Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Äcklig köttfärs!
          lavendel2
          Inlägg 01-08-2005, 14:43
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 170
          Medlem nr: 5 021

Var så sugen på köttfärssås idag när jag var och handlade i Välliingby..gick till Hemköp...dom brukade ha hemmalen köttfärs...men där låg bara den här otäcka grovmalda färsen.."förpackad för lång hållbarhet"!! sad.gif sad.gif
          Vägrar att köpa den...har testat och det är inte gott..inget kött som är förpackat så är gott!!! sad.gif sad.gif sad.gif
          Tack och lov finns det några ställen kvar med manuella köttdiskar där man kan köpa riktig köttfärs..dyrare förstås...och vem hade kunnat ana att köttfärssås till pastan skulle bli en lyx som det kostade både pengar och möda att få tag i!! wink.gif wink.gif
          Lavendel

Citera
          3 sidor V   1 2 3 >  
          Nytt inlägg
          Svar (1 - 19)
          Reserv
          Inlägg 01-08-2005, 14:47
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 6 877
          Medlem nr: 5 537

CITAT (lavendel2 @ 01-08-2005, 15:43)
          "förpackad för lång hållbarhet"!! sad.gif sad.gif

Hur är den förpackad då? blink.gif He, he, kunde inte låta bli att tänka på melodin...Allting går att sälja med mördande reklam, kom o köp konserverad gröt...... tongue.gif

Citera
          kristerh
          Inlägg 01-08-2005, 14:57
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 6 646
          Medlem nr: 3 128

Jag brukar köpa på ICA Maxi deras storpack köttfärs med lång hållbarhet, men jag tycker inte att den smakar illa utan den smakar som vanlig, visserligen är den grovmalen, men det får man ta.
          krister

--------------------
          kristerh zon 2-3

Citera
          Reserv
          Inlägg 01-08-2005, 15:01
          Länk hit: #4

Medlem

För att kunna göra bra hamburgare till grillning så är det bättre att använda grovmalen färs, annars blir det mest bara gegga på grillgallret huh.gif Men lång hållbarhet vet jag inget om, är det dom förpackningarna som har ett hårt spännt plast över sig? unsure.gif Nu jädrar får man känna sig dum, jah kollar aldrig bäst före datum, jag kollar att den är förpackad samma dag jag köper den tongue.gif

Citera
          kristerh
          Inlägg 01-08-2005, 15:08
          Länk hit: #5

Medlem

CITAT (Reserv @ 01-08-2005, 16:01)
          är det dom förpackningarna som har ett hårt spännt plast över sig? unsure.gif Nu jädrar får man känna sig dum, jah kollar aldrig bäst före datum, jag kollar att den är förpackad samma dag jag köper den tongue.gif

jo det brukar vara hård plast spänt över dem biggrin.gif och du har inte heller märk någon skillnad på smaken antar jag eftersom du inte visste om det wink.gif
          krister

--------------------
          kristerh zon 2-3

Citera
          renate
          Inlägg 01-08-2005, 15:08
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 5 656
          Medlem nr: 834

Köttfärs med lång hållbarhet? ohmy.gif aldrig hört talas om.Bäst före är väl en eller två dager efter packningen.Jag vill inte ha gammal köttfärs.Är det extrapris köper jag och fryser in. ohmy.gif

--------------------
          MVH Renate zon 4

Citera
          Hannele
          Inlägg 01-08-2005, 15:10
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 9 732
          Medlem nr: 22

men där låg bara den här otäcka grovmalda färsen.."förpackad för lång hållbarhet"!! sad.gif  :(

Lång hållbarhet helt ok, för dom har byggt en fabrik med bra kylkedja som levererar till hela (!!) Sverige. Felet är, att dom har köpt maskiner nånstans i Europa, där dom inte har en susning om, hur vi lagar mat i Sverige av finmalen köttfärs. De nya maskinerna har helt andra hålskivor och färsen blir grövre. Sverker i Plus tog upp detta och ICAs chefskock gillade det inte alls (undrar, om hon har jobbet kvar efter det uttalandet?)

Vår familj bojkottar denna köttfärs, vi köper KRAV-märkt Kaprifol-köttfärs på COOP, den är fortfarande finmalen direkt i butiken. Några mindre butiker säljer också finmalen köttfärs. Var rädd om slaktare och köttmästare, de är utdöende släkt snart.

--------------------
          Carpe Diem. Fånga dagen.

Ta ingen skit, tjejer! Grynet

Citera
          Tesa
          Inlägg 01-08-2005, 15:12
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 3 397
          Medlem nr: 2 483

...och vi som producerar köttet är ännu mer utrotningshotade...

--------------------
          Tesa
          zon 3-4
          Här finns min blogg: Uti vår hage...

Citera
          Reserv
          Inlägg 01-08-2005, 15:14
          Länk hit: #9

Medlem

Om man nu vill ha "finmalen" köttfärs så kan man juh nästan lika gärna käka soyamat, lika kladdigt. Sen smakar det juh mera kött av den grovmalda, och finmald är faktiskt bara mald en gång extra. Alltså, grovmald är bara mald en gång och den finmalda ska ner i den skitiga maskinen en gång till. Det är ett jäkla griseri att stå där med färsen, jag tror att det kommer att bli mera av den grovmalda färsen framöver, har fått för mig att bakterierisken är lite mindre i den. rolleyes.gif

Citera
          andersen
          Inlägg 01-08-2005, 15:19
          Länk hit: #10

Medlem
          Antal inlägg: 4 131
          Medlem nr: 51

Nja reserv inte mals köttet flera gånger för att få det fin malet utan det beror på vilka vertyg som sitter i köttkvarnen,ang hållbarheten så är den längre numera för att det har kommit nya sätt att förpacka kött på.

Som vanligt så glömde jag en länk i ämnet nyttsätt att förpacka kött på
          längre hållbarhet

--------------------
          Problemet är inte de onda människorna
          utan de goda människornas tystnad. Martin Luther King.

Oerhörda summor har lämnat välfärdssystemen genom de skattelättnader som nu genomförs och inte många opponerar sig. Gunilla T.

Att inte cykla är att gå för långt.

Redigerat av andersen: Idag, 45929 gånger.

Citera
          Reserv
          Inlägg 01-08-2005, 15:22
          Länk hit: #11

Medlem

CITAT (andersen @ 01-08-2005, 16:19)
          Nja reserv inte mals köttet flera gånger för att få det fin malet utan det beror på vilka vertyg som sitter i köttkvarnen,ang hållbarheten så är den längre numera för att det har kommit nya sätt att förpacka kött på.

Det säger du till en som jobat på ett slakteri! blink.gif Okay, ett litet sånt, men jag tror inte att det skiljer sig så mycket mellan slakterierna. wink.gif

Citera
          stina
          Inlägg 01-08-2005, 15:27
          Länk hit: #12

Medlem
          Antal inlägg: 6 103
          Medlem nr: 26

Jag tycker pannbiff och köttbullar blir rent ut sagt skitäckligt med den grovmala färsen. Jag blandar till den i matberedaren så blir den precis som den finmalda!!!

/Stina

Citera
          Hannele
          Inlägg 01-08-2005, 15:27
          Länk hit: #13

Medlem
          Antal inlägg: 9 732
          Medlem nr: 22

CITAT (Reserv @ 01-08-2005, 16:14)
          och finmald är faktiskt bara mald en gång extra. Alltså, grovmald är bara mald en gång och den finmalda ska ner i den skitiga maskinen en gång till.
          Fakta och kunskap - eller bara tyckande? unsure.gif
          Reserven, tror du allvarligt, att affärerna har tid att mala flera gånger? tongue.gif

Kvarnen hos den nya maskinanläggningen har inte samma fina malning som finns ute i butikerna med deras olika hålskivor och färsen blir grövre. Det påverkar konsistens och smak negativt.

Hållbarheten har ökat från en dag till åtta dagar. Hela vägen fram till butiksleverans behandlas köttfärsen i en obruten kylkedja i temperaturer under fyra grader. Högre hållbarhet är bra men vare sig butik eller konsument håller så låg temperatur.

--------------------
          Carpe Diem. Fånga dagen.

Ta ingen skit, tjejer! Grynet

Citera
          Reserv
          Inlägg 01-08-2005, 15:29
          Länk hit: #14

Medlem

CITAT (stina @ 01-08-2005, 16:27)
          Jag tycker pannbiff och köttbullar blir rent ut sagt skitäckligt med den grovmala färsen. Jag blandar till den i matberedaren så blir den precis som den finmalda!!!

/Stina

Pannbiff och köttbullar ja, men nu snackade jag om rejäla hamburgare på grillen, typ ett par centimeter tjocka. Det blir bara geggigt på grillgallret och biffarna blir så tunga så dom nästan rinner genom gallret. sad.gif

Citera
          andersen
          Inlägg 01-08-2005, 15:31
          Länk hit: #15

Medlem

Reserv min erfarenhet av finmalen köttfärs är att mina föräldrar var ICA handlare och där ifrån är mina erfarenheter av köttfärs,men det är ju länge sedan så visst det kan ha ändrat sig sedan dess.

--------------------

Oerhörda summor har lämnat välfärdssystemen genom de skattelättnader som nu genomförs och inte många opponerar sig. Gunilla T.

Citera
          Reserv
          Inlägg 01-08-2005, 15:32
          Länk hit: #16

Medlem

CITAT (Hannele @ 01-08-2005, 16:27)
          Reserven, tror du allvarligt, att affärerna har tid att mala flera gånger? tongue.gif

Näe, det var just därför som vi levererade till ortens ICA butiker, dom förpackade bara färsen på stället. Det kom en slakteriback med 30-40 kilo färs som dom fick förpacka själva. Alla butiker är faktiskt inte utrustade med såna maskiner.

Citera
          andersen
          Inlägg 01-08-2005, 15:39
          Länk hit: #17

Medlem

Förpackade dom om färdigmald köttfärs?det kan inte vara något bra då tillför man nya bakterier och förkortar hållbarheten betydligt.

--------------------

Citera
          lavendel2
          Inlägg 01-08-2005, 15:42
          Länk hit: #18

Medlem

CITAT (Hannele @ 01-08-2005, 16:10)
          men där låg bara den här otäcka grovmalda färsen.."förpackad för lång hållbarhet"!! sad.gif  sad.gif

Lång hållbarhet helt ok, för dom har byggt en fabrik med bra kylkedja som levererar till hela (!!) Sverige. Felet är, att dom har köpt maskiner nånstans i Europa, där dom inte har en susning om, hur vi lagar mat i Sverige av finmalen köttfärs. De nya maskinerna har helt andra hålskivor och färsen blir grövre. Sverker i Plus tog upp detta och ICAs chefskock gillade det inte alls (undrar, om hon har jobbet kvar efter det uttalandet?)

Vår familj bojkottar denna köttfärs, vi köper KRAV-märkt Kaprifol-köttfärs på COOP, den är fortfarande finmalen direkt i butiken. Några mindre butiker säljer också finmalen köttfärs. Var rädd om slaktare och köttmästare, de är utdöende släkt snart.

Hej!
          Såg det där i Plus...efter det blev det bättre ett tag..så jag hoppas verkligen att hon jobbar vidare!!!
          Men.. hos mej var KRAV-färsen den första som blev utsatt för den här nya behandlingen....försökte äta den några gånger eftersom jag verkligen vill handla KRAV-märkt...men det går bara inte!! : sad.gif
          Tycker hela konceptet är läskigt...sen kan man dividera om man vill ha grov eller finmalt...men kött ska vara nymalt eller nystyckat..inte utsatt för processer som gör att det håller sig länge...det känns läskigt! wink.gif wink.gif
          Lavendel

Citera
          kristerh
          Inlägg 01-08-2005, 15:45
          Länk hit: #19

Medlem

CITAT (andersen @ 01-08-2005, 16:39)
          Förpackade dom om färdigmald köttfärs?det kan inte vara något bra då tillför man nya bakterier och förkortar hållbarheten betydligt.

Det var förmodligen några år sedan wink.gif kunskapen om bakterierna/hållbarheten var kanske inte så hög då wink.gif
          krister

--------------------
          kristerh zon 2-3

Citera
          lavendel2
          Inlägg 01-08-2005, 15:47
          Länk hit: #20

Medlem

CITAT (Reserv @ 01-08-2005, 16:32)

Näe, det var just därför som vi levererade till ortens ICA butiker, dom förpackade bara färsen på stället. Det kom en slakteriback med 30-40 kilo färs som dom fick förpacka själva. Alla butiker är faktiskt inte utrustade med såna maskiner.

Tror ändå det var bättre än det här nuvarande systemet...och framförallt godare!! rolleyes.gif

Citera

3 sidor V   1 2 3 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 09-08-2025, 01:22

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon