Medlem
Antal inlägg: 2 629
Medlem nr: 4 069
Jag brukar strö ut askan lite så där som hundarna går och skvätter... Inga stora mängder någonstans, ibland låter jag bara blåsten sprida ut det över rabatter och gräsmatta. Ingen växt har protesterat i alla fall. Mulle
Medlem
Antal inlägg: 4 792
Medlem nr: 5 891
Som sagt alla har olika åskter om aska och om det är bra eller ej. Själv tillhör jag nog dem som oftast använder min aska (från den vedeldade pannan) Brukar alltid hälla lite aska över mina bärbuskar på våren - har någon gång läst/hört (tror att jag hört det från en mycket gammal släkting) att det ska vara bra och tycker nog att mina svartavinbär mår bra av det (fast i år blev det en skral skörd !) Sedan häller jag på grönsakslanden, oftast strax innan snösmältningen, inbillar mig att det går lättare ner i jorden då. Sedan upplever jag att det är suveränt som snigelmedel. På min tomt finns vissa ställen där det är väl mycket sniglar och då kan det hjälpa om jag häller aska där, tycker nog att antalet minskar drastiskt fram tills dess att regnet spolat ner/bort askan.
Slutligen har jag använt det som ogräsbeskämpningsmedel. Har fyllt upp tomten på vissa ställen med ogräs och givetvis blir detta en enda matta av kvickrot osv. I våras hälde jag på ett tjockt lager aska, sedan la jag över tapet som jag förankrade med några stenar. Nu är tapeterna borttagna och något ogräs syns inte till, ska bli spännande att se vad som händer till våren !