Oj tack för kommentarerna!
trevligt iaf att man kan berätta lite historia utan att få halvskumma kommentarer. Så blir det oftast när släkt och vänner kommer på besök, jag försöker berätta lite bakgrund till de olika objekten men jag hinner nog inte säga två meningar förrän de vänder på klacken och börjar gå vidare... stör mig lite faktiskt... Antagligen är de så totalt ointresserade av japanska trägårdar... eller den berömda svenska avundsjukan.. vet inte... men jag bryr mig inte om vilket, huvudsaken att jag är nöjd

När det gäller tsukubai-scenen så finns detta väldigt noggrant beskrivet i massvis med olika böcker. Nu har jag iofs ingen närbild, men kortfattat skall scenen vara uppbyggd ett vattenkar, framför det skall man lägga singel som tar hand om allt vatten som man spiller, sedan längst fram en stor och platt sten som man har knäna på. Och sedan på vardera sidorna en platt sten, aningen lägre än själva vattenkaret. Där ställde man en mugg varmt vatten när man använde sig sig av vattenkaret på vintern. Dvs allting har en funktion, det är inget som finns där för "prydnadens" skull, vilket är väldigt vanligt i västerländska trädgårdar.
Det är väldigt utmärkade just för japanska trädgårdar... och dess historia. Idag kanske man har en shishi odoshi (rådjursskrämma) för att den är ett intressant tillägg, men den tillkom av den enkla anledningen att bönderna behövde nåt för att skrämma bort vilda djur med. Denna anordning fungerar så att man har ett bamburör som är uppsatt så att det fylls med vatten. När det börjar bli fullt, snurrar det runt och slår i en sten samtidigt som vattnet rinner ut... Har ni sett "kill bill 1" finns det en sådan i slutet i fäktscenen i snöträdgården.
Likadant är det med lyktor, de placerades exempelvis nära vattenkaret så att man skulle se att tvätta sig, eller längs med en stig så man såg hur man gick.
Och gångstenar som är lite upphöjda från markytan är ett vanligt inslag i tsubiniwa. Och varför är de upphöjda, jo för oftast var man ju klädda i kimonos, och de går vavligtvis ända ner till fötterna,och för att undvika att släpa dem i marken höjde man upp gångstenarna en bit.
När det gäller sukiya-mon vet jag inte så mycket om just den stilen. Men ser ni staketet på vardera sidor så är det lite springor i det... och de tär inte för jag är en usel snickare

utan för skapa nyfikenhet hos besökaren, att få han elle rhenne att bli nyfiken på vad som finns där bakom... man hör lite porlande, man kan skymta lite vattenblänk. Men det är först när man öppnar dörren man ser dammen i sin helhet. Det finns massvis med enkla knep som man använder i trädgårdsdesign i japan, korea och kina, men som oftast glöms bort här i väst.
Exempelvis, man har en intressant prydnadssak, en tomte, lykta eller nåt. Oftast ställer man den mitt i en rabatt där det är fullt synlig från alla håll. Ett knep är att plantera nån lågt växande buske (ex ormbunke av nåt slag) framför/bredvid den för att dölja den lite så man bara ser typ 70 % av den. Genast blir scenen mycket mera intressant. Givetvis skall man inte täcka den helt så man inte ser vad det är... bara dölja lite....
Det finns framför allt två tips för de som vill kunna skapa denna sortens trädgårdar
1) Studera befintliga (böcker, resor osv)
2) Studera naturen. Mycket av innehållet i japanska trädgårdar kommer ifrån hur naturen såg ut... Ett mikrokosmos så att säga. Man villl återskapa en sjö, ett berg, och skog på sin baksida. Att "härma" naturen är oerhört effektivt.
Exempelvis du vill anlägga en liten bäck eller ett mindre vattenfall till din damm. Naturligtvis gräver du inte en helt rak ränna utan du vill den ska slingra sig lite... Då kan man ställa sig frågan, varför slingar sig bäckarna i naturen?? Rent fysikaliskt sett borde de rinna i en rak ränna pga gravitationen. Men naturen är inte perfekt, vanligtvis har vattent på sin väg ner från berget stött på en sten eller dylikt som det inte kan penetrera, då tar vattnet en annan väg. Tänk därför på när du anlägger din fors/bäck att där den kröker sig, placera ett naturligt hinder som ex en lite större sten. Detta och mycket mer framgår väldigt tydligt om man en solig dag i april går ut i skogen och studerar de bäckar som skapas av snösmältningen. De följer helt o hållet naturens egna regler och lagar... det är dessa man i asien under hundratals år försökt återskapa och på så sätt föddes dessa trädgårdar.
/Henrik
ps skall ej måla det, möjligtvis sätta nån sorts tak, men det är svårt att hitta korrekt takmaterial här i sverige ds