Här kommer råd från mig. Hoppas du får från flera personer också.
Kastrera kan du göra när som helst när han är så gammal som han är nu. Ingreppet är relativt simpelt på en hane, dock bör han hållas inne ett par dagar efter operationen. Ingreppet på en hona är mycket allvarligare.
Bäst är att kastrera honom så snart som möjligt om han springer ute så han inte medverkar till att sätta fler hemlösa kattungar till världen genom att para sig med en hemlös hona.
Det låter som om ni kommit en bra bit på väg och han kommer nog snart vara en hemtam familjekatt. Det kan ta lite tid, men med tålamod så går det mesta. Speciellt eftersom han inte är vild, då brukar det inte ta alltför lång tid att få deras förtroende.
Grundvaccinationen är med två veckors mellanrum. Mot kattsnuva och kattpest. Efter det är det mer sällan. Rekommendationen förut var varje år, men nya rekommendationer är vartannat till vart tredje år. Det har visat sig att vaccinet håller längre, står mer om den saken på sva:s hemsida. (Svenska veterinäranstalten tror jag det står för). Har man däremot försäkring på katten (vilket är jättebra att ha) så kan det hända att försäkringsbolaget kräver vaccination varje år om man vill ha ersättning för kattpest. Även katter som är vaccinerade kan nämligen bli sjuka, men det är sällan dödligt vilket det oftast är i annat fall.
Försäkring är bra att ha för det är väldigt billigt med tanke på vad det kostar att åka in på akuttid med katten om han blir sjuk. Veterinärbesök är ofta väldigt dyra.
Jag rekommenderar öronmärkning. Det är lätt att se. Inte jättemånga vet att katter kan vara chippade, särskilt inte om det är en "vanlig huskatt". Så risken är att det aldrig kollas om han tex hittas överkörd. Öronmärkningen kan blekna med tiden, men då kan man antingen märka om eller så slår man två flugor i en smäll och gör båda direkt. Öronmärkningen är bra om man tar samtidigt som han kastreras eftersom han ändå måste sövas ner då.
Eftersom det är en valp du ska skaffa så borde det fungera. Då har katten hunnit bli hemtam hos er och har möjlighet att sätta hunden på plats när den kommer. Men jag misstänker att valpen får stå ut med några rivmärken i början innan han lärt sig sin plats.
Lycka till!
--------------------
Murphys lag: Om något kan gå snett kommer det att gå snett, och vid sämsta möjliga tillfälle.
Murphys femte lag: Om någonting absolut inte kan gå snett, gör det det ändå.
|