Menar du att staketet ligger mot norr, så att det kommar att bilda södervägg? Isf kommer nog inte astilben gilla det, den blir lätt brun & full om den står för varmt...

Däremot rudbeckia brukar inte kinka med läge, tvärtom: ju mer sol desto bättre. Hur det nu är med höstfloxen vet jag inte riktigt, mina står i helskugga, vandrande skugga & som solitär, mitt i fullaste sol(men en södervägg smäller ju betydligt högre

) & de trivs utmärkt.
Avstånd??? Hmmm, rudbeckian sprider sig med fart, astilben (om den nu trivs) rätt lagom kvickt & höstfloxen är välan lite mer moderat i tillväxten. Sätt plantorna på avstånd som du tycker är snyggt redan från början & städa, rätta till & korrigera efter hand följande år, så har du en visuellt tillfredställande rabatt redan från start. Delningen slipper man ändå inte ifrån & det är rätt trist att ha en halvdan plantering 2-3 år bara för att man har tagit hänsyn till plantornas fullvuxna storlek från start...

Handlar det om sådana oömma grönskor, så gör det inte så mkt om man är & pillar i dem "för ofta"... Ifs så kan man förstås använda 1-åringar som utfyllnad under tiden, det är förstås en smaksak...