Svante F
20-10-2005, 12:35
Jag har läst forumet ett tag och ser att det finns mycket kunniga människor här. Därför vill jag gärna ha goda råd ang en hemlös katt som jag har tagit hand om. Jag har aldrig haft katt förut och undrar över en del saker. Katten är en hankatt, ca 1-1½ år gammal, mager och skygg. Han är inte kastrerad. Jag har efter veckor av lock och pock fått honom att komma in i värmen för att äta. Nu har vi kommit så långt att han sover han i min säng på nätterna. Fortfarande är han väldigt rädd för allt nytt vilket tyder på att han inte har varit inne på länge. T.o.m taket är läskigt! Vi bor på landet så han kan vara ute hur mycket han vill, jag har installerat en kattlucka åt honom. Han är otroligt kelig och snäll så någon vildkatt är han definitivt inte. Jag har frågat alla grannarna men ingen känner till katten. När ska jag kastrera honom? Ska jag vänta tills han blir mer hemtam? När ska han vaccineras, och hur ofta? Han har fått avmaskining och fästingdroppar av mig. Ska man chippa eller öronmärka honom? Något mer som jag ska "göra" med honom? Vi kommer att skaffa en hundvalp till våren, kan katten acceptera det, tro? Tacksam för svar!
Hej!
Jag har haft katter i hela mitt liv... dock inte utekatter (eller hittekatter)
En sväng till veterinären för kastrering och märkning av något slag kan nog vara lämpligt. Om han inte redan är könsmogen så borde det komma vilken dag som hälst.
Då kan ju även veterinären kolla över katten så han är frisk och kry, samt vaccinera mot kattsnuva och kattpest. Vaccinera brukar man göra en gång om året.
Jag har aldrig haft hund.... men de jag känner som har båda säger att det brukar inte vara nått större problem... han kanske är lite sur i början och han kommer säkert att säga ifrån i början om hundvalpen är för närgången, men jag tror att de lär sej snabbt båda två.
Hannele
20-10-2005, 13:53
CITAT (Svante F @ 20-10-2005, 13:35)
Därför vill jag gärna ha goda råd ang en hemlös katt som jag har tagit hand om.
Hur vet du att katten är hemlös? Hankatter kan vara hemifrån ett par veckor.
I första hand ska man aldrig mata andras katter, för då kommer de inte hem
och något barn kanske blir ledsen och saknar sin katt.
hej och välkommen hit
tycker du ska kastrera den med en gång, då den blir både lugnare och inte så benägen att dra iväg på friarstråt.
vaccinera den samtidigt och be vet. att kolla öronen. det är lättare att beh. ev. öronskabb när katten sover
lycka till
Latmask
20-10-2005, 13:55
Här kommer råd från mig. Hoppas du får från flera personer också.
Kastrera kan du göra när som helst när han är så gammal som han är nu. Ingreppet är relativt simpelt på en hane, dock bör han hållas inne ett par dagar efter operationen. Ingreppet på en hona är mycket allvarligare.
Bäst är att kastrera honom så snart som möjligt om han springer ute så han inte medverkar till att sätta fler hemlösa kattungar till världen genom att para sig med en hemlös hona.
Det låter som om ni kommit en bra bit på väg och han kommer nog snart vara en hemtam familjekatt. Det kan ta lite tid, men med tålamod så går det mesta. Speciellt eftersom han inte är vild, då brukar det inte ta alltför lång tid att få deras förtroende.
Grundvaccinationen är med två veckors mellanrum. Mot kattsnuva och kattpest. Efter det är det mer sällan. Rekommendationen förut var varje år, men nya rekommendationer är vartannat till vart tredje år. Det har visat sig att vaccinet håller längre, står mer om den saken på sva:s hemsida. (Svenska veterinäranstalten tror jag det står för). Har man däremot försäkring på katten (vilket är jättebra att ha) så kan det hända att försäkringsbolaget kräver vaccination varje år om man vill ha ersättning för kattpest. Även katter som är vaccinerade kan nämligen bli sjuka, men det är sällan dödligt vilket det oftast är i annat fall.
Försäkring är bra att ha för det är väldigt billigt med tanke på vad det kostar att åka in på akuttid med katten om han blir sjuk. Veterinärbesök är ofta väldigt dyra.
Jag rekommenderar öronmärkning. Det är lätt att se. Inte jättemånga vet att katter kan vara chippade, särskilt inte om det är en "vanlig huskatt". Så risken är att det aldrig kollas om han tex hittas överkörd. Öronmärkningen kan blekna med tiden, men då kan man antingen märka om eller så slår man två flugor i en smäll och gör båda direkt. Öronmärkningen är bra om man tar samtidigt som han kastreras eftersom han ändå måste sövas ner då.
Eftersom det är en valp du ska skaffa så borde det fungera. Då har katten hunnit bli hemtam hos er och har möjlighet att sätta hunden på plats när den kommer. Men jag misstänker att valpen får stå ut med några rivmärken i början innan han lärt sig sin plats.
Lycka till!
Sulawesii
20-10-2005, 13:58
Jag skulle nog lugna mig med kastrering ett tag. Stackarn har varit med om tillräckligt för en tid.
Tog själv hand om en skygg utekatt för några år sedan. Hon bodde i bokhyllan.... kommer inte ihåg hur länge, men det var iallafall nån månad eller mer.
*edit* Alltså, där kamperade hon därför att hon var så rädd för allt, kanske jag ska tillägga.
Angående vovven:
Som hittekatt vet man ju inte vad de har varit med om och vilka konsekvenser det kommer att ha. Ta det bara lugnt och introducera dem långsamt och lugnt för varandra.
Välkommen hit!
Svante F
20-10-2005, 14:48
TACK snälla ni för alla svar, nu känner jag mig lugnare. Ang Hanneles fråga om hur jag vet att det är en hemlös katt, kan jag svara att den har gått runt husen här i byn sedan februari. Så mager och skygg som han är kan han omöjligt ha haft ett hem på bra länge. Som jag skrev i mitt första inlägg så har jag frågar alla runtomkring om katten, vi bor i en liten by med 5 hushåll. Självklart är den ju född hos någon familj, men antagligen en bit bort och vill tydligen inte återvända dit eftersom han har varit här i krokarna så länge. Kanske sökte han efter ett eget revir? Jag har i allafall inte hjärta att låta den hungra i hjäl i vinter. Så mager som han är så skulle han inte klara sig. Han får stanna hos mig så länge han vill. Tack än en gång!
försök om du kan blanda i axilur pasta i maten till honom.
det är avmaskningsmedel, som han med säkerhet behöver.
då kanske han går upp lite i vikt för dej också.
lycka till
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.