CITAT (zaaritha @ 28-08-2005, 00:27)
Jag föredrar våra vackra tuppar --levande!!
Om man har höns, så ligger det nära till hands att få kycklingar.
Dessutom, om man
inte "fick kycklingar" skulle det inte finnas några höns! Våra tamhöns, med alla dess raser, är ju
domesticerade husdjur! Utan att människor födde upp dem, skulle de inte existera!
Av alla kycklingar som föds, är minst hälften tuppar. Av någon outgrundlig anledning är dessutom lite
mer än 50% tuppar.
Bland många vilda flockdjur stöts hanarna oftast bort ur flocken, utom en (bland vissa djur några stycken) som är dominanta.
Resterande hannar har fötts till ett oblitt öde, en del får aldrig delta i flockgemenskapen, och får aldrig para sig med någon hona. Naturen
är ofta "grym".
De får leva sina liv utstötta i "intigheten".
I fångenskap är det människans uppgift att "göra något" åt alla de "överblivna hannarna".
Att ha flera tuppar tillsammans, kan ibland gå bra. Jag har själv haft det utan problem. Men det kan lika ofta gå illa.
Och ju fler tuppar, desto värre!
Och ju färre hönor desto värre.
Att det "går illa" behöver inte betyda att de
slåss så blodet stänker (vilket också kan ske).
Lika ofta kämpar de om vem som är den störste tuppen, genom att visa att de kan sätta på hönorna flest gånger!
Och ofta är det dessutom samma höna som får ställa upp till bevis.
Om man inte räddar henne, så DÖR HON så småningom! En lång och plågsam död som kan ta några veckor till en månad.
Ju fler tuppar, desto värre blir det.
Det GÅR INTE att ha kvar och behålla alla tuppar som föds, och samtidigt ge dem alla ett bra liv!!! De är en omöjlighet.
Alternativet är att inte ha några höns över huvud taget, att låta den domesticerade delen av hönsdjuren dö ut.
Och låta de vilda hönsfårglarna sköta sitt eget liv själva. (om vi inte ska avliva dem alla, för att slippa "veta om" vad som sker i naturen)
Så - det är ALDRIG "roligt" att avliva ett djur !!! Men jag kommer inte att sluta göra det.
Och inte heller kommer jag att sluta "använda" det som går att användas av mina "bruksdjur", helt enkelt för att det känns som "mindre meningslöst dödande" då. Det är ett
hedrande - hur konstigt det än låter
Inte vill jag döda och kasta bort - fy vad meningslöst! Att använda som mat däremot ... ???
Eller ... tofflor ...
Och ... jo ... tuppar ÄR vackrast levande

otvivelaktigt.