CITAT (Sven Karlsson @ 08-09-2005, 23:15)
Jag kommer att lösa mina problem med rönnbärmalen på olika sätt om tre år då jag först då får frukt.
Läste Blomqvists bok och där skriver han att rönnbärsmalen "avstår" från vissa sorter. Nu undrar om någon har dem och om de svenska malarna har samma vanor som de finska?
Följande sorter utläser jag som angrips mycket lite av rönnbärsmal: Antonovka safrannoje, Gerby astrakan, Gerby tidiga, Hjalmars äpple, Konfetnoje, Lantun talvi, Papirova, Silva, Turso.
Med all respekt för Blomqvist och hans kunskaper, men om hans utsagor stämde i det här fallet skulle de nämnda sorterna högst sannolikt vara de allra mest odlade i hela Finland. Det är de inte. Men kanske han vet mer än äppelforskarna i Finland?
Intressant lösning Cilla, den har man experimenterat med en hel del i Norge har jag för mig och då med någon österrikisk oxelsort som lär ska producera bär varje år. Det är i alla fall lättare att prova på det än att gå in för den lösning som en del amerikanska ekoäppelodlare provar på: att utrota alla Sorbus-arter inom minst en kilometers omkrets från äppelodlingen - sådant fungerar nog bara i Amerika, det förutsätter ju att man äger all mark inom denna omkrets...
Micke
Får man bara ändan ur vagnen, behöver man inte ta sig i kragen.