Medlem
Antal inlägg: 69
Medlem nr: 6 061
Köpte fel fröpåse,det skulle ha varit citron timjan men det vart citron basilika. Sådde fröna för några veckor sedan och det ser ut som det dax att skörda snart. Har aldrig använt basilka i min matlagning,kanske det är dax nu. Är det någon som har några bra recept där man kan använda citron basilika?
Medlem
Antal inlägg: 445
Medlem nr: 2 640
Gott och enkelt varva skivad tomat, skivad mosarellaost och basilika, slå på lite olja och vinäger dekorera med basilika, Borde smaka lika bra med citronbasilika som vanlig basilika.
Medlem
Antal inlägg: 2
Medlem nr: 4 745
Citronbasilika är helt underbar...... Den är mycket dekorativ, den blir som en "boll" med mycket mindre blad än vanlig genovese. Varför inte ha den som prydnad istället, man behöver ju inte äta allt som man odlar, en del kan man ha till "lyst"
I Grekland ser man alltid Citronbasilika i gamla burkar,typ olivburkar.
Medlem
Antal inlägg: 69
Medlem nr: 6 061
Mmm tomater med citronbasilika,svartpeppar,salt och olivolja var en höjdare. I morgong skall jag prova kycklingfileer stoppade med wästerbotten ost,citronbasilika,bacon och olivolja grillade i ugnen med en smaskig grädd och paprikasås. Till det serveras det timjan och rosmarin marinerad klyftpotatis
Medlem
Antal inlägg: 1 182
Medlem nr: 3 210
CITAT (Hired-Gun @ 09-07-2005, 00:43)
Mmm tomater med citronbasilika,svartpeppar,salt och olivolja var en höjdare. I morgong skall jag prova kycklingfileer stoppade med wästerbotten ost,citronbasilika,bacon och olivolja grillade i ugnen med en smaskig grädd och paprikasås. Till det serveras det timjan och rosmarin marinerad klyftpotatis