Full version: Äcklig köttfärs!
Sidor: 1, 2
lavendel2
Var så sugen på köttfärssås idag när jag var och handlade i Välliingby..gick till Hemköp...dom brukade ha hemmalen köttfärs...men där låg bara den här otäcka grovmalda färsen.."förpackad för lång hållbarhet"!! sad.gif sad.gif
Vägrar att köpa den...har testat och det är inte gott..inget kött som är förpackat så är gott!!! sad.gif sad.gif sad.gif
Tack och lov finns det några ställen kvar med manuella köttdiskar där man kan köpa riktig köttfärs..dyrare förstås...och vem hade kunnat ana att köttfärssås till pastan skulle bli en lyx som det kostade både pengar och möda att få tag i!! wink.gif wink.gif
Lavendel
Reserv
CITAT (lavendel2 @ 01-08-2005, 15:43)
"förpackad för lång hållbarhet"!! sad.gif sad.gif

Hur är den förpackad då? blink.gif He, he, kunde inte låta bli att tänka på melodin...Allting går att sälja med mördande reklam, kom o köp konserverad gröt...... tongue.gif
kristerh
Jag brukar köpa på ICA Maxi deras storpack köttfärs med lång hållbarhet, men jag tycker inte att den smakar illa utan den smakar som vanlig, visserligen är den grovmalen, men det får man ta.
krister
Reserv
För att kunna göra bra hamburgare till grillning så är det bättre att använda grovmalen färs, annars blir det mest bara gegga på grillgallret huh.gif Men lång hållbarhet vet jag inget om, är det dom förpackningarna som har ett hårt spännt plast över sig? unsure.gif Nu jädrar får man känna sig dum, jah kollar aldrig bäst före datum, jag kollar att den är förpackad samma dag jag köper den tongue.gif
kristerh
CITAT (Reserv @ 01-08-2005, 16:01)
är det dom förpackningarna som har ett hårt spännt plast över sig? unsure.gif Nu jädrar får man känna sig dum, jah kollar aldrig bäst före datum, jag kollar att den är förpackad samma dag jag köper den tongue.gif

jo det brukar vara hård plast spänt över dem biggrin.gif och du har inte heller märk någon skillnad på smaken antar jag eftersom du inte visste om det wink.gif
krister
renate
Köttfärs med lång hållbarhet? ohmy.gif aldrig hört talas om.Bäst före är väl en eller två dager efter packningen.Jag vill inte ha gammal köttfärs.Är det extrapris köper jag och fryser in. ohmy.gif
Hannele
men där låg bara den här otäcka grovmalda färsen.."förpackad för lång hållbarhet"!! sad.gif  :(

Lång hållbarhet helt ok, för dom har byggt en fabrik med bra kylkedja som levererar till hela (!!) Sverige. Felet är, att dom har köpt maskiner nånstans i Europa, där dom inte har en susning om, hur vi lagar mat i Sverige av finmalen köttfärs. De nya maskinerna har helt andra hålskivor och färsen blir grövre. Sverker i Plus tog upp detta och ICAs chefskock gillade det inte alls (undrar, om hon har jobbet kvar efter det uttalandet?)

Vår familj bojkottar denna köttfärs, vi köper KRAV-märkt Kaprifol-köttfärs på COOP, den är fortfarande finmalen direkt i butiken. Några mindre butiker säljer också finmalen köttfärs. Var rädd om slaktare och köttmästare, de är utdöende släkt snart.
Tesa
...och vi som producerar köttet är ännu mer utrotningshotade...
Reserv
Om man nu vill ha "finmalen" köttfärs så kan man juh nästan lika gärna käka soyamat, lika kladdigt. Sen smakar det juh mera kött av den grovmalda, och finmald är faktiskt bara mald en gång extra. Alltså, grovmald är bara mald en gång och den finmalda ska ner i den skitiga maskinen en gång till. Det är ett jäkla griseri att stå där med färsen, jag tror att det kommer att bli mera av den grovmalda färsen framöver, har fått för mig att bakterierisken är lite mindre i den. rolleyes.gif
andersen
Nja reserv inte mals köttet flera gånger för att få det fin malet utan det beror på vilka vertyg som sitter i köttkvarnen,ang hållbarheten så är den längre numera för att det har kommit nya sätt att förpacka kött på.

Som vanligt så glömde jag en länk i ämnet nyttsätt att förpacka kött på
längre hållbarhet
Reserv
CITAT (andersen @ 01-08-2005, 16:19)
Nja reserv inte mals köttet flera gånger för att få det fin malet utan det beror på vilka vertyg som sitter i köttkvarnen,ang hållbarheten så är den längre numera för att det har kommit nya sätt att förpacka kött på.

Det säger du till en som jobat på ett slakteri! blink.gif Okay, ett litet sånt, men jag tror inte att det skiljer sig så mycket mellan slakterierna. wink.gif
stina
Jag tycker pannbiff och köttbullar blir rent ut sagt skitäckligt med den grovmala färsen. Jag blandar till den i matberedaren så blir den precis som den finmalda!!!

/Stina
Hannele
CITAT (Reserv @ 01-08-2005, 16:14)
och finmald är faktiskt bara mald en gång extra. Alltså, grovmald är bara mald en gång och den finmalda ska ner i den skitiga maskinen en gång till.
Fakta och kunskap - eller bara tyckande? unsure.gif
Reserven, tror du allvarligt, att affärerna har tid att mala flera gånger? tongue.gif

Kvarnen hos den nya maskinanläggningen har inte samma fina malning som finns ute i butikerna med deras olika hålskivor och färsen blir grövre. Det påverkar konsistens och smak negativt.

Hållbarheten har ökat från en dag till åtta dagar. Hela vägen fram till butiksleverans behandlas köttfärsen i en obruten kylkedja i temperaturer under fyra grader. Högre hållbarhet är bra men vare sig butik eller konsument håller så låg temperatur.
Reserv
CITAT (stina @ 01-08-2005, 16:27)
Jag tycker pannbiff och köttbullar blir rent ut sagt skitäckligt med den grovmala färsen. Jag blandar till den i matberedaren så blir den precis som den finmalda!!!

/Stina

Pannbiff och köttbullar ja, men nu snackade jag om rejäla hamburgare på grillen, typ ett par centimeter tjocka. Det blir bara geggigt på grillgallret och biffarna blir så tunga så dom nästan rinner genom gallret. sad.gif
andersen
Reserv min erfarenhet av finmalen köttfärs är att mina föräldrar var ICA handlare och där ifrån är mina erfarenheter av köttfärs,men det är ju länge sedan så visst det kan ha ändrat sig sedan dess.
Reserv
CITAT (Hannele @ 01-08-2005, 16:27)
Reserven, tror du allvarligt, att affärerna har tid att mala flera gånger? tongue.gif

Näe, det var just därför som vi levererade till ortens ICA butiker, dom förpackade bara färsen på stället. Det kom en slakteriback med 30-40 kilo färs som dom fick förpacka själva. Alla butiker är faktiskt inte utrustade med såna maskiner.
andersen
Förpackade dom om färdigmald köttfärs?det kan inte vara något bra då tillför man nya bakterier och förkortar hållbarheten betydligt.
lavendel2
CITAT (Hannele @ 01-08-2005, 16:10)
men där låg bara den här otäcka grovmalda färsen.."förpackad för lång hållbarhet"!! sad.gif  sad.gif

Lång hållbarhet helt ok, för dom har byggt en fabrik med bra kylkedja som levererar till hela (!!) Sverige. Felet är, att dom har köpt maskiner nånstans i Europa, där dom inte har en susning om, hur vi lagar mat i Sverige av finmalen köttfärs. De nya maskinerna har helt andra hålskivor och färsen blir grövre. Sverker i Plus tog upp detta och ICAs chefskock gillade det inte alls (undrar, om hon har jobbet kvar efter det uttalandet?)

Vår familj bojkottar denna köttfärs, vi köper KRAV-märkt Kaprifol-köttfärs på COOP, den är fortfarande finmalen direkt i butiken. Några mindre butiker säljer också finmalen köttfärs. Var rädd om slaktare och köttmästare, de är utdöende släkt snart.

Hej!
Såg det där i Plus...efter det blev det bättre ett tag..så jag hoppas verkligen att hon jobbar vidare!!!
Men.. hos mej var KRAV-färsen den första som blev utsatt för den här nya behandlingen....försökte äta den några gånger eftersom jag verkligen vill handla KRAV-märkt...men det går bara inte!! : sad.gif
Tycker hela konceptet är läskigt...sen kan man dividera om man vill ha grov eller finmalt...men kött ska vara nymalt eller nystyckat..inte utsatt för processer som gör att det håller sig länge...det känns läskigt! wink.gif wink.gif
Lavendel
kristerh
CITAT (andersen @ 01-08-2005, 16:39)
Förpackade dom om färdigmald köttfärs?det kan inte vara något bra då tillför man nya bakterier och förkortar hållbarheten betydligt.

Det var förmodligen några år sedan wink.gif kunskapen om bakterierna/hållbarheten var kanske inte så hög då wink.gif
krister
lavendel2
CITAT (Reserv @ 01-08-2005, 16:32)

Näe, det var just därför som vi levererade till ortens ICA butiker, dom förpackade bara färsen på stället. Det kom en slakteriback med 30-40 kilo färs som dom fick förpacka själva. Alla butiker är faktiskt inte utrustade med såna maskiner.

Tror ändå det var bättre än det här nuvarande systemet...och framförallt godare!! rolleyes.gif
Reserv
CITAT (kristerh @ 01-08-2005, 16:45)
CITAT (andersen @ 01-08-2005, 16:39)

Det var förmodligen några år sedan wink.gif kunskapen om bakterierna/hållbarheten var kanske inte så hög då wink.gif
krister

8 år sen närmare bestämt, inte så värst längesen väl? huh.gif
Hannele
CITAT (Reserv @ 01-08-2005, 16:51)

Förpackningsindustrin och kylrummen har utvecklats mycket under de senaste åren.
kristerh

Trodde det var för mycket läänge sedan med en sån hantering, men det händer mycket som vi konsumenter inte vet nåt om unsure.gif
krister
Åsa, mälardalen zon 2
Har också provat den grovmalda färsen och jag säger Urk mad.gif
När man nu ändrar om något så borde man ändra det till det bättre och inte till det sämre.

Som tur är kan jag få tag på en massa finmald älgfärs så jag kan lätt bojkotta den där färdigförpackade färsen som har lång hållbarhet men jag tycker synd om folk som snart inte har några alternativ.
Reserv
CITAT (kristerh @ 01-08-2005, 16:54)

Trodde det var för mycket läänge sedan med en sån hantering, men det händer mycket som vi konsumenter inte vet nåt om unsure.gif
krister

Det händer mycket som konsumenterna inte vill veta om heller tongue.gif Att man bör hantera köttet si eller så betyder knappast att det görs så. huh.gif
pisanggoreng
Min mormor brukade köpa billigt kött och mala egen färs. Då kan man bestämma både innehåll och form själv, samt påverka priset.
lavendel2
Får väl hoppas att åtminstone Hötorgs och Östermalmshallarna kommer att kunna förse människor med gott kött och köttfärs i framtiden!! smile.gif
En lyxvara..idag ska vi äta pasta och köttfärssås..med det finaste vinet!! smile.gif
Äter mer vegetariskt nu..finns det bara det där äckliga köttet så funderar jag ut nåt vegetariskt alternativ!!! smile.gif
Lavendel
pejori
CITAT (renate @ 01-08-2005, 16:08)
Köttfärs med lång hållbarhet? ohmy.gif aldrig hört talas om..

inte jag heller. finns det sånt? blink.gif blink.gif
lavendel2
Hej Pejori! rolleyes.gif
I så fall är du lyckligt lottad som inte råkat ut för dom här stela plastförpackningarna med köttfärs och annat kött!!
Lyckliga du! tongue.gif
Lavendel
pejori
hm....vet inte om jag är så lyckligt lottad precis smile.gif smile.gif
snarare en bra chark wub.gif wub.gif
stina
CITAT (Reserv @ 01-08-2005, 16:29)
CITAT (stina @ 01-08-2005, 16:27)

/Stina

Pannbiff och köttbullar ja, men nu snackade jag om rejäla hamburgare på grillen, typ ett par centimeter tjocka. Det blir bara geggigt på grillgallret och biffarna blir så tunga så dom nästan rinner genom gallret. sad.gif

Håller med!!!!

/Stina
kristerh
CITAT (Reserv @ 01-08-2005, 17:02)
Det händer mycket som konsumenterna inte vill veta om heller tongue.gif Att man bör hantera köttet si eller så betyder knappast att det görs så. huh.gif

Jag vill veta allt, vet dessutom om att allt inte hanteras som det ska,
om folk visste hur skitigt det är på vissa restauranger tex då skulle ingen äta ute.
krister
*Felix matte*
Jag köper aldrig kött eller köttfärs i "bubbliga" förpackningar... de som packats för lång hållbarhet.

Har en gång för länge sedan råkat ut för illaluktande kött (i vanlig förp.) och sedan dess ser jag till att det är färskt.. nypackat det jag köper och helst närproducerat.
amaira
CITAT (Tesa @ 01-08-2005, 16:12)
...och vi som producerar köttet är ännu mer utrotningshotade...

Jag vet sad.gif Det är så himlans SORGLIGT!!!
tullmejs
Enligt egen uppgift mal vårt antagligen utrotningshotade DOMUS upp till 7 ggr om dan... á 35 kr kilot blandfärs, emellanåt.

Men lågprishetsen håller på att slå ut all kvalitet och miljöhänsyn. Kanske vågar man hoppas på en motreaktion framåt 2012 eller så, med lokala initiativ.

Iofs lär väl modernt packad och välhanterad färs inte åldras värre på några dagar än den gör några veckor i frys - som de flesta accepterar.
kristerh
CITAT (Felix matte @ 02-08-2005, 09:50)
Jag köper aldrig kött eller köttfärs i "bubbliga" förpackningar... de som packats för lång hållbarhet.

Har en gång för länge sedan råkat ut för illaluktande kött (i vanlig förp.) och sedan dess ser jag till att det är färskt.. nypackat det jag köper och helst närproducerat.

Vissa butiker har för vana att mala om eller förpacka om köttfärs, eller rent av blanda gammal o ny färs, så det behöver inte vara färskt för att datumet säger så. Då litar jag mer på den gasade färsen.
krister
Reserv
Köttfärsen är många gånger betydligt äckligare än vad den ser ut som. Många butiker har nu egna köttkvarnar, vilket några här tycker är jättebra, och så tror ni att ni får mycket fräschare köttfärs på så sätt blink.gif För att köttfärsen ska behandlas på korrekt sätt hela vägen så krävs det för det första att det styckade djuret och lokalerna håller en temeratur på max +4 grader (ingen kul miljö att jobba i 8 timmar) helst ska temperaturen ligga mellan 0-+2. Köttkvarnen ska va´väl rengjord, d.v.s. minst en gång om dan, och den ska även hålla den låga temperaturen. Köttet bör så fort som möjligt gå i kvarnen efter styckningen och färsen förpackas i samma lokaler med samma låga temeraturer. Nu går det inte till på det här sättet i en butik där dom har egen kvarn. Köttet kommer med en kylbil som håller max +8 grader, redan där är bacilluskerna på G, och sen ska nån ha tid att ta emot leveransen. Köttet kan bli stående en stund och få några grader till på + sidan till förmån för bakterier. Sen ska köttet in i butikens egna kylrum/skåp och malas när det behövs. Kvarnen som ni tycker är så bra att ha i butiken så ni ser hur mycket färs ni vill ha och om det är nåt fett i köttet, hur kall/varm är den? blink.gif Håller butiken max +4 grader? Näe, skulle inte tro det nä wacko.gif snarare runt 16-18 grader. Nu kan vi diskutera vilken färs som är hälsosammast. sleep.gif
Reserv

Ge Felix lite av den råa köttfärsen, äter han så är det inget fel på den även om den kan lukta lite konstigt. rolleyes.gif
Hannele
Det är väl lite dumt att hela livet tänka och leva efter en gammal miss? tongue.gif
Själv avstod jag från att köpa kött i vår lilla butik flera år,
fast dom till och med bytte ägare flera gånger.. Ganska korkat!

Nej, man får allt ge en ny chans; livet - och köttfärsen - förändras. sleep.gif
kristerh
CITAT (Reserv @ 02-08-2005, 10:47)
Ge Felix lite av den råa köttfärsen, äter han så är det inget fel på den även om den kan lukta lite konstigt. rolleyes.gif

Det är faktiskt ett väldigt bra test, jag brukar testa med katten (som ju är känd för att inte äta dåligt kött) äter hon så vet jag att det är färskt, ibland totalnobbar hon att äta, och då vet man ju vad som gäller, väldigt ofta är det faktiskt köttet från hemköp som ratas, de som ska ha så färskt kött wink.gif
krister
Reserv
CITAT (kristerh @ 02-08-2005, 11:05)
CITAT (Reserv @ 02-08-2005, 10:47)

Det är faktiskt ett väldigt bra test, jag brukar testa med katten (som ju är känd för att inte äta dåligt kött) äter hon så vet jag att det är färskt, ibland totalnobbar hon att äta, och då vet man ju vad som gäller, väldigt ofta är det faktiskt köttet från hemköp som ratas, de som ska ha så färskt kött wink.gif
krister

Dom kallar det för färskt för att dom maler det i butiken, att sen inte själva köttet är så färskt är en anna femma, sen så vet jag att det hänt att dom malt ner vakumförpackat kött vilket inte är tillrådligt (varför kommer jag inte ihåg nu) Sen står kvarnarna i rumstemperatur och bakterier frodas i ett rasande tempo, ursäkta men det är äcklig köttfärs! sad.gif
Hannele
CITAT (Reserv @ 02-08-2005, 11:09)
Sen står kvarnarna i rumstemperatur och bakterier frodas i ett rasande tempo, ursäkta men det är äcklig köttfärs! sad.gif

Därför är det nya förpackningsättet bra där köttet behandlas hela vägen fram till butiksleverans
i en obruten kylkedja i temperaturer under fyra grader.
Reserv
CITAT (Hannele @ 02-08-2005, 11:13)
Sen står kvarnarna i rumstemperatur och bakterier frodas i ett rasande tempo, ursäkta men det  är äcklig köttfärs! sad.gif

Därför är det nya förpackningsättet bra där köttet behandlas hela vägen fram till butiksleverans

Så sant Hannele, så sant, va´skönt att vi kan va´ense om nåt tongue.gif
kristerh
CITAT (Reserv @ 02-08-2005, 11:16)
Så sant Hannele, så sant, va´skönt att vi kan va´ense om nåt tongue.gif

T o m jag är med på det wink.gif biggrin.gif
krister
Hannele
CITAT (Reserv @ 02-08-2005, 11:16)
CITAT (Hannele @ 02-08-2005, 11:13)
Sen står kvarnarna i rumstemperatur och bakterier frodas i ett rasande tempo, ursäkta men det  är äcklig köttfärs! sad.gif

Så sant Hannele, så sant

Men eftersom vi inte gillar den grova färsen i köttbullar och lasagne, blir det affärens egna finmalda KRAV-färs.
netaave
Jag handlar kött och fläsk på gårdsbutik och maler oftast min köttfärs själv.
I nödfall köper jag på Maxi eftersom det är där vi handlar. Har aldrig upplevt den som dålig inte ens på sommaren, och nån med "lång hållbarhet" har vi inte där.
Sommartorparn
Som jag ser det är problemet med det långväga transporterade köttfärsen att hållbarhetsdatumet bygger på att man har minst 4 grader i sin kyl. Det är ganska ovanligt att man har det hemma, så går man efter hållbarhetsdatum så finns risk att köttfärsen har blivit dåligt trots att man tror att man gjort allting rätt. Köper man butiksförpackat så vet man att man inte kan låta det ligga i flera dar, men med detta färdigförpackade så invaggas man i tron att man kan det.
netaave
Hur många använder kylväska när ni handlar på sommaren?
Jag är jättedålig på det, men såg en fiffig sak i biltemas katalog. Det var en kylbox man ansluter till cigarettuttaget på bilen med så pass lång sladd att man kan ha den stå på golvet bakom förarstolen, det måste ju vara perfekt när man handlar i sommarvärmen.
Inte var den så jättedyr heller.
Hannele
CITAT (netaave @ 02-08-2005, 11:52)
Hur många använder kylväska när ni handlar på sommaren?

Ja, oftast blir ju maten dålig i bilen, på diskbänken hemma, på bordet efter middagen.
Tesa
Hur som helst...man ska lita på näsan när det gäller kött...jag skulle aldrig äta kött som luktar skumt...och i all synnerhet inte köttfärs där nedbrytningsprocessen har fått riktigt god hjälp på traven...
Vilket är detsom gör attköttfärs har korthållberhet...bakterierna har fått så otroligt många ytor att fästa på och luften har kommit åt precis överallt....fast i grovmalen färs så är det inte riktigt lika illa...bara nästan
Det bästa vore väl om man köpte sin färs i bitar som man malde hemma sen..slamsor,hinnor och allt...
Men det är nyttigt att veta vad som är i maten... tongue.gif
Själv gör jag min färs från födsel till färdig hamburgare..
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon