|
Tsambiko
05-09-2005, 20:31
Hej allesammans, idag gör jag min premiär på småprat.
Väljer ett ämne som jag började med häromdagen i avdelningen krukodling. Nämligen löss!!!!!
Jag har just stått i timmar, ja, det var fler än en timme och behandlat min dotter för huvudlöss. Inte särskilt kul måste jag erkänna.
Behandlade henne för ca 2 år sedan men då var det knappt ens ägg, men den här gången , wow....
Jag är 42 år och har aldrig haft huvudlöss, aldrig sett en ens och nu ikväll när jag kollade igenom tösens hår, så såg jag hur det kröp i huvudet på henne. Jag hade mina misstankar men var inte 100%, så jag hade behandlingsmedel hemma. Nu kliar det på resten av oss, har kollat igenom men det verkar OK. Bara att tänka och prata om löss gör att det kliar på oss alla.
Vad är detta, förr i tiden berodde det väl en hel del på bristande hygien, men nu ska väl inte detta vara ett problem. Men tydligen så fort skolorna sätter igång efter lov så är detta ett problem och man får genast papper hem från lärarna.
Nåväl, man är väl en erfarenhet rikare, men jag lovar, detta är inget jag kan rekommendera. Hoppas ni slipper gå igenom detta. ( jag svär över min dotters långa hår i vanliga fall, och säger att kan hon inte sköta om det och kamma det så klipps det av). Jag önskar ikväll att jag verkligen gjort det, klippt av det alltså.
Ha det MVH Lena
Fialotta
05-09-2005, 20:36
Välkommen hit ska du vara Ja visst är det konstigt att det blir löss på snart varenda unge så fort skolorna börjar, men tydligen smittar det någe enormt oxå
Ophelia
05-09-2005, 20:38
Det spelar ingen roll hur noggrann man är med hygienen då lössen lever av blodet. Tyvärr kan det, även efter behandling, finnas lusägg som inte försvinner och man måste alltså klippa av håret för att de ska försvinna (men de är är döda).
wolkenkrabber
05-09-2005, 20:39
har aldrig haft löss eller änd sett det i min närhet förutom en gång när en elev på min skolla hade det. men ingen fler fick det, löss verkar vara en grej som har kommigt på senare år. eller?
Löss är ganska vanligt, fast det talas oftast inte om det eftersom det tydligen ska vara något man ska skämmas för. Det har jag inte riktigt fattat varför, en läkare sa till mig att ju renare hår dessto bättre trivs lusen. De sprids inte bara genom huvudkontakt tyvärr. De kan vandra mellan mössor på hatthyllan, sitta i kammar och borstar (och ramla av när man lånar kammen) och de är mycket livskraftiga. Man kan lägga in mössor och andra huvudbonader i frysen över natten, så dör alla kryp där åtminstone (sen är det "bara" de i huvudet kvar). Någon timme i rumstemperatur, så blir mössorna inte så obehagliga att ta på. Skaka ur dem ordentligt först, luslik i håret är inte kul.  Fast det viktigaste fick jag lära mig var att kamma regelbundet, och noga. Man ska arbeta sig igenom håret systematiskt, flera gånger om dagen. Lusägg, gnetter, går att plocka bort med fingrarna om de inte följer med luskammen. SÅ hårt sitter de inte. Fast lite pilligt är det, och slarvar man med schamponeringen (lusgiftsschampo som jag glömt namnet på tyvärr) är lössen tillbaka på två veckor. Det finns få saker jag tycker är så trist som luskamma ledsna barn. För luskammen rycker ju i håret och gör ont, barn som är så hårömma. Fast vad har man för val, egentligen? Stoppa ungen i frysen över natten?  Nej, det är bara att kamma och trösta.
Lillflickan fick sin första luskur i Fredags, sen var det juh bara att klippa av det mesta av håret, det vart helt otroligt tovigt av dropparna som skulle smörjas in i hårbotten. Hon hade innan ett änglahår som gick ända nedanför svanskotan, nu är det bara till skulderbladen, inte nog med det, nu tala några bekanta om att det finns lusshampo att köpa som tar ihjäl lössen under shamponeringen så hon skulle kunnat slippa 24 timmars kletet i håret. Sånt skulle dom juh informerat om på apoteket tycker man, men vi ska använda det medlet när kuren egentligen ska göras om efter två veckor. Hela helvetets bedrövelser håller på att falla just på min familj just nu, så roligare hade man juh kunna haft det.
Snöflinga
05-09-2005, 21:17
Uschja....... det kliar bara man tänker på det Väl erfaren med de små liven, efter mångårigt arbete inom skola och fritis..... allt får saneras, sofföverdrag, gosedjur, utklädningskläder, fast det är svårt Barn sitter tätt intill och vips smiter en liten lus över....... nästan hart omöjligt att skydda sig. Men luskam är väldigt bra, för då ser man gnetterna Idag tror jag inte att det är så skambelagt som tidigare, eftersom det är så vanligt och barn har gudselov en rakare och naturligare inställning än många vuxna
tenutex-tiden är över tack och lov det finns utmärkta schampon mot huvudlöss numera min dotter har fått löss vid två tillfällen och behandlats mot det. KLIPP INTE AV HÅRET!!!!! hon hade långt hår och det fungerade utmärkt. när hon slutade låna ut kam/hårborste och hade sin mössa i skolväskan, slapp hon huvudlöss flera gånger det kommer altid på hösten och våren, i samband med skolstarten, och har inget med dålig hygien att göra
CITAT (pejori @ 05-09-2005, 22:18) To late
CITAT (Reserv @ 05-09-2005, 22:25) CITAT (pejori @ 05-09-2005, 22:18) KLIPP INTE AV HÅRET!!!!!  :o :o To late  jaja det växer snabbt på småtjejer
Tsambiko
05-09-2005, 21:33
Hej igen , jag lider med dig reserv. Tösen är väl inte så glad att få håret avklippt kan jag tro.
Jag fick hem information i brevlådan om ett nytt medel som heter "Licatack". Innehåller nån skumlotion, specialkonstruerad metallkam, luskam och information. 199:- på apoteket. Man ska behandla håret dag 1, 7 14.
Ska innehålla kokosnötoljederivat som ska tränga in i lössens andnings- vägar, så de dör av kvävning och uttorkning, vidare löser det upp klistret som håller fast äggen vid hårstråt, samt, sist men inte minst, gör håret mjukt, smidigt, glänsande och lättkammat. Låter vackert eller hur, kan knappt bärga mig för att se hur det funkar i praktiken, borde göra det för det priset.
Mvh Lena
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|