Förklaringen för träden ligger troligtvis i olika frökällor eller ursprung (det som felaktigt benämns som proviniens).
En hel del av våra vanligaste stadsträd som planterades och som fortfarande planteras är fröförökade. När de är fröförökade kan deras egenskaper skiljas åt ganska mycket, precis som vi människor skiljer oss åt.
Några träd tappar löven väldigt tidigt och andra väldigt sent. Den genetiska variantionen är mycket stor. Numera används mycket klonat växtmaterial, d.v.s. plantor som uppstår ur sticklingar, avläggare, ympar eller liknande. Dessa har exakt samma genetiska kod vilket gör att de är väldigt lika både i utseende, storlek och t.ex. bladfall.
När det gäller syrener, som ofta är klonade, är min naturliga fråga om syrenerna är av exakt samma sort? För om de inte är det så tror jag att det är skillnaden. Är det exakt samma sort tror jag förklaringen ligger i att de antingen har olika ursprung (proviniens) eller något olika växtförutsättningar.
Olika ursprung (proviniens) betyder att de härstammar från individer som har utvecklats under olika klimatförutsättningar. En syren med ursprung från Umeå (zon V) tappar inte bladen samtidigt som en syren med ursprung från Helsingborg (zon I). Det är tyvärr relativt vanligt att växter med olika ursprung blandas i plantskolor.
Det kan ju också vara så att de två växterna har olika växtförutsättningar. Den ena syrenen har kanske bättre tillgång till vatten än den andra av någon anledning, vilket ofta är orsak till sent/tidigt bladfall.
--------------------
|