Det går att hålla häggmispel lägre och man kan till och med formklippa den, men har man från början en storväxande häggmispel och egentligen vill ha en mycket mindre häck skulle jag tro att det är bättre att både gräva upp den och plantera om den, och sedan gradvis skära in den år för år. Det blir lite som att sätta nya plantor, eftersom en uppgrävning alltid innebär att rotsystemen reduceras.
Ska du ta ned en häggmispelhäck från en stor volym till en mindre, gör det över några år oavsett om du planterar om eller ej. Personligen tycker jag att häggmispel blir vackrast som friväxande eller helt formklippt. Beskär man lite här och var ser det "hackat" ut.
Som alternativ till det ganska stora jobbet att gräva upp och sätta om häcken kan du kanske bygga en liten stenmur bakom häcken, där den nya marknivån fylls upp. Sedan kan du lugnt varje vårvinter skära in din häck lite grand.
Radkalbeskärning till marken på amelanchier har jag aldrig provat, men det kanske någon annan här på forumet har.

Dålig bild, men exempel på att det går att hålla häggmispel formklippt och ändå få blom. Finns flera sådana exemplar i norra Stockholm. Mycket vacker om en sådan formklippt äck också får inslag av forsythia, som också går att hålla formklippt och blommande även om det är lite knepigare.