg 28-06-2005, 22:25
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 525
          Medlem nr: 5 989

Är mycket tacksam att jag slliper tänka på sådant eftersom jag inte har varken körkort eller bil.

Men varför höjs bensin priset nu ohmy.gif

--------------------
          Varje dag är en underbar gåva

Citera
          GoSatta
          Inlägg 28-06-2005, 22:27
          Länk hit: #6

Medlem

det ända jag märker är att mina bangkok flygbilljetter har blivit ca 500:- dyrare varje år dom senaste 3 åren men det har jag tack å lov råd med efter som det bara är en gång per år.

--------------------

Citera
          Tjosan
          Inlägg 28-06-2005, 22:44
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 238
          Medlem nr: 3 439

Jag märker det särskilt när man ska köra båt, som tar bra mer bensin än bilen... Dessutom kostar ju oljan, som ska blandas med bensinen, 100:- litern sad.gif

Om nu priset ska höjas så ofantligt som det verka vara på väg mot, pga att oljan börjar sina, så hoppas jag ändå att det kommer gå fort så andra alternativ kommer fram mer i ljuset... och med humana priser.
          Jag är verkligen nyfiken på tex. elmoppe istället för min bensindrivna eu moped smile.gif osv...
          Men för en båt som kräver 5 liter milen lär ju inte el funka så bra som alternativ.

jaja.. Jag hoppas framtiden med bra och billiga alternativ snart är här...

Citera
          groowymama
          Inlägg 28-06-2005, 22:46
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 525
          Medlem nr: 5 989

Jag undrar hur länge kommer oljan räcka ohmy.gif

--------------------
          Varje dag är en underbar gåva

Citera
          Tjosan
          Inlägg 28-06-2005, 22:53
          Länk hit: #9

Medlem

CITAT (groowymama @ 28-06-2005, 23:46)
          Jag undrar hur länge kommer oljan räcka ohmy.gif

Utan att vara alltför instatt i ämnet, men jag vet att Saudiarabien redan pumpar in havsvatten ner i borrhålen för att kräma ur den sista oljan ur sina källor.. Den oljan måste sen gå igenom en procedur för att skilja vattnet från oljan..
          Saudiarabien har världens största oljefyndigheter..

Citera
          GoSatta
          Inlägg 28-06-2005, 22:54
          Länk hit: #10

Medlem

ryssland har HUR MYCKET SOM HELST kvar men har knappt börjat ännu. största anledningen är väl tyvärr att arabvärldens olja börjar ta slut plus irak.

--------------------

Citera
          *Felix matte*
          Inlägg 28-06-2005, 22:58
          Länk hit: #11

Medlem
          Antal inlägg: 14 005
          Medlem nr: 429

För mig har bensinpriset ingen större betydelse... bilen, en -96,a har gått drygt 4800 mil men jag tänker på alla dem som pendlar till sina jobb... Nu måste väl också miljömupparna i riksdagen börja tänka om och inte bara kräva högre bränsleskatter mad.gif

Citera
          Pirum
          Inlägg 28-06-2005, 23:09
          Länk hit: #12

Validating
          Antal inlägg: 3 808
          Medlem nr: 5 448

Olja finns i mängder, men efterfrågan ökar mer än utvinningstakten ökar. => högre pris, enligt marknadsekonomins allra mest fundamentala regler. Var över 60 dollar fatet nu, för några år sedan var det högt om det var över 30 dollar.
          Tillägg : blir oljan än dyrare går det att framställa flytande fossilt bränsle även från kol, som finns i ENORMA mängder. Så någon risk för att allting "stannar" är det inte, men transportkostnader kan öka, likaså övriga energikostnader.

Visst svider det när man tankar. Speciellt för mig som kör en gammal bil där bensinen är största kostnaden.

För nya bilar är det dock värdeminskning, försäkring, "obligatorisk" service, etc, som kostar mest. Expressens motorreporter (har glömt namnet) menar att för flång nya bilar av modell större så är kostnaden per körd mil ca 50kr, för några år sedan sades milkostnaden vara ca 30kr/mil.

Alltså, kör man en relativt ny bil från Volvo, BMW, Audi, Mercedes, Saab, etc, så är bensinhöjningen en smäll man säkert tål, eftersom bensinkostnaden i praktiken är en mindre del av totalkostnaden per körd mil.

En undersökning gjord på nåt universitet runt år 2000 visade förresten att bensinkostnaden, justerat för inflation/konsumentprisindex etc, inte stigit sedan 1980. Däremot hade kollektivtrafiken i Stockholm blivit nära dubbelt så dyr, år 2000 än 1980. Inte undra på att trafiken i Stockholm korkar igen, det rimliga vore väl att göra kollektivtrafiken billigare.

Tjosan : vad kör du för båt som drar mer bensin än en bil blink.gif Ok, i liter/minut så stämmer det säkert. När jag ger mig ut att fiska makrill åker jag visserligen inte så långt, men mer än 5 liter är det sällan det går åt smile.gif (har iofs bara en 7-8 hästar eller nåt också:) )

Tillägg : Jag tycker som sagt att bensinpriserna är höga, speciellt för lantisar i äldre bilar. (Biltrafiken på landet är överbeskattad, men underbeskattad i städer. Lastbilar är underbeskattade överallt)
          Av princip vill jag dock inte skriva på "bensinupproret", vill inte liera mig med Skattebetalarna, Motormännen och andra bakåtsträvande lobbyorganisationer tongue.gif

Intressant förresten att det verkar som att fler vill skriva på lista om lägre bensinpris än att låta sjuka flyktingbarn få stanna.

--------------------
          zon2.5

Citera
          Tjosan
          Inlägg 28-06-2005, 23:24
          Länk hit: #13

Medlem

CITAT (Pirum @ 29-06-2005, 00:09)
          Tjosan : vad kör du för båt som drar mer bensin än en bil  :blink: Ok, i liter/minut så stämmer det säkert. När jag ger mig ut att fiska makrill åker jag visserligen inte så långt, men mer än 5 liter är det sällan det går åt smile.gif (har iofs bara en 7-8 hästar eller nåt också:) )

Liter/minut? smile.gif
          Nej, Jag skrev ju 5 liter milen.... 40 hästars motor, full gas över havet i min 5 meters hardtop båt. Ibland går det 4 liter, ibland 5.. och det är en mil till fastlandet. (Bor på en ö).

Citera
          Rossi
          Inlägg 29-06-2005, 08:10
          Länk hit: #14

Medlem
          Antal inlägg: 5 855
          Medlem nr: 3 584

CITAT (ingrid fuxwall @ 28-06-2005, 22:53)
          tycker jag i alla fall, Er åsikt ?

ingrid som bor på landet och inte kan ställa bilen

Håller med!

Rossi + man som bor på landet och måste ha två bilar.

--------------------
          Skåne zon 1

Citera
          KURT
          Inlägg 29-06-2005, 08:20
          Länk hit: #15

Medlem
          Antal inlägg: 10 440
          Medlem nr: 34

CITAT (Felix matte @ 28-06-2005, 23:58)
          För mig har bensinpriset ingen större betydelse... bilen, en -96,a har gått drygt 4800 mil men jag tänker på alla dem som pendlar till sina jobb... Nu måste väl också miljömupparna i riksdagen börja tänka om och inte bara kräva högre bränsleskatter mad.gif

Bensinpriset påverkar oss alla, de som inte kör bil kan ju se det positiva i att staten får in några extra miljarder i skatteinkomster. När man ser hur mycket onödig biltrafik som finns så kan nog bensinpriset gärna få stiga till minst 25 kr/l.

Citera
          Reserv
          Inlägg 29-06-2005, 08:30
          Länk hit: #16

Medlem
          Antal inlägg: 6 877
          Medlem nr: 5 537

CITAT (KURT @ 29-06-2005, 09:20)
          CITAT (Felix matte @ 28-06-2005, 23:58)

Bensinpriset påverkar oss alla, de som inte kör bil kan ju se det positiva i att staten får in några extra miljarder i skatteinkomster. När man ser hur mycket onödig biltrafik som finns så kan nog bensinpriset gärna få stiga till minst 25 kr/l.

För att få bort den onödiga trafiken då eller? Och vi som har "nödig" trafik, vilket pris ska då vi behöva betala? Såna idéer kan inte komma från nån som bor på landet och är beroende av bilen. mad.gif

Citera
          kristerh
          Inlägg 29-06-2005, 09:58
          Länk hit: #17

Medlem
          Antal inlägg: 6 646
          Medlem nr: 3 128

Det verkar vara så mycket psykologi som påverkar priset, nu hörde jag att de oroar sig för att det skall vara oljebrist i vinter wink.gif de är oroade över att iran fick en extremt konservativ till president mm mm, hela tiden är det någon oro över nåt som driver upp olje priset, olja finns det gott om.
          Dessutom så klarar inte raffinaderierna av att omvandla oljan till bensin, det finns helt enkelt inte kapacitet framför allt inte i USA och detta påverkar oxså tillgången till bensin,
          sedan har vi ju våra kära skatter wink.gif sad.gif varje gång bensinbolagen höjer sina priser får ju staten in mer skatt (momsen) förutom den redan höga ordinarie skatten wink.gif
          krister

--------------------
          kristerh zon 2-3

Citera
          Malvia
          Inlägg 29-06-2005, 10:38
          Länk hit: #18

Medlem
          Antal inlägg: 1 494
          Medlem nr: 4 410

CITAT (KURT @ 29-06-2005, 09:20)
          När man ser hur mycket onödig biltrafik som finns så kan nog bensinpriset gärna få stiga till minst 25 kr/l.

Vem kör bil i onödan? Vad menas med onödig trafik?
          Hur dyra varorna skulle bli om drivmedlet kostade "minst 25 kr/l" för att betala den höjda fraktkostnaden?
          Världsmarknadspriset på olja kan vi inte rå över, men Sverige kan sänka skatten på drivmedel här.

--------------------
          MVH / Malvia - södra Uppland - zon 4 (3)
          ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥
          Be om råd men bestäm själv

Citera
          Pirum
          Inlägg 29-06-2005, 10:54
          Länk hit: #19

Validating
          Antal inlägg: 3 808
          Medlem nr: 5 448

Varor som transporteras onödigt långt (äpplen från Nya Zealand, kött från Irland, bröd som skickas över halva Sverige exv), skulle förhoppningsvis bli dyrare iaf. Transporter av gods är snorbilligt idag, tyvärr. (talar här om bränslepris generellt sett, bensin är ju främst för privattransporter)

Vad gäller bensinpris så säger nationalekonom Thomas Sterner på Göteborgs Universitet (professor i Miljöekonomi eller nåt), som är en herre i kostym och slips och ingen "miljöfanatiker", att bensinen bör kosta mellan 13-15kr/liter för att vi ska få en god utveckling vad gäller utveckling av bensinsnålare motorer etc. Så några 25kr ska inte behövas, även om det säkert skulle ge snabbare resultat. Problemet med bensinpris på ca 15kr/liter är inte Sverige, eller de 7-8 länder i Europa som har högre pris än oss, problemet är att det i många andra länder är så extremt billigt med bensin idag att ett pris på (motsvarande) 15kr/liter nära nog är en utopi.

Men visst, det är problematiskt att bensinprisets ökning är så fluktuerande att det blir svårt att göra egna kalkyler för vilken bil man har råd med. Köper man en privatbil för 250000 så kvittar sannolikt bensinpriset, men om man har en Volvo 740 värd 10000kr och där bensinkostnaden utgör största delen av milkostnaden, så svider det. Jag har själv en billig bil, kör mycket på landet, och det är inget nöje att tanka. Men samtidigt har jag ju en bil som drar runt 30% mer än bilen jag hade tidigare, så jag får väl skylla mig själv delvis.

--------------------
          zon2.5

Citera
          Hannele
          Inlägg 29-06-2005, 11:46
          Länk hit: #20

Medlem
          Antal inlägg: 9 732
          Medlem nr: 22

CITAT (Reserv @ 28-06-2005, 23:21)
          jag har dessutom en hel drös med ungar som ska lotsas åt alla håll och kanter,
          det är träningar, kyrans barntimmar, kören

Har du försökt turas om med ungarnas kompisars föräldrar?
          Då spar man både bensin och tid.

--------------------
          Carpe Diem. Fånga dagen.

Ta ingen skit, tjejer! Grynet

Citera

5 sidor V   1 2 3 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 04-08-2025, 06:38

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon