Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> dåligt med äpplen
          mpson
          Inlägg 08-09-2005, 20:11
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 1
          Medlem nr: 6 495

Jag har ett äppelträd som är mellan 3-5 år gammalt, det kommer några äpplen men inte många, tyvärr är en del skadade av insekter. Hur ska jag gör för att få en fin skörd. Förutom att vänta i 10 år till.
          biggrin.gif

Citera

Nytt inlägg
          Svar (1 - 5)
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 08-09-2005, 21:04
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 18 595
          Medlem nr: 31

Det beror ju lite på vilken sort det är (för en del sorter är 3-5år mycket ungt och träd som är i ungdomsstadiet sätter inte mycket frukt), men att böja ner grenarna brukar få trädet att sätta frukt tidigare ifall man nu inte köpte ett träd ympat på en svagväxande grundstam som ger riklig skörd tidigt.

Blomknopparnaa anlag sätts dock sommaren året innan så nu är det nog för sent att tvinga ner grenarna nu.

--------------------
          Mvh Åsa

Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)

Citera
          AnnammA
          Inlägg 09-09-2005, 09:24
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 3 435
          Medlem nr: 5 307

Det är faktiskt ett dåligt äppelår i år sad.gif pga att våren var sen och kall och humlor och andra pollineringsinsekter höll sig inne vid blomningen.Min pappa tog en pensel med sig ut i trädgården och lekte humla, och fick på så sätt mer frukt. Man kan iallafall trösta sig med att färre frukt ger större frukt rolleyes.gif (Det kan man påverka år då trädet bär för mycket frukt, genom att gallra bort kart)
          Äppleodlarnas årsskörd här i Skåne har dessutom blivit hagelskadade... sad.gif
          Vädret här i Skåne/sydsverige har inte varit att leka med! sad.gif sleep.gif

AnnA

PS!Bättre lycka nästa år! wub.gif DS

--------------------

Citera
          kristerh
          Inlägg 09-09-2005, 09:46
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 6 646
          Medlem nr: 3 128

Humlorna måste varit väldigt aktiva hos mig, jag har massor av fina äpplen.
          krister

--------------------
          kristerh zon 2-3

Citera
          Pirum
          Inlägg 09-09-2005, 16:23
          Länk hit: #5

Validating
          Antal inlägg: 3 808
          Medlem nr: 5 448

Vi har inte haft problem med pollinering, men däremot har träden blommat ojämnt, knappt blom alls på en del träd trots lindrig beskärning. Men de gav å andra sidan väldigt bra ifjol.

Träd som går bra i år hos oss är Oranie (hurra!), Transparente Blanche (2 av 3 träd, det tredje blommade knappt), James Grieve och Åkerö (hurra!). Transparente Blanche hann jag tyvärr inte äta upp alla, de var övermogna redan förra helgen. Ok, en hel del gick att äta fortfarande, men de är inte goda när de är för mogna.

Cox Orange, Ribston, Melba, Lobo, Säfstaholm, Ingrid Marie...och...ett par till jag inte kommer ihåg på rak arm går rätt dåligt. Melba och Lobo är som väntat inte helt kuranta från skorven heller.

Tillägg : ovan så talar jag om "hela träd" med 1 sort på vardera trädet, sen har jag några små ympträd att leka med och de är ju väldigt ojämna med vad de ger.

--------------------
          zon2.5

Citera
          zaaritha
          Inlägg 10-09-2005, 18:50
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 9 608
          Medlem nr: 2 237

Vi har Summerred, Aroma, m.fl.--men inte blir det mer än 3--5 äpplen på träden?!

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 27-07-2025, 14:54

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon