Jag upprepar, som alltid, att alla äppelträdgårdar "måste" ha Transparente Blanche ("Augustiäpplen"), dessa är ett måste. Just nu går jag dock mest och hoppas att de många Oraniekartarna vi har på ett träd ska få växa fint, och att Åkeröträdet (som blommade helt vansinnigt kraftigt) ska ge många friska äpplen

Jag håller med om att man nog inte ska ympa alltför friskt...risken finns ju att man dels drar in sjukdomar om inte ympen är 100% frisk, och dels ökar ju riskerna att någon av sorterna senare får en typisk sjukdom som kanske sprider sig till resten av trädet. Skulle aldrig våga ympa in Lobo eller Melba på ett träd avsett att ha många sorter. (Våra Melba och Lobo har varit tämligen krassliga).
Det är för övrigt, enligt min ringa erfarenhet, mycket enklare att ympa på stam uppdragen från frö än att ympa på "köpeträd" som redan ympats en gång med någon "förädlad" sort.
Precis som skrivits i tidigare inlägg i denna tråd, det är nog bra att ha ett "experimenteringsträd"

Jag har nu ca 15 ympar (tror jag) i en liten apel på en åker, har inte orkat hålla ordning på vilka sorter det är, men ska notera det när jag ser äpplena, det blir flera äpplen i år som tur är.