Jag har inte haft någon semester under högsommaren men det brukar jag aldrig heller ha. Semestra och resa kan man då vi har kallt i Norden!
Vi har varit betydligt mindre på sjön än förr om somrarna och betydligt mera i trädgården.
Det har varit alger och bu-väder för strandliv men alldeles perfekt väder för olika arbetskrävande projekt:
- Jag har plattlagt två områden, en ny sittgruppsplats och ett område kring komposten och "kökslandsgrovköket".
- Jag har anlagt ett helt nytt "rosarium" med olika rosenrabatter och grusgångar mellan dem.
- Jag har förstorat parkeringen, grävt bort svål, lagt markduk och grusat .
- Jag har förstorat stenterrassen utanför köksdörren, grävt bort svål, lagt markduk och grusat.... (Jag har kärrat grus i sommar så att händerna snart når vristerna....).
- Jag har anlagt en jättestor buskagerabatt i dramatiska färger svart, purpur och gult.
- Jag har anlagt en sumpmarkshörna för Adrians brutala växter.
- Jag har gjort en stor oregano- rabatt kring järnsoffan.
- Jag har planterat "begagnade" smultron och jordgubbar som mark-täckare i "bärdistriktet".
- Jag har gjort två stora entrérabatter med Pulmonaria vid uthuset
- Jag har förstorat och ändrat i andra rabatter, grävt ner buskar, träd och klättrare och flyttat växter hit och dit.
- Jag har kärrat och kånkat sten kring de upphöjda rabatterna. Fast allra mest sten har min man kånkat som tillsammans med grannpojkarna har gjort en 80 meter lång rullstensbäck av vårt dräneringsdike...

Massor har blivit gjort och mera lär det hinnas med innan frosten kommer.
Jag har satsat stort på att förverkliga drömmar och projekt nu för nästa sommar kommer jag att ha mycket mera att göra på jobbet.
Men jag har å andra sidan totalt struntat i orden måste och borde och sysslor som att skrapa och måla trädgårdsmöbler, fönsterlister etc.
Och suck så det ser ut i uthusen, snickarboan och i källaren...
Gräsklippningen har varit betydligt enklare i sommar med ny maskin och uppsamlare!
Inomhus har jag inte lyft ett finger, knappast ens tittat på TV.
Ätit så lättlagad utomhusmat som bara är möjligt (mackor och öl....) och ätit på papperstallrikar eller med fingrarna. Jag är ju gräsänka i veckorna så det finns ingen att ta hänsyn till på kvällarna.
Ev. gäster har fått finna sig i att flytta vinglasen efter "rumpan i vädret"...
Jag ÄLSKAR att hålla på. Och avskyr minusgrader - då går jag nästan i ide...
Mulle