Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Är mjölk farligt att dricka?, Mjölken en fettbov enligt experterna
          Skatmor
          Inlägg 15-09-2005, 14:15
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 157
          Medlem nr: 1 493

I SVT:s Uppdrag Granskning 30.8-05 anges att EU:s stöd till den feta mjölken i våra svenska skolor skulle bidra till att barn och ungdomar blir så överviktiga att deras hälsa riskeras.
          För egen del tror jag inte att det är mjölken som" är den stora boven". Stillasittande och massor av läsk, chips, godis och snabbmat har säkert en negativ inverkan på att barn och ungdomar dras med övervikt.
          Vad tror ni?

http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=39895&a=437336

SVT Uppdrag Granskning

Citera
          3 sidor V   1 2 3 >  
          Nytt inlägg
          Svar (1 - 19)
          LadyG
          Inlägg 15-09-2005, 14:17
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 8 260
          Medlem nr: 6 231

Jag tror precis som du att det är överdriven konsumtion av chips, godis och läsk som är boven.

Det, i kombination med att folk idrottar mindre nu av många skäl, gör att vikten stiger.

--------------------
          "Start by doing the necessary, then the possible and suddenly you are doing the impossible." - St. Francis of Assisi

Citera
          Gåsis
          Inlägg 15-09-2005, 14:23
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 2 524
          Medlem nr: 5 050

Värst tycker jag det är att barn ska äta smalmat på skolan för att hålla vikten när det är levnadsvanor och vad dom äter på fritiden som skulle behöva förändras. Det är väl ändå att ge fel signaler? Ät sunt och lev rätt så behöver man inte ömsom hålla igen och ömsom gasa.

/Åsa

Citera
          Pirum
          Inlägg 15-09-2005, 14:34
          Länk hit: #4

Validating
          Antal inlägg: 3 808
          Medlem nr: 5 448

Tror inte mjölken är så farlig, det är nog värre med all chips osv.

Kan bara tala för egen del, men hade skolmatsalarna lagat mer "enkel" mat så hade jag ätit mer där och mindre i kiosken. När skolorna någon gång serverade pasta eller ris eller mos så åt jag väldigt bra, men när de serverade pastastuvning, risalamalta eller potatismosgratäng (eller vad det var), då åt jag i stort sett ingenting såklart.

Hade jag fått vanlig ren enkel pasta och ketchup och mjölk varje dag så hade jag sett det som ren lyx. Eller vanligt ris, kokt utan krusiduller, med lite grönsaker. Eller köttbullar, det fick vi 2-3 gånger per termin, det hade blivit för dyrt annars.

Går ju inte att bli mätt på purjolökssoppa, potatisbullar, fiskgratäng, och allt vad det var. Jag har nog förträngt vad vi fick för mat på 80-90-talet, men jag kan ärligt talat säga att det blev mer knäckebröd än mat de flesta dagarna.

Bortskämd? Tja. De flesta ungar vill ha mat där de ser vad de äter. Jag äter i stort sett allt som inte innehåller havsodjur, ägg eller mjölk i konstiga blandningar, redningar och stuvningar. Men det var sånt nästan varje dag känns det som sad.gif Idag hade jag utan tvekan valt ett vegetariskt alternativ, sånt fanns ju inte på min tid.

--------------------
          zon2.5

Citera
          lavendel2
          Inlägg 15-09-2005, 14:56
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 170
          Medlem nr: 5 021

Tror inte heller på det här med mjölken...är uppväxt med den feta mjölken..och matlagning med smör och grädde när det behövdes.. för att få den rätta piffen på den rejäla husmanskosten...kött och fläsk och korv och färsk fisk...rotfrukter,ärtor och bönor...grönsaker fanns inte alltid...sallad ,tomater och färsk gurka var nåt man njöt av på sommaren!
          Ändå var dom flesta av oss små smala varelser....fanns ett par flickor i min småskoleklass som var lite rundare...men inte så mycket...tror det var helt genetiskt betingat!!
          rolleyes.gif Lavendel

Citera
          Annlo
          Inlägg 15-09-2005, 15:05
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 1 244
          Medlem nr: 2 003

Ja herregud! Det är ju bara att titta på vad folk äter idag jämfört med för bara 20 - 30 år sedan!

Nu dricks det läsk till maten hos flertalet familjer...

Godispåsarna har blivit fyrdubbelt så stora! (minns ni godispåsarna förr? vit botten med lila blommor... små påsar...rolleyes.gif )

Förr fanns inget som hette datorspel... (De första nintendospelen som jag minns kom när jag var i övre tonåren!)

Halvfabrikat till lunch o kvällsmat....

Listan kan bli lång!

Och så skyller de på mjölken!

Men vi har lättmjölk även till barnen. De får i sig de nyttiga ämnena från mjölken ändå trots att det är mindre fett! Men att SKYLLA på mjölken är att se det hela från helt fel håll!

Tycker jag sleep.gif

Citera
          stina
          Inlägg 15-09-2005, 15:19
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 6 103
          Medlem nr: 26

Det här med farlig mjölk har dom säkert hittat på för att det är billigare att servera dom vatten (snålhet)....

mad.gif mad.gif mad.gif

Citera
          Svante, zon 1
          Inlägg 15-09-2005, 15:21
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 301
          Medlem nr: 5 048

Även om mjölken inte är det största problemet så är det ju onödigt att lägga sten på börda genom att servera standardmjölk när det finns lättmjölk. Ännu onödigare är det att subventionera det sämre alternativet.

Citera
          LadyG
          Inlägg 15-09-2005, 15:33
          Länk hit: #9

Medlem

Men lättmjölk är inte vitaminberikad på samma sätt som standardmjölk. Det är bara att jämföra nästa gång ni går förbi mjölkdisken i affären.

Nog borde man väl kunna servera vettig mat i skolan som är ätbar, så att inte juniorerna kilar till kiosken istället. För problemet ligger inte i mjölken eller i hur nyttig maten är i skolmatsalen, tror jag iaf, utan i att barnen undviker att äta skolmaten alls om de kan, och äter de inte i skolmatsalen får de inte i sig mjölken. De föredrar godis (inget nytt) och det duger inte som skollunch.

--------------------
          "Start by doing the necessary, then the possible and suddenly you are doing the impossible." - St. Francis of Assisi

Citera
          Svante, zon 1
          Inlägg 15-09-2005, 16:29
          Länk hit: #10

Medlem
          Antal inlägg: 301
          Medlem nr: 5 048

CITAT (LadyG @ 15-09-2005, 16:33)
          Men lättmjölk är inte vitaminberikad på samma sätt som standardmjölk. Det är bara att jämföra nästa gång ni går förbi mjölkdisken i affären.

Hej LadyG, hoppas att du inte tror att jag är ute efter att hacka på dig men det är tvärtom. Det är lättmjölken som är vitaminberikad. Jag kollade på www.skanemejerier.se och fick följande

Standardmjölk
          Fett 3 g
          Energivärde 252 kJ
          Energivärde 60 kcal
          Protein 3.3 g
          Kolhydrater- Totalt 4.9 g
          Kolhydrat - Laktos, del av total 4.9 g
          Vitamin A 27 µg
          Vitamin D 0.02 µg
          Vitamin B2 - Riboflavin 0.14 mg
          Vitamin B12 - Kobalamin 0.42 µg
          Kalcium 116 mg

Lättmjölk
          Fett 0.5 g
          Energivärde 160 kJ
          Energivärde 40 kcal
          Protein 3.4 g
          Kolhydrater- Totalt 5 g
          Vitamin A 45 µg
          Vitamin D 0.38 µg
          Vitamin B2 - Riboflavin 0.14 mg
          Vitamin B12 - Kobalamin 0.4 µg
          Kalcium 120 mg
          Jod 14 µg

Citera
          LadyG
          Inlägg 15-09-2005, 16:32
          Länk hit: #11

Medlem

*småler* Jag tror inte alls du är ute efter mig på något vis. Jag bara läste innantill på två arlapaket. Sätter de inte ut samma saker på mjölkpaketen som hemsidan, så får de skylla sig själva smile.gif

Undrar egentligen vad som är rätt, innehållsförteckningen på paketet eller på hemsidan? Det är ju faktiskt ganska väsentligt, iaf om man förlitar sig på att man får sina vitaminer genom kosten.

Tur att jag och min familj tar kosttillskott! laugh.gif

Edit:
          Glömde att tillägga att oavsett vilket är det viktigt att åtminstone få i sig kalcium, i synnerhet för tjejer, om man vill undvika benskörhet. Fast det behövs nog en hel del ost eller något annat för att ersätta mjölken som kalciumkälla.

--------------------

Citera
          Reserv
          Inlägg 15-09-2005, 17:07
          Länk hit: #12

Medlem
          Antal inlägg: 6 877
          Medlem nr: 5 537

Att påstå att barn och ungdomars övervikt skulle ha nåt med mjölken att göra är juh löjligt. Många barn och ungdomar dricker inte ens mjölk, men likaså förbaskat så är dom feta och kan inte ens va´med på gymnastiken i skolan p.g.a. det, föräldrar skickar med lappar för att barna ska slippa så dom inte blir retade. Däremot så är chipskonsumtionen mycket hög och godis finns för jämnan i fickorna på ungarna, istället för mjölk så kan man juh dricka Coca cola eller liknande drycker, och sen skyller dom på mjölken blink.gif

Citera
          silos
          Inlägg 15-09-2005, 17:30
          Länk hit: #13

Medlem
          Antal inlägg: 9 297
          Medlem nr: 6 292

CITAT (Reserv @ 15-09-2005, 18:07)
          Att påstå att barn och ungdomars övervikt skulle ha nåt med mjölken att göra är juh löjligt. Många barn och ungdomar dricker inte ens mjölk, men likaså förbaskat så är dom feta och kan inte ens va´med på gymnastiken i skolan p.g.a. det, föräldrar skickar med lappar för att barna ska slippa så dom inte blir retade. Däremot så är chipskonsumtionen mycket hög och godis finns för jämnan i fickorna på ungarna, istället för mjölk så kan man juh dricka Coca cola eller liknande drycker, och sen skyller dom på mjölken blink.gif

Jag drack MÄNGDER av mjölk under min uppväxt och var smal som en sticka.

Citera
          Sulawesii
          Inlägg 15-09-2005, 17:38
          Länk hit: #14

Medlem
          Antal inlägg: 3 022
          Medlem nr: 2 566

Vilket trams! Varför ger de sig inte på socker- och dataspelsproducenterna istället???

--------------------
          ”Gå inte på Den Smala Vägen den är alldeles för bred. Balansera isället på de öppnaste fälten..”
          - Sun Axelsson

user posted image

Citera
          pejori
          Inlägg 15-09-2005, 17:41
          Länk hit: #15

Medlem
          Antal inlägg: 19 528
          Medlem nr: 2 682

CITAT (Sulawesii @ 15-09-2005, 18:38)
          Vilket trams! Varför ger de sig inte på socker- och dataspelsproducenterna istället???

trams[/SIZE] är ett bra ord.

--------------------
          Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare.
          Bor i zon 2

Citera
          *Felix matte*
          Inlägg 15-09-2005, 21:41
          Länk hit: #16

Medlem
          Antal inlägg: 14 005
          Medlem nr: 429

TRAMS! säger också jag mad.gif
          Skulle aldrig falla mig in att dricka annat än Standard. Den är vad jag fått sagt, enda som inte är vitaminberikad.

Det har ju nyligt debatterats mycket ang tillsats av vitamin A och D i mellan- och lättmjölk. Tydligen tillsätts inte vitaminerna i andra länder och hör o häpna... Sverige leder ligan i Benskörhet. Det tror man (vetenskapen) beror på just vitaminberikad mjölk som vi är ensamma om.

Citera
          LadyG
          Inlägg 15-09-2005, 22:08
          Länk hit: #17

Medlem

I Spanien eller Italien får man ju naturligt D-vitamin tack vare att det är fler soldagar söderut. Här i mörka norden MÅSTE vi ha tillskott om vi ska må bra och slippa benskörhet. (Det är D-vitamin och kalcium i kombination som bygger upp skelettet.) Dessutom har vi sopiga matvanor, om vi ska vara helt ärliga. Man äter ost och andra mjölkprodukter i andra länder, till exempel yoghurt, samt mycket mer grönsaker än vad vi gör som ersätter mjölken som kalciumkälla.

Fast, det beror ju på hur mycket man är villig tt sitta och äta... Vill du byta ut mjölk och mjölkprodukter mot kalciumrika grönsaker ser ett av alternativen ut så här: Ett glas mjölk (2 dl) = cirka 9 portioner broccoli eller vitkål.

Intressant länk för övrigt, den här siten ska jag läsa mer av.

http://www.mjolkframjandet.se/www/mf.nsf/v...odukter#fraga38

--------------------

Citera
          annama
          Inlägg 15-09-2005, 22:11
          Länk hit: #18

Medlem
          Antal inlägg: 353
          Medlem nr: 6 218

Köper vanlig standardmjölk men använder den bara till matlagning och i kaffet.

Citera
          *Felix matte*
          Inlägg 15-09-2005, 22:18
          Länk hit: #19

Medlem
          Antal inlägg: 14 005
          Medlem nr: 429

CITAT (annama @ 15-09-2005, 23:11)
          Köper vanlig standardmjölk men använder den bara till matlagning och i kaffet.

och jag dricker ca 1 liter/dag biggrin.gif tack vare det så slipper jag ta Kalcium i tablettform smile.gif -... alltid nyttigare att få i sig vitamin och mineral den vägen. biggrin.gif

Citera
          liv
          Inlägg 15-09-2005, 22:24
          Länk hit: #20

Medlem
          Antal inlägg: 270
          Medlem nr: 6 074

ohmy.gif Om jag vågar mig in i denna debatt av mjölkfrälsta , då är min åsikt att mjölk är till för kalvar wub.gif wub.gif

Citera

3 sidor V   1 2 3 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 27-07-2025, 18:09

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon