Medlem
Antal inlägg: 66
Medlem nr: 5 772
Hej Någon som har sett denna skönhet /streptocarpus som en kompis till mej hittade på blomsterlandet fast det var den sista.De brukar köpa mixade varpå man inte får så många olika,men kolla vilken läcker blomma-.. Finns i mitt album,mina streppar bild 6
Medlem
Antal inlägg: 14 536
Medlem nr: 14
Det är jättelätt att föröka streppisar. Kapa ett av de långa bladen i bitar så att varje bit blir ca 4-5 cm lång. Bitarna sticks ned ca 1 cm i jorden, vattna och dra en plastpåse över så har man snart nya fina plantor.
Medlem
Hejsan Fröerna har jag fått genom en mailkontakt,är med på flera listor på nätet o där var en mycket trevlig kvinna som sände mej en frökapsel,Jag tar kort på alla hennes när de blommar o sänder iväg till henne.Hon är mest intresserad av de olika färgerna på blommorna istället för bladen.Fick ca 16 varigate blad av 76 plantor,,kanonskoj..mvh haltalotta
Medlem
Hejsan
Ja du här sparas nog en hel del,Har väl över 500 krukväxter.blad som står o rotar överallt,fröer,ja så är det när man bara vill ha..Har ett stort blomrum o vårt hus är överfullt med blommor ,hör jag väldigt av ofta --- De var inte svåra att dra upp--Däremot har jag nog haft lite för bråttom att tagit för stor kruka,en del dog efter omplanteringen.