Löss är ganska vanligt, fast det talas oftast inte om det eftersom det tydligen ska vara något man ska skämmas för. Det har jag inte riktigt fattat varför, en läkare sa till mig att ju renare hår dessto bättre trivs lusen.
De sprids inte bara genom huvudkontakt tyvärr. De kan vandra mellan mössor på hatthyllan, sitta i kammar och borstar (och ramla av när man lånar kammen) och de är mycket livskraftiga.
Man kan lägga in mössor och andra huvudbonader i frysen över natten, så dör alla kryp där åtminstone (sen är det "bara" de i huvudet kvar). Någon timme i rumstemperatur, så blir mössorna inte så obehagliga att ta på. Skaka ur dem ordentligt först, luslik i håret är inte kul.

Fast det viktigaste fick jag lära mig var att kamma regelbundet, och noga. Man ska arbeta sig igenom håret systematiskt, flera gånger om dagen. Lusägg, gnetter, går att plocka bort med fingrarna om de inte följer med luskammen. SÅ hårt sitter de inte. Fast lite pilligt är det, och slarvar man med schamponeringen (lusgiftsschampo som jag glömt namnet på tyvärr) är lössen tillbaka på två veckor.
Det finns få saker jag tycker är så trist som luskamma ledsna barn. För luskammen rycker ju i håret och gör ont, barn som är så hårömma. Fast vad har man för val, egentligen? Stoppa ungen i frysen över natten?

Nej, det är bara att kamma och trösta.